Nugatti123 Skrevet 13. desember 2017 Del Skrevet 13. desember 2017 Hei Er det noen her som kan hjelpe meg med noe. Sitter med eksamen å skal drøfte den medisinske og den sosiale modellen. Den medisinske modellen kort fortalt går ut på at de funksjonshemmede er problemet i samfunnet og at det er de som skal tilpasse seg omgivelsene. Og ikke motsatt. dem medisinske modellen har også fokus på medisinsk omsorg bla. Den sosiale modellen er motsatt av den medisinske. Altså at det er omgivelsene som må tilpasses for det er omgivelsene og samfunnet som er problemet. Skal drøfte disse to modellenes betydning for vernepleiere og skulle hatt både positivt og negativt om dem. Om den medisinske modellen finner jeg bare negative ting for har betydning for vernepleier. Og den sosiale finner jeg bare positive. Er det noen her som kunne ha hjulpet meg? Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 13. desember 2017 Del Skrevet 13. desember 2017 Har du lest denne artikkelen om GAP-modellen? Fortell og forklar om samfunnets holdninger, hindringer og barrierer. Dette klarer du. Lenke til kommentar
Nugatti123 Skrevet 13. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2017 Har du lest denne artikkelen om GAP-modellen? Fortell og forklar om samfunnets holdninger, hindringer og barrierer. Dette klarer du. Ja har lest den Det jeg sliter med er å drøfte modellenes betydning for vernepleiere. Når man drøfter bør man jo ha noe negativ og positivt av modellen. Har konkludert meg frem til at den medisinske modellen fører til at funksjonshemmede personer trenger mer hjelp i samfunnet, ergo vernepleierne får mer jobb. Og at det blir mer slitasje på vernepleierne uten redskaper som hjelper funksjonshemmede, mer løfting osv. Den sosiale modellen har jeg konkludert meg frem til at det blir mer utstyr som er til hjelp for personer med funksjonshemmig, altså det blir lettere for vernepleiere i jobben sin. Det som er negativt med den modellen er at dersom man tilrettelegger samfunnet for noen, så skaper det nye barrierer for andre,slik som f.eks asfaltkanten, den er et hinder for rullestolbrukere men et hjelpemiddel for veiledning for blinde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå