Gå til innhold

Telipol baserer næringsmodellen sin på kunders uoppmerksomme overforbruk


Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at Telipol har en del genuint gode tilbud for både kunder som ønsker abonnement med mye data som fungerer i utlandet og for de som kun ønsker å være i Norge. Og det er jo flott.

 

Men jeg føler de er en versting når det kommer til forbrukernes egen uoppmerksomhet og måten de utnytter dette på. Mange operatører i Norge gir beskjed til sine kunder når de har brukt opp 80% av sin datapakke og en ny beskjed når de har brukt opp 100%. Dette kan kunden passe på selv ved bruk av innebygget måling av databruk på telefonen, men svært mange velger å ikke følge så nøye med på dette.

 

Det kan straffes om man bruker Telipol. De gir nemlig beskjed først ved 50% overforbruk og ingen beskjed når man når 100%. Da er det fort å glemme seg. Deretter koster det 2 kr per MB og man blir ikke sperret/strupet før man når 200 MB eller 400 kr.

 

Mange operatører tilbyr gratis datakontroll og stenger ned data og farten strupes til 128 kbps slik at man unngår overforbruk. Med Telipol så må man bestille et dyrt spesialabonnement for å få samme datakontroll -

https://www.telipol.no/trygg/. Meget merkelig måte å gjøre det på.

 

Altså, om man f.eks. bestiller deres billigste abonnement til 39 kr per mnd der man får med 150 sms, 150 ringeminutter og 0 GB så risikerer man altså å få en sjokkregning på ti ganger tiltenkt beløp om man ikke er oppmerksom.

 

Er det ikke litt betenkelig praksis sett fra et forbrukerståsted eller er alle kunder 100% ansvarlig for å sette seg inn i og kontrollere forbruket sitt?

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Selvsagt er det betenkelig. Flere operatører spekulerer bevisst i først å la kunden gå på en real smell, før de informerer om at det finnes en løsning for å unngå tilsvarende smeller i fremtiden. Dette gjelder i første rekke tilbydere i Telenors nett, og det har blitt tatt opp flere ganger på dette forumet. Telenor er verdensmestere i å lage slikt plunder og heft for kundene sine.

 

Hos Telia og ICE er man stort sett skånet for slikt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er vel derfor de kan tilby lavere pris enn de andre, men da må man altså passe på dette selv. Kall det gjerne spekulering, men at alle mobilselskaper skal tilby akkurat det samme til samme pris finner jeg svært kjedelig. Derfor synes jeg Telipol sin strategi er svært ok.

Lenke til kommentar

Ja det var det jeg tenkte også. Det er jo ikke så mange andre som tilbyr abonnement i den samme lave prisklassen som Telipol. Nærmeste blir vel Chili som tar 119 kr for deres 1 GB abo.

 

Jeg sendte en melding til Chilimobil (Telia) om hvordan de gjør det da jeg ikke fant noe om dette på nettsiden deres. De sa at de ikke tar betalt for noe utover kvoten. De struper altså hastigheten når datakvoten er tom og tilbyr ekstra datapakker. Det er det samme som ICE og slik jeg ønsket at alle operatørene opererte.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå når man har rollover så blir problemet litt lettere å komme unna om man alltid passer på å ha noen mb å gå på. Alternativt kan man kjøpe en ekstra datapakke.

 

I enkelte land er det vanlig å tilby at kun deler av datapakken kan brukes i EU. Håper dette kommer i Norge også, slik at vi oppnår prisreduksjon og større valgfrihet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det er visstnok noen regler som setter et tak på hvor mye data som skal være inkludert i fri roaming. Jeg ser at noen svenske og danske operatører praktiserer et slikt tak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

I Polen praktiseres også den "svenske" modellen. Ordtaket "roam like home" får de forandre. For mage er det helt naturlig at man bruker mindre data utenlands enn hjemme, totalt sett. Men mangelen på wifi-nett kan gjøre det at forbruket istedet øker. Derfor datapakker.

 

For meg fungerer ikke roam like home fordi jeg bruker mye mer data utenlands enn hjemme og må uansett endre på abonnementet eller kjøpe ekstra datapakke.

Lenke til kommentar

Kan linke til en annen post jeg skrev om "fair usage policy" og data-cap i Roam-Like-Home modellen til EU.

 

#23861267

 

I tillegg ser vi at noen operatører setter ned ytelsen for roaming-kunder.  Dette er vistnok ikke definert klart i avtaleverket.  Jeg opplevde selv å ikke få mer enn 10 mbps på et 4G nett i Spania.  Regnet med det var satt begrensning på hastigheten siden den var konstant på 10 mbps ned (men varierende opp) uansett hvor jeg testet.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fikk til svar fra telipol at de ikke kan gi varsel etter 50% fordi det er en "opptil 30 minutters forsinkelse på data fra telenor" som gjør at et slikt seinere varsel kan bli misvisende. For noe tøv. Og om man vil unngå å gå på en smell på grunn av uoppmerksomhet eller barn som ikke er i stand til å følge med selv, så må man kjøpe trygg-abonnement. Regner med at det da ikke lenger lønner seg å bruke telipol fremfor en annen billigoperatør som ikke tar blodpris for overforbruket, men heller åpner for sperring etteroppbrukt datamengde, eller struping av hastighet.

 

Det er åpenbart at grunnen til at de kan være noen kroner billigere er at de henter inn igjen de kronene på folk som innimellom er uheldig og bruker for mye data. Blir irritert av at vilkårene er så åpenbart kundefiendtlig, men på den andre siden så er det eneste måten å kunne være billigere på. Til å bli sint av, men samtidig ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...