Gå til innhold

Flere hundre millioner ferske passord har kommet på avveie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et stort problem er at så mange mennesker som bruker datamaskiner ikke har noen som helst kunnskap om sikkerhet.

Jeg pleier å hjelpe noen av mine venner med deres maskiner i ny og ne, og det hjelper ikke å forklare dem hvorfor de skal bruke ulike og "gode" passord på alle deres tjenester, og at disse passordene skal endres med jevne mellomrom.

Samme passord går igjen, og vanlige korte ord er vanlig.

Som unnskyldning får jeg høre at de ikke bruker PC'en til noe viktig, de bare surfer, er i nettbanken!! leser e-post etc.

Det er flott at TU skriver artikler om emnet, men disse nås ikke av folk uten datakunnskaper og interesse for emnet.

NRK burde pålegges å lage gode programmer som sendes i beste sendetid der folk får informasjon og opplæring. Disse programmene bør som sagt være gode! Av det jeg har sett av tidligere programmer, er de gjennomgående kjedelige, og altfor utvannet, der det gjelder å ikke tråkke noen på tærne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på om passordet 1d10t er høyt oppe på lista, sammen med den kongelige ‘Password123’... :3

Passordet ditt, 1d10t, er helt sikkert. Det kan du beholde på alle dine tjenester. Du behøver aldri å bytte det :)

Stemmer. Med et sånt passord er man ikke i målgruppa for easy targets. ?

Lenke til kommentar

Det at mange bruker dårlige passord er jo ikke spesielt nytt. det som er mest interessant er jo hvorfor disse passordene i det hele tatt er lagret på lesbart format på de stedene de er stjålet fra?

hvorfor er ikke passordene lagret i hashed format ?

100 % idioti å lagre passord i lesbart format. da er de utsatt ved eventuelle datalekkasjer.

Lenke til kommentar

Passordet ditt, 1d10t, er helt sikkert. Det kan du beholde på alle dine tjenester. Du behøver aldri å bytte det :)

Hva snakker du om, det er ett 19-bit passord som sannsynligvis kan brute forces på 5 sekunder hvis det ikke noen begrensninger på antall forsøk.

"Lisa gikk til skolen" er langt bedre og langt enklere for en normal person å huske.

Lenke til kommentar

Hva snakker du om, det er ett 19-bit passord som sannsynligvis kan brute forces på 5 sekunder hvis det ikke noen begrensninger på antall forsøk.

"Lisa gikk til skolen" er langt bedre og langt enklere for en normal person å huske.

Wow. Du må være morsom på fest.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Wow. Du må være morsom på fest.

Ironi er tydeligvis ikke gitt alle.

Lenke til kommentar

Et stort problem er at så mange mennesker som bruker datamaskiner ikke har noen som helst kunnskap om sikkerhet.

Jeg pleier å hjelpe noen av mine venner med deres maskiner i ny og ne, og det hjelper ikke å forklare dem hvorfor de skal bruke ulike og "gode" passord på alle deres tjenester, og at disse passordene skal endres med jevne mellomrom.

Som unnskyldning får jeg høre at de ikke bruker PC'en til noe viktig, de bare surfer, er i nettbanken!! leser e-post etc.

Det er flott at TU skriver artikler om emnet, men disse nås ikke av folk uten datakunnskaper og interesse for emnet.

NRK burde pålegges å lage gode programmer som sendes i beste sendetid der folk får informasjon og opplæring. Disse programmene bør som sagt være gode! Av det jeg har sett av tidligere programmer, er de gjennomgående kjedelige, og altfor utvannet, der det gjelder å ikke tråkke noen på tærne.

Vel, det er ikke rart. Det handler ikke om manglende kunnskap nødvendigvis, fordi hvordan skal du huske xxx passord som er _unike_ til en hver tid, kombinert med ymse annet?

For de fleste blir det stress, og enkleste løsning blir passordgjenbruk e.l. Hele holdningen din i svaret får meg faktisk til å forstå hvorfor du ikke når gjennom...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel, det er ikke rart. Det handler ikke om manglende kunnskap nødvendigvis, fordi hvordan skal du huske xxx passord som er _unike_ til en hver tid, kombinert med ymse annet?

For de fleste blir det stress, og enkleste løsning blir passordgjenbruk e.l. Hele holdningen din i svaret får meg faktisk til å forstå hvorfor du ikke når gjennom...

Jeg husker knapt et eneste passord. Det finner programmer som f.eks LastPass og Dashlane som gjør jobben for deg. Det finnes ikke ene enste unnskyldning for å bruke samme passord flere steder, og heller ikke bruka v enkle passord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...