Gå til innhold

Snart kommer den første mobilen med fingeravtrykkleser bygget inn i selve skjermen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eit lite spørsmål, vil ikkje da bli mykje dyrare når eg skal bytta skjerm?

Når du skal bytte skjerm? Har du til vane å knuse skjermene siden du skriver det sånn ? :p

Tja vane og vane. Men ikkje heilt uvanlig at skjermar kan blir knust. Men får omformulera da til hvis eg skal bytta skjerm. (og ikkje når) Meine uansett at da er til da besta for kloden at da lønne seg å fikse ting, framfor å kjøpa nytt. Dersom dyr teknologi ligg i skjermen, vil da og påvirke prisen på skjermbytte. Eit framskritt føre jo med seg ein del problemstillingar, faktisk langt fleire enn rett bruk av når og hvis

Det er i dag allerede utrolig mye som ligger i skjermen. Kommer det til å bli dyrere med fingeravtrykksensor også? Joda, men ikke mye. Det er allerede så mye som er inne der, at når noe går galt så bytter du sannsynligvis for en skade som langt ifra har samme verdien til alt som er der.

Så det er ikke noe som kommer til å bli slik, det er i høyeste grad slik. Og joda miljøet, men mobiler hadde langt ifra vært så gode om det i skjermen kunne byttes separat. Som touch f.eks. Men ja det er dessverre ofte slik at fremgang = vanskeligere å fikse.

Lenke til kommentar

Er ikke fremgang som gjør det vanskeligere å fikse. Det er hovedsaklig design som gjør det.

Skjermene eksempelvis handler ikke bare om design når de gjør dem tynnere. De blir også bedre. Skjermkvalitet, responsivitet for touch ol. Noen tilfeller er bare design, men ikke alle.

Lenke til kommentar

glassbasert bakdel er mye vanskeligere å få av enn plastikk. Om man ikke får av bakdekselet uten å risikere å knuse glasset så blir det mye mer stress å bytte slitedeler som usb-kontakt eller batteri. 

Tynnhet er i stor grad et designelement også. Mange synes det "ser penere ut" når mobilen er tynnere, selv om det ikke øker telefonens funksjonalitet. Såkalt "3D glass" er også et designelement som gjør bytte av skjerm vanskeligere uten å tilføre noe som helst av praktisk verdi, med unntak av et veldig begrenset antall modeller med edge-skjermer, men det er veldig mange telefoner som bruker 3D-glass uten å ha full edgefunsjonalitet.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Etter å ha prøvd face-id så virker fingeravtrykk gammeldags.

Ja, fyfaen. En tregere unlock i tillegg til å måtte sveipe etter at telefonen har gjenkjent ansiktet ditt. Så intuitivt!

For all del, Face-ID er kult og har sine bruksområder. Men vi på Android kjenner til en ting som er nærmest uforståelig for de på iOS: alternativer. Du vet, for eks. muligheten til å bruke begge teknologier. Eller for eks. muligheten til å fjerne kravet om å sveipe etter Face-ID-opplås.

Jeg kan forstå hva du mener. Du må i så fall snakke om Face-ID på en Android enhet fordi det er jo bare søppel. Nå har jeg brukt Face-ID på min iPhone X i en måned og det fungerer dobbelt så kjapt som Finger-ID. Tror kanskje du bør teste ut ting ordentlig før du uttaler så på jordet igjen... ?

Vet du hva, det tror jeg faktisk ikke på, bare det at man må sveipe gjør det nesten umulig, så raske lesere er i dag. Det er i praksis som å trykke på en knapp. AtW

Lenke til kommentar

glassbasert bakdel er mye vanskeligere å få av enn plastikk. Om man ikke får av bakdekselet uten å risikere å knuse glasset så blir det mye mer stress å bytte slitedeler som usb-kontakt eller batteri. 

Tynnhet er i stor grad et designelement også. Mange synes det "ser penere ut" når mobilen er tynnere, selv om det ikke øker telefonens funksjonalitet. Såkalt "3D glass" er også et designelement som gjør bytte av skjerm vanskeligere uten å tilføre noe som helst av praktisk verdi, med unntak av et veldig begrenset antall modeller med edge-skjermer, men det er veldig mange telefoner som bruker 3D-glass uten å ha full edgefunsjonalitet.

Derfor jeg skrev at ikke alt handler om design. Mye som gjør helt klart, bestrider ikke det. Men tynne skjermer = bedre skjermer. Objektivt når det kommer til touch, farge ol. 

3D glass og edge er ikke det samme. 3D glass er bare en liten avrunding på kanten

Lenke til kommentar

Jeg er fullt klar over forskjellen på edge-skjerm og 3d glass. 3d glass kan ha en ganske betydelig avrunding på kantene. Noen har 95% flate skjermer med avrundede kanter, som for eksempel iphone 7 eller galaxy A7. Galaxy S7 har avrunding som starter over en halv centimeter inn fra skjermkanten.

Det kan nesten virke som om den er designet for å bli utsatt for mer slitasje og støt enn nødvendig. Genistrek fra designteamet er det i så fall. Telefonen ser både sexiere ut, og må byttes ut tidligere. Designet gir flere salg, og tidlig utbytte gir også flere salg!

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Jeg er fullt klar over forskjellen på edge-skjerm og 3d glass. 3d glass kan ha en ganske betydelig avrunding på kantene. Noen har 95% flate skjermer med avrundede kanter, som for eksempel iphone 7 eller galaxy A7. Galaxy S7 har avrunding som starter over en halv centimeter inn fra skjermkanten.

Det kan nesten virke som om den er designet for å bli utsatt for mer slitasje og støt enn nødvendig. Genistrek fra designteamet er det i så fall. Telefonen ser både sexiere ut, og må byttes ut tidligere. Designet gir flere salg, og tidlig utbytte gir også flere salg!

Jo, er ikke uenig i det du sier. Men det betyr ikke at det også er tilfeller der det generelt sett gjør det bedre også. Du har begge deler.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...