Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ikke betalt husleie

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Leietaker har ikke betalt husleie for 2 mnd.

Jeg lurer i den forbindelse hva som er riktig prosess trinn for trinn.

Er det slik at man sender erklæring om heving av leieavtale først, og deretter tvangsfullbyrdelsesloven om fravikelse (utkastelse) fra leieforhold?

Hvis ikke, hva er riktig prosess i riktig rekkefølge?

(Og jeg har tilpasset meg leietaker og vært forståelsesfull, men nå går det ikke lenger)

Ingen svar når jeg ringer, sender melding eller banker på.

Tusen takk for hjelp!

Anonymous poster hash: 9d0b3...a7b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Vurderer selv å si opp leietaker etter en slik situasjon i tillegg viser det seg at leietaker har hund og fugler, når det står at det ikke er lov med husdyr.

Søpla legger leietaker alltid ute, og det blir liggende i flere uker, selv etter flere beskjeder om at det må kastes da dette kan være til skade for boligen (skadedyr osv).

Er det riktig å sende oppsigelse da, eller erklæring om heving av leieavtale?

Og dersom jeg evt velger å sende oppsigelse, kan jeg be dem om å flytte ut innen 1-2 mnd? (da det foreligger mislighold?)

Tusen takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar

Vurderer selv å si opp leietaker etter en slik situasjon i tillegg viser det seg at leietaker har hund og fugler, når det står at det ikke er lov med husdyr.

Søpla legger leietaker alltid ute, og det blir liggende i flere uker, selv etter flere beskjeder om at det må kastes da dette kan være til skade for boligen (skadedyr osv).

Og dersom jeg evt velger å sende oppsigelse, kan jeg be dem om å flytte ut innen 1-2 mnd? (da det foreligger mislighold?)

https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/leie-ut-bolig/avslutning-av-leieforhold/heving/

Anbefaler skriftelig advarsel.

Om det ikke overholdes kan du heve leieavtalen.

Da jeg leide tidligere skjedde dette med flere av de andre utleide enhetene.

Lenke til kommentar

https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/leie-ut-bolig/avslutning-av-leieforhold/heving/

Anbefaler skriftelig advarsel.

Om det ikke overholdes kan du heve leieavtalen.

Da jeg leide tidligere skjedde dette med flere av de andre utleide enhetene.

Men jeg ønsker å si opp, da det er altfor mye rot og leietaker har null forståelse (utsetter alt hele tiden og bidrar ikke i det hele tatt). Ønsker å leie ut til noen som er mer ansvarlige osv.

Må man da sende skriftlig advarsel først? Og evt, kan jeg sende oppsigelse på 1-2 mnd eller må jeg ta i bruk denne erklæringen om heving?

Lenke til kommentar

Med mindre du har et særskilt behov for å disponere leiligheten straks eller før den ordinære oppsigelsestid er over bør du gå til oppsigelse, ikke heving.

Her er det verdt å merke seg at mens en lovformelig oppsigelse er tvangsgrunnlag uten videre (såfremt den ikke er protestert mot eller retten ikke har satt den til side), se tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 (3) (c ), er en hevingserklæring bare tvangsgrunnlag når det er åpenbart at du hadde rett til å heve, se § 13-2 (3) (d). En hevingserklæring er dermed vanskeligere å få igjennom som tvangsgrunnlag hvis leietaker motsetter seg det.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...