daruu Skrevet 13. desember 2017 Del Skrevet 13. desember 2017 Ville ha sjekka berederen din. Prøv å se hvor mye strøm det får i timen på måleren, også prøver du det samme med berederen frakoblet/ sikringa av. Det skal godt gjøres å bruke over 2500kw/H på sommeren om alt er som det skal Lenke til kommentar
Zuiron Skrevet 13. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2017 Oktober forbruk: 3005 kwh (før the experiment) November forbruk: 3060 kwh WTF? Dette kan vel ha mest med at det har blitt kaldere i November, noe som har spist opp de andre tiltakene dine. jeg trur nesten naboen stjeler strøm jeg eller at det er noe gæli. se på grafen over jeg linka. jeg bynner å tenke nå egentlig... huset jeg bor i er omgjort til to leiligheter. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. desember 2017 Del Skrevet 13. desember 2017 her har jeg tatt bilde. jan 2016 var det helt oppe i 6553 kwh. er det riktig ? edit kan nevne at trur det var jul eller aug 17 vi fikk sånn automatisk avleser måler ting. Du ser jo helt klart at tiltakene dine har effekt i forhold til tidligere år. Du må vel bare grave, måle og eksperimentere mer for å finne løsninger. Noe er det i alle fall. Mest sannsynligvis ikke måleren da de to målerene ikke ser ut til å utgjøre noen unormale svigninger i forbruksrapporteringen. Lenke til kommentar
Zuiron Skrevet 13. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2017 Ville ha sjekka berederen din. Prøv å se hvor mye strøm det får i timen på måleren, også prøver du det samme med berederen frakoblet/ sikringa av. Det skal godt gjøres å bruke over 2500kw/H på sommeren om alt er som det skal her har jeg tatt bilde. jan 2016 var det helt oppe i 6553 kwh. er det riktig ? edit kan nevne at trur det var jul eller aug 17 vi fikk sånn automatisk avleser måler ting. Du ser jo helt klart at tiltakene dine har effekt i forhold til tidligere år. Du må vel bare grave, måle og eksperimentere mer for å finne løsninger. Noe er det i alle fall. Mest sannsynligvis ikke måleren da de to målerene ikke ser ut til å utgjøre noen unormale svigninger i forbruksrapporteringen. ja har jo omtrent halvert den liksom men.. allikavel syns det er litt høyt. skal måle berederen har en sånn strømmåler greie her et sted faktisk. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. desember 2017 Del Skrevet 13. desember 2017 Husker du hva som skjedde i Juli og August 2015 ? Lenke til kommentar
Zuiron Skrevet 13. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2017 Husker du hva som skjedde i Juli og August 2015 ? naboen var på ferie til hjemlandet sitt (neida, husker ikke. og vi har heller ikke vert på noen ferie så vi var vel hjemme). og sjekka nettop varmtvannsberederen og den er rata til 2kw og måleren min sier 1830w så det stemmer jo vel. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. desember 2017 Del Skrevet 13. desember 2017 Prisene var historisk lave akkurat i den perioden, men dette er jo kWt tall, så det forklarer ikke stolpene. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 13. desember 2017 Del Skrevet 13. desember 2017 Med to barn, kan det være mye bruk av vaskemaskin og tørketrommel? Lenke til kommentar
Zuiron Skrevet 13. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2017 ja Med to barn, kan det være mye bruk av vaskemaskin og tørketrommel? ja det er det. