Ennys Skrevet 14. desember 2017 Del Skrevet 14. desember 2017 ...kviner bremsene så det synger. Når jeg sjekker bremsene er det helt klart nedslitt og full i rust. Nå var jeg på vei ut, og ser at abs og eps lyser i dashbordet. Jeg skulle snu bilen for å parkere den igjen, og det var klin umulig pga spinning. Kan man ikke forvente at de skal se slikt på EU kontroll? Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 14. desember 2017 Del Skrevet 14. desember 2017 når bil står stille så lenge....og med mye fuktighet.....er det vanlig at rusten "popper" fram på bremseskivene. det beste er å kjøre en gammel maskin jevnlig så det ikke "står" i stykker..... Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 14. desember 2017 Del Skrevet 14. desember 2017 Abs og esp-lys skal anmerkes på EU-kontroll. Men er jo ikke sikkert de lyste under selve EU-kontrollen hvis det er en periodisk feil. EU-kontroll er en "akkurat nå"-kontroll, og tar ikke hensyn til hva som evt. ryker en måned senere i tid. Bremseskiver har lov til å ha hele 25% rust før de skal anmerkes. Og bremseklossene kan være ganske så nedslitt uten at det har noe å si for kontrollen. Så lenge det finnes bremsebelegg tror jeg det er nok. Er heller ikke alle biler det er mulig å sjekke bremsebelegg uten å demontere hjul og bremsecaliper, noe de vanligvis ikke gjør på eu-kontroll. Kjøpte en bil ferdig eu-godkjent i 2011, og etter ca. tre måneder gikk den ene støtdemperen bak igjennom og inn i bagasjerommet pga. rust. Heldigvis ikke veldig vanskelig å fikse. Jeg har også en bil der eksosanlegget knakk på grunn av rust under én måned etter den var godkjent. Så eu-kontrollen er egentlig bare en "helsesjekk" for å se om bilen er farlig i trafikken. 3 Lenke til kommentar
Ennys Skrevet 14. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2017 Bilen er i daglig bruk, så det står ikke på det.. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 14. desember 2017 Del Skrevet 14. desember 2017 At bremsene piper kan ha helt andre årsaker, mange uoriginale bremsebelegg piper i perioder, men det kan også skyldes et gruskorn e.l. som har satt seg fast i bremseklossen. Det er ofte vanskelig å vurdere bare med å se hvor slitt bremseklosser og skiver egentlig er. Verkstedene har minimumsmål fra bilprodusenten som de godkjenner etter. Er slitasjen i nærheten av minimumsmålet er det vel normalt å si i fra til bileier, men jeg vet ikke om det er noe krav. Har du sjekket evt bemerkninger på EU-kontrollen? Full av rust er egentlig merkelig hvis bilen er i daglig drift. Men kjører du på saltet/våt vei så kommer det gjerne synlig rust på skivene til neste dag eller dagen etter, men dette slites bort neste gang du har et par skikkelige nedbremsinger. Er det bare overfladisk rust du ser kan de godt ha kommet nå, men ikke vært der under EU-kontrollen. (Jeg regner med det er rust i selve friksjonsområdet du snakker om, og ikke i ytterkant av skiva). Gravrust kommer som regel bare på biler som i perioder står stille. Har du mye gravrust nå har ikke det kommet plutselig og skulle vært påpekt på EU-kontroll. Men jeg kan ikke tenke meg at noe verksted overser dette. At ESP/ABS-lampa lyser har vel neppe noe med ulyd å gjøre, mest sannsynlig en sensor som er defekt, kabelbrudd e.l. og er sannsynligvis noe som har oppstått plutselig. Ved en slik feil kobles garantert antispinn ut, men det er vanskelig å si hva du mener med 'umulig å få inn i garasjen' uten å vite noe om føre, helling osv. Kan jo også være at en kalipper har satt seg på et hjul, så bremsen henger på. Evt at håndbrekket har hengt seg opp. Det kan muligens også føre til at ESP/ABS-lampa lyser? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå