Gå til innhold

Giskes omgang med 19 år gammel politiker

Anbefalte innlegg

Hvem har sagt jeg ikke har sagt noe?

AtW

Om du har noen linker til innlegg fra deg, fra før "Giske-skandalen"-brøt ut, hvor du fordømmer Giske for skjørtejeger-oppførselen hans, så må du nesten presentere dem selv. Det er langt vanskeligere for meg å søke ut og jeg føler vel ikke helt det er noe jeg skulle måtte sjekke.

Nå må det likefullt påpekes at selv om du personlig skulle ha noen slike innlegg, så har det lite å si for mitt generelle poeng.

Innlegget ditt gir 0 mening, vi snakker om hva som er akseptert oppførsel, jeg kjenner ikke giske, og har ikke hatt noen anledning til å korrigere oppførselen til giske konkret.

Ditt generelle poeng er dårlig, det har ikke vært akseptabel oppførsel tidligere heller. Og forsøket på å legge ansvaret for dårlig oppførsel på at folk har sagt ifra for lite er heller ikke noe godt poeng.

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innlegget ditt gir 0 mening, vi snakker om hva som er akseptert oppførsel, jeg kjenner ikke giske, og har ikke hatt noen anledning til å korrigere oppførselen til giske konkret.

Ditt generelle poeng er dårlig, det har ikke vært akseptabel oppførsel tidligere heller. Og forsøket på å legge ansvaret for dårlig oppførsel på at folk har sagt ifra for lite er heller ikke noe godt poeng.

AtW

Om det ikke har vært akseptabel oppførsel, hvorfor har vi visst om dette i 10+ år uten å påtale det før nå?

Mitt 'generelle poeng' er at det som nå dukker opp rundt Giske er ikke nytt - vi har visst dette i lange tider. Vi har spøkt om "partyministeren" siden han ble kulturminister. 

Den eneste forskjellen er at noen nå, i #metoos kjølvann har 'varslet' om noe vi alle har visst.

Som jeg har sagt - vi kan gjerne være enige om at dette ikke er akseptabel oppførsel. Det blir da bare et større spørsmål hvorfor ingen har fortalt Giske dette før? Vi snakker altså ikke om en person som har forsøkt å skjule denne oppførselen i stor grad - dette bør ikke komme som noen stor overraskelse på mange - spesielt ikke de som har vært nær Giske, enten i politisk eller privat sammenheng med tanke på at "hele Norge" har visst dette.

Endret av Zork
  • Liker 2
Lenke til kommentar

AtW

Om det ikke har vært akseptabel oppførsel, hvorfor har vi visst om dette i 10+ år uten å påtale det før nå?

Mitt 'generelle poeng' er at det som nå dukker opp rundt Giske er ikke nytt - vi har visst dette i lange tider. Vi har spøkt om "partyministeren" siden han ble kulturminister. 

Den eneste forskjellen er at noen nå, i #metoos kjølvann har 'varslet' om noe vi alle har visst.

Som jeg har sagt - vi kan gjerne være enige om at dette ikke er akseptabel oppførsel. Det blir da bare et større spørsmål hvorfor ingen har fortalt Giske dette før? Vi snakker altså ikke om en person som har forsøkt å skjule denne oppførselen i stor grad - dette bør ikke komme som noen stor overraskelse på mange - spesielt ikke de som har vært nær Giske, enten i politisk eller privat sammenheng. 

Igjen, snakk for deg selv, om du har vist hva giske har gjort, fint for deg, hvorfor sa ikke du ifra? Jeg har ikke vist hva det har vært snakk om.

Hva får deg til å tro at ingen har fortalt giske det? Jeg tipper han har blitt fortalt det, men også sluppet unna med det, og derfor fortsatt.

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Igjen, snakk for deg selv, om du har vist hva giske har gjort, fint for deg, hvorfor sa ikke du ifra? Jeg har ikke vist hva det har vært snakk om.

Hva får deg til å tro at ingen har fortalt giske det? Jeg tipper han har blitt fortalt det, men også sluppet unna med det, og derfor fortsatt.

AtW

Nei... det fungerer ikke slik. Jeg er altså ikke blant de som setter meg på min høye hest og fordømmer Giske nå. Jeg har dermed heller ikke noe ansvar for at jeg ikke har gjort det tidligere. 

Det er det dere som nå later som om dere er sjokkert over hans oppførsel som evt må ta ansvar for.

Om du ikke har fått med deg at Giske har vært kjent for å jage etter unge jenter så må du ha fulgt særdeles lite med. Det er jo greit, men da blir det litt rart at du skal være såpass bastant og fordømmende nå.

Lenke til kommentar

AtW

Nei... det fungerer ikke slik. Jeg er altså ikke blant de som setter meg på min høye hest og fordømmer Giske nå. Jeg har dermed heller ikke noe ansvar for at jeg ikke har gjort det tidligere.

Det er det dere som nå later som om dere er sjokkert over hans oppførsel som evt må ta ansvar for.

Om du ikke har fått med deg at Giske har vært kjent for å jage etter unge jenter så må du ha fulgt særdeles lite med. Det er jo greit, men da blir det litt rart at du skal være såpass bastant og fordømmende nå.

Du har selv sagt det ikke er akseptabel oppførsel, du har selv sagt du visste om hva han har gjort. Din kritikk mot at andre ikke har sagt ifra virker ekstremt hul.

AtW

Lenke til kommentar

Du har selv sagt det ikke er akseptabel oppførsel, du har selv sagt du visste om hva han har gjort. Din kritikk mot at andre ikke har sagt ifra virker ekstremt hul.

AtW

Halmstråene dine begynner å bli rimelig tynne her...

Det jeg har sagt er at vi kan gjerne være enige om at slik oppførsel ikke er ok. Når vi, som samfunn, har stilletiende godtatt slik oppførsel frem til rimelig nylig, så er det likefullt ikke rettferdig å henge ut en enkelt person for at han har oppført seg på en måte som vi alle, enten aktivt eller passivt, har godtatt inntil rimelig nylig.

Så må du gjerne sette deg på din høye hest og late som om du er en av de få som ikke har ant noe om dette, men som nå, med nyfunnet kunnskap, kan svinge rettferdighetens sverd for å straffe synderene. 

Lat som hva du vil - bare ikke tro du lurer noen...

Endret av Zork
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jo, det er mer enn det, å prøve seg er noe man gjør med ord, ikke med å fysisk presse seg inn på folk.

AtW

Kvinne 3: Kvinne i 30-årene i partiapparatet

PÅSTAND: Tok drosje sammen med Giske etter partiarrangement i 2013. I drosjen tok han henne på låret, før de gikk sammen inn på en pub i Oslo sentrum. Hun satt på fanget hans, han strøk henne over ryggen og på rumpa. Deretter reiste de hjem hver for seg.

Lenke til kommentar

Forøvrig - denne perlen fra Bye og Rønning (som de vel gjorde for rundt 10 år siden) synes relevant (spesielt for de som tydeligvis ikke hadde noen anelse om dette før de siste ukene...) :

https://www.youtube.com/watch?v=WQFuzGQ9h5k

Jeg hadde ingen anelse, nå ser ikke jeg på tv noe mye. Og hvertfall ikke norsk "humor".

Må nesten være i medier eller evt forums for at jeg skal få det med meg.

Gjør det bare enda verre. At han har hatt frikort så lenge. Men syntes ikke synd på han, hogg hode av dem alle. (Figure of speech) 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde ingen anelse, nå ser ikke jeg på tv noe mye. Og hvertfall ikke norsk "humor".

Gjør det bare enda verre. At han har hatt frikort så lenge. Men syntes ikke synd på han, hogg hode av dem alle. (Figure of speech) 

Humor, spesielt av dette slaget, baserer seg jo som regel på hva som figurerer i media.

Giskes "partyoppførsel" på diverse festivaler (blant annet med Mira Craig sine lår rundt ørene) var grundig dekket i både Vg og Dagbladet rundt de tider da Bye og Rønning gjorde denne.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Humor, spesielt av dette slaget, baserer seg jo som regel på hva som figurerer i media.

Giskes "partyoppførsel" på diverse festivaler (blant annet med Mira Craig sine lår rundt ørene) var grundig dekket i både Vg og Dagbladet rundt de tider da Bye og Rønning gjorde denne.

Ja fikk med meg Mira, men det tror jeg var da alt blusset opp rett etterpå :) Var litt misunnelig tbh 

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om mange ikke har forstått at Giske-saken er blitt en "prosess" som det er lite grunn til å være stolt av, men som en kan lære mye gruppe-psykologi av. En kan observere en sint flokk med en god "intensjon". Jeg anbefaler å lese denne vurderingen av dette: 

https://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/2018/01/05/Jeg-kjenner-ikke-Giske-men-jeg-kjenner-igjen-dette-blinde-raseriet-n%C3%A5r-folk-jager-i-flokk-15857602.ece

Et tegn på denne flokk-oppførselen er at man leter frem og  blåser opp detaljer som blir tolket inn i denne "gode intensjonen" til flokken. Enkelte av detaljene virker helt trivielle og det er viktig for flokken å beskrive Giske som en "autoritets-person" som har missbrukt sin store makt og autoritet.  De som reiser tvil, blir sett på som forrædere. 

Jeg for min del vil spesielt argumentere mot at Giske er/har vært en "autoritets-person". Eventuell "generell autoritet" er i så fall ikke legitim. Han har sikkert vært "attraktiv" for mange unge kvinner - f.eks. på linje med mange rike menn - men for meg har ingen politikere "autoritet" ut over eventuell fag-kunnskap og ferdigheter som en noen ganger kan lytte til. Dette tilsvarer at det noen ganger kan være lurt å lytte til kjentfolk når man skal fiske på en ny plass eller gå på fjellet. Men en slik "kjentmann" er jo ikke noe "autoritet" ut over å være kjentmann. Giske har heller ingen autoritet ut over å være dyktig på spesielle områder. Han kan kanskje være nyttig og verdt å lytte når det gjelder å lage stats-budsjetter, men det er jo ikke sikkert at han duger som kjentmann når man skal fiske i Alta-elva eller se på fugler på spesielle våtmarker. Da er det andre som er høyere autoriteter.

Jeg for min del kommer fra fremtiden: der er alle konger og kapitalister :-) Ingen er "høyere" enn andre der. Så da er man likeverdig også angående å sjekke opp motsatt kjønn :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

AtW

Det jeg har sagt er at vi kan gjerne være enige om at slik oppførsel ikke er ok. Når vi, som samfunn, har stilletiende godtatt slik oppførsel frem til rimelig nylig, så er det likefullt ikke rettferdig å henge ut en enkelt person for at han har oppført seg på en måte som vi alle, enten aktivt eller passivt, har godtatt inntil rimelig nylig.

Så må du gjerne sette deg på din høye hest og late som om du er en av de få som ikke har ant noe om dette, men som nå, med nyfunnet kunnskap, kan svinge rettferdighetens sverd for å straffe synderene. 

Stemmer, argumentet er et idiotisk tynt halmstrå. Problemet er at det er ditt argument. Det er du som begynner å mase om "om det ikke er akseptabelt, hvorfor har du ikke sagt ifra". Du har et minst like stort ansvar for å si ifra, dvs du hadde et større ansvar, fordi du tydeligvis visste om omfanget. Hele poenget er at argumentet ditt er syltynt.

Så får du heller løpe rundt å late som alle er like interessert i privatlivet til giske, og setter koblingen "mira sitter på skuldrene til giske,han må oppføre seg dårlig mot kvinner", slutt å late som det å være glad i en fest og damer er likestillt med å oppføre seg som en dust.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jo, det er mer enn det, å prøve seg er noe man gjør med ord, ikke med å fysisk presse seg inn på folk.

AtW

Kvinne 3: Kvinne i 30-årene i partiapparatet

PÅSTAND: Tok drosje sammen med Giske etter partiarrangement i 2013. I drosjen tok han henne på låret, før de gikk sammen inn på en pub i Oslo sentrum. Hun satt på fanget hans, han strøk henne over ryggen og på rumpa. Deretter reiste de hjem hver for seg.

Er dette argumentet ditt faktisk oppriktig? Du mener det seriøst?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et godt innlegg fra Rolness:

Rolness går, som vanlig, for en tabloid forklaring, fremfor den åpenbare korrekte og (langt kjedeligere).

Giskes oppførsel er kun ansett som uakseptabel i det helt siste. Han har holdt på slik i årevis og hele Norge har visst det. Vi har aldri hatt noen problemer med det tidligere - tvert om, vi har synes det var morsomt og hans "musejakt" har vært parodisert og spøkt med ihvertfall de siste 10 år.

Jeg sier ikke at den var ok, men den var sosialt akseptert intil for få år siden og det vet vi alle sammen selv om mange later som om vi er sjokkerte.

Aldri likt Giske, men at han nå kun blir en syndebukk for en rimelig utbredt (u)kultur er nokså åpenbart. Det er helt greit å si at slik han har holdt på er uakseptabelt i dagens samfunn, men vi trenger ikke late som om "vi andre" hele tiden har holdt denne standarden.

Det har vi ikke.

Det er jo ikke hva det er snakk om her. At Giske er glad i damer er for så vidt ikke noe problem, så lenge det er snakk om gjensidighet. De siste ukene har det altså kommet fram at dette ikke er tilfellet. Det virker som Giske, og flere andre menn har store problemer med å forstå akkurat dette. Da er det ikke så rart at vi får en #metoo-kampanje.

• Liker 4
Lenke til kommentar

AtW

Som jeg har sagt - vi kan gjerne være enige om at dette ikke er akseptabel oppførsel. Det blir da bare et større spørsmål hvorfor ingen har fortalt Giske dette før? Vi snakker altså ikke om en person som har forsøkt å skjule denne oppførselen i stor grad - dette bør ikke komme som noen stor overraskelse på mange - spesielt ikke de som har vært nær Giske, enten i politisk eller privat sammenheng med tanke på at "hele Norge" har visst dette.

I beg to differ. Jeg visste ikke noe om de påtrengende tungekyss.

H_orig_giraffe_blue_tongue_spring_gal.jp

Endret av G
Lenke til kommentar

AtW

Nja..aaaa

Dette er ikke en tvist i fra en rettsal, hvor det kan forekomme foreldelsesfrister.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...