Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selge bil til bilforhandlere

biker91

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kan ikke egt mye om bil siden jeg hr førerkortet i under et år...... men jeg har bil som jeg ikke vil ha lenger ogføler noe må kjøpe så fort som overhodet mulig, og man kan jo bare lage annonse på finn.no ,men jeg fant også at man kan selge bilen til bilforhandler. Men hvordan funker prossesen? Er det bare å gå til dem også bli enig og få pengene eller ikke slik det funker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ulik praksis på markedet. Noen betaler når papirene er i orden, mens andre kan gi deg kontant oppgjør rett i hånda. En annen variant er å selge bilen på kommisjon, forhandler har bilen din i sitt utvalg og selger den på dine vegne og tar en prosentandel av salgsbeløpet.

Privat salg vil nok uansett gi deg noe mer for bilen enn via forhandler.

Lenke til kommentar

Du vil som de andre skriver her absolutt få mest for bilen din om du selger den privat, ellers så finnes det jo oppkjøpere som er ute etter biler i de fleste prisklasser. Men om det er en bilforhandler du aller helst vil selge til til, så vil du nok få best pris for din bil om du byttet den inn, men det krever jo at du har økonomi til et mellomlegg........

Mest mulig for din bil er nok som sagt å selge den privat, lykke til :) 

Lenke til kommentar

Når jeg var innom for å spørre om innbytte på bilen min ville forhandleren ha full pris på bilen jeg skulle kjøpe, samt han ville ta imot bilen min for halve verdien av hva den er verd på bruktmarkedet, noe som ikke kommer på tale. Mulig det bare var praksisen til akkurat denne selgeren, men man får uten tvil dårligere pris på å selge til en forhandler enn å selge selv

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bilen selges med 2 års reklamasjonsrett

Denne bilen selges av en privatperson og dette medfører at du som kjøper har 2 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten kan brukes dersom bilen er i dårligere stand enn du som kjøper har grunn til å forvente, basert på bilens alder, kjørelengde og informasjon du har fått fra selger. Du har imidlertid en undersøkelsesplikt.

Dette kan gjøre det dyrt å selge privat også...

Lenke til kommentar

Når jeg var innom for å spørre om innbytte på bilen min ville forhandleren ha full pris på bilen jeg skulle kjøpe, samt han ville ta imot bilen min for halve verdien av hva den er verd på bruktmarkedet, noe som ikke kommer på tale. Mulig det bare var praksisen til akkurat denne selgeren, men man får uten tvil dårligere pris på å selge til en forhandler enn å selge selv

Dette varierer veldig etter hva slags profil bilforhandleren har på sine bruktbiler og hva de allerede har inne, så det lønner seg veldig å sjekke med flere forhandlere. En bil som den ene forhandleren egentlig ikke ønsker innenfor døra i det hele tatt kan være etterspurt hos 'naboen'.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...