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. desember 2017 Del Skrevet 13. desember 2017 (endret) Vaskemaskin og tørketrommel brukar 2-4 kWh per bruk om eg hugsar riktig. Det vil sjølvsagt variere etter temperatur, men dette er vel snittverdiar. Dvs. at om begge maskinene går ein gong per dag på eit straumkrevjande program, så utgjer dei kanskje 2*4*30 = 240 kWh i løpet av ein månad. Det er nok eit heller høgt estimat. Husker du hva som skjedde i Juli og August 2015 ? naboen var på ferie til hjemlandet sitt (neida, husker ikke. og vi har heller ikke vert på noen ferie så vi var vel hjemme). og sjekka nettop varmtvannsberederen og den er rata til 2kw og måleren min sier 1830w så det stemmer jo vel. Det er greit nok. Ein VVB skal godt gjerast å trekke for mykje sidan det berre er eit passivt varmeelement. Det du må måle er straumforbruket over tid. 1830W er ein momentanverdi akkurat når du les av. Dersom du har ein målar som kan registrere forbruk over tid, så kan lar du den stå i og sjekkar i morgon. kWh er kilo-Watt-hour, altså kilowatt per time. Dersom VVB er slått på (altså at varmeelementet har spenning) i ein time, så har den brukt 1830 Wh, eller 1,83 kWh. Endret 13. desember 2017 av Zeph Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 13. desember 2017 Del Skrevet 13. desember 2017 ja Med to barn, kan det være mye bruk av vaskemaskin og tørketrommel? ja det er det. Bruk av vaskemaskinen kan man knapt redusere så lenge det vaskes med full maskin hver gang, men man kan spørre seg om det er nødvendig å kjøre alt igjennom tørketrommelen. Klær og annet som man ikke trenger dagen etter kan fint henges opp til tørk. Lenke til kommentar
Zuiron Skrevet 13. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2017 Vaskemaskin og tørketrommel brukar 2-4 kWh per bruk om eg hugsar riktig. Det vil sjølvsagt variere etter temperatur, men dette er vel snittverdiar. Dvs. at om begge maskinene går ein gong per dag på eit straumkrevjande program, så utgjer dei kanskje 2*4*30 = 240 kWh i løpet av ein månad. Det er nok eit heller høgt estimat. Husker du hva som skjedde i Juli og August 2015 ? naboen var på ferie til hjemlandet sitt (neida, husker ikke. og vi har heller ikke vert på noen ferie så vi var vel hjemme). og sjekka nettop varmtvannsberederen og den er rata til 2kw og måleren min sier 1830w så det stemmer jo vel. Det er greit nok. Ein VVB skal godt gjerast å trekke for mykje sidan det berre er eit passivt varmeelement. Det du må måle er straumforbruket over tid. 1830W er ein momentanverdi akkurat når du les av. Dersom du har ein målar som kan registrere forbruk over tid, så kan lar du den stå i og sjekkar i morgon. kWh er kilo-Watt-hour, altså kilowatt per time. Dersom VVB er slått på (altså at varmeelementet har spenning) i ein time, så har den brukt 1830 Wh, eller 1,83 kWh. trur den kan det, skal ha den på i 24t å se. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 13. desember 2017 Del Skrevet 13. desember 2017 En måte å se strømforbruk på er å konsentrere seg om det som står på døgnet rundt. Det kan være VVB som nevnt, varmekabler, fryser, kjøleskap, eventuelt varmeovner, belysning osv. Så kan man begynne å tenke på hva er det man bruker mye men ikke hele tiden. Hva er det som bruker mye strøm, men nesten aldri brukesEr det hensiktsmessig å bytte det ut med noe som bruker mindre strøm? Er det glødepæra i boden som brukes i to minutter i uka, men er veldig lett å bytte? Eller er det VVB fra tidlig 70-tallet som er på "hele" tiden? Her kan det være litt smart å være systematisk i å skrive ned de forskjellige strømforbrukerne og rangere de etter bruk og tenke på hvilke er det verdt å bytte ut. En helt annen ting man kan gjøre i et såpass gammelt hus er etterisolering av loft og bytte av vinduer. Ikke uvanlig med bare 15cm på loft fra den tiden (kanskje bare 10cm? ), så å legge på 15 eller 20cm ekstra hjelper veldig på oppvarmingskostnadene. Det samme gjelder vinduer, er de eldre enn fra midten av 80-tallet kan man bare skifte de ut med én gang. Skifte av ytterdør kan også være en god idé da de gamle bare hadde enlags glass (hvis det var glass i dem). Skifte vinduer og dører er ikke vanskelig, men en litt større operasjon enn å etterisolere et gjennomsnittlig kald loft. