Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dynamo og reim defekt, kan fjernes?


RJohannesen

Anbefalte innlegg

Har en 2004 Mondeo diesel stasjonsvogn som har problemer med lading. Fikk beskjed fra verkstedet at dynamo må byttes samt at reim, reimstrammer og reimhjulet fra drivakselen er dårlig og bør byttes, totalt 14 000 som jeg synes er mye å koste på en såpass gammel dieselbil.

 

Det jeg lurer litt på nå er om jeg bare kan fjerne denne reima og bare lade batteriet en gang imellom? Vi har også en Leaf så Mondeoen brukes bare noen dager i uka til korte turer. Og et par ganger i året på vinteren til langtur (330km). Bilen trekker vel egentlig lite strøm når den sviver så det burde kanskje gå å lade opp batteriet en gang av og til, og i hver ende av langtur?

 

Eller er det noen andre kritiske komponenter som drives av samme reima? Jeg er ganske sikker på at servopumpa henger på en annen reim, men klarer ikke søke fram en god beskrivelse av motorens deler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo handle delene selv da. Fra f.eks Rexbo.eu vil delene her (litt avhengig av motorutgave, men så store forskjeller er det ikke), altså dynamo, løpehjul, strammehjul og reim koste rundt 5.500,- inklusive alt. Om verkstedet bruker 2 timer på å bytte dette og de tar 1.300,-/t så er du oppe i litt over halvparten av hva verkstedet gir deg pris på.

Diverse usikkerhetsmoment her både ang delepris og timepris/tid, men sånn noenlunde.
Du kommer ikke langt med en bil uten lading, iallfall ikke nå om vinteren. Batterier liker sjeldent at de blir tømt og ladet, de trives best med noenlunde jevnt påfyll av strøm.

Lenke til kommentar

Har ikke kjenskap til den bilen, men det vanlig på nyere biler er at det bare er en multireim som driver både dymano, AC pumpe og servopumpe. Det bør være ganske enkelt å se hvis du åpner panseret.

 

På en såpas ny bil kommer du ikke langt uten dynamo. Hadde det vært en gammel tidlig 80talls dieselbil hadde det vært mulig, men ikke på en bil fra 2000 tallet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk et prisoverslag på 12 000 etter EU kontroll i fjor på bytte av eksosanlegg og bremseskiver + klosser foran. Løste det med rundt en tusenlapp ved å slipe skivene og skjøte eksosanlegget med deler fra biltema, men dynamo og reim sitter utrolig trangt til.

 

Jeg hadde håpt bilen skulle holde noen år til, inntil det var større og rimelige elbiler på markedet, men når bruktprisen på tilsvarende bil som er eu-godkjent til 2019 ligger på rundt 25 000 så er jeg i tvil på om det er verdt å koste på den noe særlig mer.

Lenke til kommentar

Dyrt å ha gammel bil, spesielt om du ikke gjør jobben selv. Jeg har aldri opplevd å måtte bytte hele dynamoen. Som regel er det bare børster, likeretter, et lager, eller annet helt simpelt. Er du nevenyttig så er det enkelt å fikse slik selv, og det ligger en haug med DIY-videoer på youtube, godt mulig for din bil også. Endel reimstrammere/reimhjul er laget så det er mulig å bytte bare lageret. Men da må du gjøre det selv. Ingen verksteder som gjør denslags, det er ikke økonomi i det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...