Gå til innhold

Smått el-utstyr som hobby! men hvor kjøper man det?


Anbefalte innlegg

Litt forunderlig tittel, men skal prøve å formulere meg bedre her!

 

Har nylig sett mye på DIY youtube videoer osv

 

Har lyst å prøve meg litt på litt basic lodding med led strips og slikt

 

MEN hvor finner man utstyr man kan kjøpe for dette? Som ikke er overpriset og altfor langt unna ^^ helst i norge, men må jeg ty til amazon så er jeg forberedt på det

 

Snakker i hovedsak i utstyr som feks

 

Led-strips

Diverse jacks som man plugger inn evt usb-kabel med trafo osv " inngang " til strømmen ^^ 

Brytere

 

Småtterier med andre ord

 

Også kits som man kan øve seg på hadde vært kult å sett på!

 

Takk for evt tips ^^

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjøpt mye sånt på ebay. Fra kina, koster nesten ingenting og kommer med fri frakt. Det er selvsagt mulig å komme ut for fakes og dårlige varer, men det er en del selgere med godt rykte som stort sett leverer brukbare greier. LEDs og brytere og sånt er såpass enkelt at det sannsynligvis er lite fakes og juks inne i bildet.

 

Edit: Ting som plugges inn i stikkontakten kjøper du i Norge. Billig i Kina, men mye dårlige greier, brannfeller.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Ebay som sagt, men du kan også se på Sparkfun, Adafruit og Element14. Kjell og Company er et av få fysiske butikker i Norge som selger elektronikk-duppeditter. Loddeutstyr kan du kjøpe på Biltema eller Clas Ohlson.

 

Alle disse forslagene er en balanse mellom pris, kvalitet og leveringstid.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Ja har sjekket litt på Ebay og sett mye fint

 

Sliter litt med å finne gode 230 til 12v adaptere som er av en "liten" type.

Liker å forholde meg til få leverandører, men ser fort nå at jeg kanskje må prøve litt forskjellig

 

Noen som har erfaring med feks å bruke en 230v - 12v 1/2/3 A på feks ledstrips som kun krever 0.25A osv? Vil bare hele sulamitten gå opp i røyk evt?

 

Eller trekker bare gjenstandene det den trekker

 

Har en god deal på 12v 3A adaptere som hvis det jeg sier over er riktig..så kan jeg bruke det på ganske mye ^^

Lenke til kommentar

Ja har sjekket litt på Ebay og sett mye fint

 

Sliter litt med å finne gode 230 til 12v adaptere som er av en "liten" type.

Liker å forholde meg til få leverandører, men ser fort nå at jeg kanskje må prøve litt forskjellig

 

Noen som har erfaring med feks å bruke en 230v - 12v 1/2/3 A på feks ledstrips som kun krever 0.25A osv? Vil bare hele sulamitten gå opp i røyk evt?

 

Eller trekker bare gjenstandene det den trekker

 

Har en god deal på 12v 3A adaptere som hvis det jeg sier over er riktig..så kan jeg bruke det på ganske mye ^^

 

Det er ikke et problem å ha en strømforsyning som leverer men strøm enn du trenger, så lenge det du kobler til begrenser strømmen selv. LED-strips har som oftest innebygde motstander som gjør dette.

Endret av eiik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...