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 13. desember 2017 Del Skrevet 13. desember 2017 Drar du på sommerferie i ei uke eller to, bør du ta alle sikringene. Vel hjemme igjen tar du en prat med naboen og hører om han har merka noe unormalt med strømmen. Jeg skal vedde ei krone på at du betaler for en del av hans strøm. 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. desember 2017 Del Skrevet 13. desember 2017 (endret) Drar du på sommerferie i ei uke eller to, bør du ta alle sikringene. Vel hjemme igjen tar du en prat med naboen og hører om han har merka noe unormalt med strømmen. Jeg skal vedde ei krone på at du betaler for en del av hans strøm. Kjøleskap og fryseskap kan med fordel få behalde straumen, med mindre dei blir tømt. Ikkje treng du vente så lenge dersom naboen er kopla på hans kursar heller. Det vil naboen merke ganske fort. Sidan huset er omgjort til to leilegheiter kan du jo spørje naboen kor mykje straum dei brukar for å samanlikne litt. Endret 13. desember 2017 av Zeph Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 13. desember 2017 Del Skrevet 13. desember 2017 Kan du bestille termografering av boligen din? Da vil du avdekke hvor god isoleringsevnen er og hvor det eventuelt lekker ut varme 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. desember 2017 Del Skrevet 13. desember 2017 (endret) Når jeg ser på forbrukskurven din, synes jeg det er merkelig liten forskjell på sommer og vinter, med tanke på at du fyrer med strøm. Mitt forbruk i sommermånedene (i tidligere nevnte hus) lå på rundt 1000 kWh/mnd, mens det i kalde vintermåneder kunne være over 3000. Forslaget om å sjekke el-anlegget etter at huset er bygget om er en god start. Kanskje naboen har forbruk på 100 kWh/mnd hele året? Endret 13. desember 2017 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Houdini Skrevet 13. desember 2017 Del Skrevet 13. desember 2017 (endret) Mitt forslag for å finne ut av dette er: -Prøv å få lånt deg ei strømtang og mål hvor mye strøm det går igjennom inntakskabel. Du kan f.eks måle hver leder som går til/fra måler hvis du ser de i sikringsskapet. Når du måler så skrur du av en og en sikring og ser hvor forbruket faller mest. Når du har funnet ut hvor det er størst forbruk så går du igjennom alt som er på den kursen og sjekker om forbruk stemmer med det som er der. Det kan hende du f.eks har en liten jordfeil, da kan du "bruke" strøm hele tiden uten at den går til noe, farlig er det også. Når du bruker en strømtang så vil du måle Ampere (strøm). For å gjøre det om til Watt så ganger du strømmen med spenningen (230) Du kan også svinge innom ditt lokale kraftlag, forklare situasjon og spør om de har mulighet til å svinge innom og gjøre dette for deg. Spesielt på mindre plasser så kan kraftlag være hyggelig. Du kan spille litt på at "det må være noe galt med måler" De har ikke mulighet til å ta en grundig kontroll av el.anlegget, dette av konkurransehensyn mot elektrikere, men ei rask måling er det gjerne rom for. Endret 13. desember 2017 av Houdini Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. desember 2017 Del Skrevet 14. desember 2017 Når jeg ser på forbrukskurven din, synes jeg det er merkelig liten forskjell på sommer og vinter. Synes baseline så veldig høy ut jeg også. Som det står en bitcoin-farm å kjører året rundt Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 14. desember 2017 Del Skrevet 14. desember 2017 Det kan hende du f.eks har en liten jordfeil, da kan du "bruke" strøm hele tiden uten at den går til noe, farlig er det også. Er ikke noen "liten" jordfeil dersom den gjør utslag på boligens effektforbruk (1000 kWh med jordfeil tilsvarer en kontinuerlig jordfeilstrøm på 8.5 A og 1388 W i isolasjonsfeilområdet. Huset hadde brent opp for lenge siden hvis dette var tilfelle) 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå