NTB - digi Skrevet 14. desember 2017 Del Skrevet 14. desember 2017 Vil doble aluminiumsproduksjonen i Kvinnherad.Hydro investerer en milliard – og skaper 90 nye arbeidsplasser Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 14. desember 2017 Del Skrevet 14. desember 2017 "– Vi har tro på fortsatt aluminiumproduksjon i Norge." Ja, Norge er kanskje det aller beste landet å produsere aluminium i. Vi har nedbetalt vannkraft, hvor drift og vedlikehold på 5 øre/kWh er utgifter. Hvor mange land kan konkurrere med dette? Vi kan selge strøm til aluminiumsverkene for 20 øre/kWh og både staten, energiverkene og Hydro tjener penger. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 14. desember 2017 Del Skrevet 14. desember 2017 Med det argumentet så er det beste landet å produsere aluminium det som har lavest strømpris? Jeg er ganske sikker på at det er en eller to faktorer til som bør tas med i bildet. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 14. desember 2017 Del Skrevet 14. desember 2017 Man bruker omtrent 13 kWh med elektrisk energi per kilo aluminium, så det er en betydelig del av kostnadene med slik produksjon Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 14. desember 2017 Del Skrevet 14. desember 2017 Det vet jeg (at det krever mye strøm, ikke at det er ca. 13kWh/kg) men det er en god del andre kostnader her til lands som kan være en god del lavere andre steder. Det er ikke uten grunn at andre ting som krever mye strøm blir produsert i andre land. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 14. desember 2017 Del Skrevet 14. desember 2017 Med det argumentet så er det beste landet å produsere aluminium det som har lavest strømpris? Jeg er ganske sikker på at det er en eller to faktorer til som bør tas med i bildet. Ser at du er ganske aktiv på debatt.no, og kanskje er målet å skrive flest mulig innlegg, ikke vet jeg. Dersom en ikke kan bidra med noe, burde en egentlig holde seg borte. Normalt svarer jeg ikke dersom debatten har form som skyggeboksing, men samtidig har jeg sansen for skriftlige debatter og liker heller ikke å overse folk. Kanskje du kan bidra med noe konkret, slik at det er mulig å få til en debatt? 3 Lenke til kommentar
Sjukov Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 "– Vi har tro på fortsatt aluminiumproduksjon i Norge." Ja, Norge er kanskje det aller beste landet å produsere aluminium i. Vi har nedbetalt vannkraft, hvor drift og vedlikehold på 5 øre/kWh er utgifter. Hvor mange land kan konkurrere med dette? Vi kan selge strøm til aluminiumsverkene for 20 øre/kWh og både staten, energiverkene og Hydro tjener penger. «Hvor mange andre land kan konkurrere med det?» Svar: en hel bråte med land i Midt-Østen som er fristilt fra utslippbegrensninger i Kyoto avtalen og som produserer kraft ved brenning av tilnærmet gratis tungolje i aluminiumsproduksjonen. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 Med det argumentet så er det beste landet å produsere aluminium det som har lavest strømpris? Jeg er ganske sikker på at det er en eller to faktorer til som bør tas med i bildet. Ser at du er ganske aktiv på debatt.no, og kanskje er målet å skrive flest mulig innlegg, ikke vet jeg. Dersom en ikke kan bidra med noe, burde en egentlig holde seg borte. Normalt svarer jeg ikke dersom debatten har form som skyggeboksing, men samtidig har jeg sansen for skriftlige debatter og liker heller ikke å overse folk. Kanskje du kan bidra med noe konkret, slik at det er mulig å få til en debatt? Kanskje litt dårlig formulert, det var et spørsmål og en påstand. Jeg tror ikke Norge er det beste landet utelukkende pga. strømprisen. Trodde ikke det skulle være så vanskelig å forstå, men det var det visst Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå