NTB - digi Skrevet 14. desember 2017 Del Skrevet 14. desember 2017 Få bedrifter forberedt på ny personvernlov Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 14. desember 2017 Del Skrevet 14. desember 2017 Enig i at bedrifter ikke må samle data, bevisst og ‘noen ganger’ ubevisst. Når vil de høyere makter tvinge software-utviklere i å holde opp med å benytte innsamling av big data? Windows 10 og Google er vel et par av de desidert største misbrukerne i den forstand, tett fulgt av de fleste(?) andre. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. desember 2017 Del Skrevet 14. desember 2017 Enig i at bedrifter ikke må samle data, bevisst og ‘noen ganger’ ubevisst. Når vil de høyere makter tvinge software-utviklere i å holde opp med å benytte innsamling av big data? Windows 10 og Google er vel et par av de desidert største misbrukerne i den forstand, tett fulgt av de fleste(?) andre. Facebook er nok klart nr 1 i dag på Big Data med brukeridentifikasjon. Google og Microsoft er store, men det er i betydelig større grad data uten "brukerid". Og poenget er ikke her at bedrifter ikke skal samle data, det å samle data kan i mange tilfeller være helt nødvendig for å tilby tjenester og produkter. Poenget er at innsamling skal kunne begrunnes, og at vi som personer skal ha rettigheter knyttet til det som er samlet av informasjon om oss. I tillegg er virksomheter gitt et mye klarere ansvar for personvern. I tillegg er det i stor grad krav om aktivt samtykke, og samtykket kan når som helst tas tilbake. Det er heller ikke slik at utviklere må holde opp med å samle inn big data. Eller bruker big data. Men det blir mye klarere krav til hvordan man skal/kan gjøre det, krav til samtykker, sikkerhet osv. Når det gjelder Google og Microsoft så er det faktisk svært lite i GDPR som ser ut til å påvirker deres big data innsamling og de er kommet svært langt i å tilpasse systemer og vilkår GDPR. Facebook sliter litt mer, fordi de har en modell som krever "samtykke" mer eller mindre all over. 2 Lenke til kommentar
Jan Olsen Skrevet 17. desember 2017 Del Skrevet 17. desember 2017 Om en kunde ikke samtykker, burde også bedriften ha mulighet til å ikke samtykke i å levere en tjeneste? Spesielt for bedrifter som lever av tjenester med målrettet reklame for å finansiere seg. Eller ta ekstra betalt fra kunder fra kunder som sier nei... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå