Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

feil med strømmen? 3000kwh+ per mnd

Zuiron

Anbefalte innlegg

hei. har lenge gått nå å trudd at vi faktisk bruker 3000kwh per mnd. har satt meg lei og spurt rundt og mange sier at det kan vere normalt. noe jeg tviler på.

så bestemmte meg i forrige mnd å gjøre et experiment. kutte ut omtrent ALL form for elektrisk oppvarming. kutta ut alle ovner på vegg unntatt på 3 rom som er soverom. brukte varmepumpe før for oppvarming i resten av huset. og hadde strøm oppvarming i kjeller på rundt 22c. den er også kuttet ut nå.

har nå i November 17. kun hatt 3 småe veggpanel ovner på lav varme at det ikke skal bli allt for kalt på soverom. har 2 unger 3 og 7 år. og en på lav varme på mitt/samboer rom. har kuttet ut hele kjelleren kjører kun en ovn som holder kjellern over 10c for at det ikke skal fryse helt neddi der. og bruker nå Ved istedenfor varmepumpe.

har også satt de 2 pcene vi har her i huset til å slå seg helt av etter 15min fravær. før gikk de 24/7.

bytta tven, gammle LCD til en ny LED tv. og alle pc skjermer 3stk er også LED. har også bytta halvparten av pærer i huset til LED og andre halvparten til noen sparepærer. og har vert obs på å skru av lys på rom som ikke er i bruk...

Oktober forbruk: 3005 kwh (før the experiment)

November forbruk: 3060 kwh WTF?

dette begynte vi med rett før November.

er jeg bare dum eller kan det vere noe feil et sted her i huset?

håper jeg fikk med meg allt. mye å lese sorry.

1l5giSx.png

Endret av Zuiron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

3000 kWh pr måned er relativt høyt, men forbruket ditt kommer an på mye. Hvor stor er boligen, og hvor ligger den? Hva er byggeåret, og hva er gjort av isolasjon etc? Hva er forbruket ditt av varmtvann, og hvordan varmes dette (strøm eller varmepumpe)? Har du fått ny måler med fjernavlesing?

Generelt er det oppvarming som koster, dvs oppvarming av rom og vann. Lyd og bilde (TV) koster lite. Lys koster litt, men med LED er det også lite. 

Lenke til kommentar

3000 kWh pr måned er relativt høyt, men forbruket ditt kommer an på mye. Hvor stor er boligen, og hvor ligger den? Hva er byggeåret, og hva er gjort av isolasjon etc? Hva er forbruket ditt av varmtvann, og hvordan varmes dette (strøm eller varmepumpe)? Har du fått ny måler med fjernavlesing?

Generelt er det oppvarming som koster, dvs oppvarming av rom og vann. Lyd og bilde (TV) koster lite. Lys koster litt, men med LED er det også lite. 

ca 90 stort, ligger i hedmark, 70 tallet trur jeg, isolasjon hakke peil. varmtvann er vel strøm oppvarmet. ny måler ja.

så det har ingenting å si på strømforbruk selv om jeg har skrudd av masse varmepanelovner og varmepumpe og isteden bruker kun ved? utenom 3 soverom.

Lenke til kommentar

Strømforbruk til andre formål enn oppvarming genererer jo også varme. Om du har elektrisk oppvarming og termostat hjelper det ikke å skru av diverse tekniske greier, for da må radiatorene jobbe tilsvarende mer.

ja men jeg trudde det vertfall skulle hjelpe litt men ser ikke sånn ut :p. får bruke koble ut ALL form for el oppvarming og se ut Desember hva den kommer på.

Lenke til kommentar

Oppvarming er hovedkilden til forbruk. 3000 kWt tilsvarer at du bruker over 4 kWt i døgnet pr mnd (3000 / 24 * 30).

La oss anta at dere bruker lite strøm på natten og dagtid og mest på ettermiddag og kveld. Da har du et forbruk på ca 10-12 kWt i den tiden folk vanligvis er i huset.

Dette er normalt ovner, varmtvannstank, varmepumpe, vaskemaskin, oppvaskmaskin og komfyr. Skal du få ned kostnadene bør du isolere godt, regulere ned termostater, spesielt om natten og når ingen er i rommet og å bruke mindre varmtvann. Tiltak som sparedusj er også smart, da en familie fort bruker mye varmtvann i dusjen.

Varmer du opp til kråka ? Lufting og oppvarming samtidig er lite smart. Pass også på isolere rommene som er i bruk, så du ikke varmer opp mer enn nødvendig. Lukk dører og bruk f.eks forheng mellom stue/gang etc. Generelt er det lurt med ovner du kan programmere termostat på over døgnet.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

ca 90 stort, ligger i hedmark, 70 tallet trur jeg, isolasjon hakke peil. varmtvann er vel strøm oppvarmet. ny måler ja.

så det har ingenting å si på strømforbruk selv om jeg har skrudd av masse varmepanelovner og varmepumpe og isteden bruker kun ved? utenom 3 soverom.

Et hus fra 70-tallet har isolasjon originalt, men ikke mer enn (vanligvis) 10 cm i vegger og 20-30 cm i tak. Er 90 kvm det arealet du varmer opp, eller er det boligens grunnflate. Jeg hadde tidligere et hus fra 60-tallet, hvor jeg varmet opp ca 200 kvm. Vi var 4 personer, og brukte 3000-4000 kWh pr måned i skikkelig kalde vintermåneder. Da var det kun oppvarming med strøm av både vann og rom, med panelovner og varmekabler, og vv-bereder.

Lenke til kommentar

ja men jeg trudde det vertfall skulle hjelpe litt men ser ikke sånn ut :p. får bruke koble ut ALL form for el oppvarming og se ut Desember hva den kommer på.

Vær litt varsom med å skru av oppvarming helt, det kan få uheldige konsekvenser i f.eks. kjellerrom.

Dusjes det ofte og lenge?

vi pleier ikke dusje så veldig ofte eller lenge. får beholde litt varme i kjeller da så røra ikke fryser.

Lenke til kommentar

.. 3000 kWt tilsvarer at du bruker over 4 kWt i døgnet pr mnd (3000 / 24 * 30).

Denne var vel ikke så veldig gjennomtenkt eller oppklarende?

Det du prøver å si er at 3000 kWt i måneden tilsvarer et konstant forbruk på 4 kW (3000 kWt / 720 timer).

Ja, det er mye. Jeg bruker typisk 1,3 kW i snitt om sommeren.

Lenke til kommentar

Poenget var å bygge premisset resten av teksten min er basert på. Jeg har også helt andre tall enn det han har nettopp p.g.a de tingene jeg tar opp.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Det du prøver å si er at 3000 kWt i måneden tilsvarer et konstant forbruk på 4 kW (3000 kWt / 720 timer).

Ja, det er mye. Jeg bruker typisk 1,3 kW i snitt om sommeren.

det kan umulig stemme at jeg bruker ca rundt 4000 watt konstant? om man regner det ut stemmer det jo omtrent da men det kan jeg ikke skjønne.

Lenke til kommentar

det kan umulig stemme at jeg bruker ca rundt 4000 watt konstant?

Kanskje noe er lagt opp feil eller at det er måleren din. Har også vært borti rimelig sleipe folk lar andre betale for sin strøm. Du kan jo alltids leie inn noen som går igjennom det elektriske.

Lenke til kommentar

4 kW konstant er veldig mykje for eit hus på 90 m². At forbruket skal vere likt når du har slått av så mykje er og ganske utenkeleg. Eg antar du les av på måleren og ikkje kun ser på kva som står på fakturaen frå straumselskapet.

Korleis ser årsforbruket for 2017 ut? Kva med 2016? Du burde ikkje sjå vesentlege avvik frå år til år med mindre det er store temperaturforskjellar.

Du treng ikkje vente ein heil månad for å sjekke sånt. Målaren les av straum heile tida, så du kan berre skrive ned målerverdien ein dag, slå av det du meiner er forsvarleg å slå av og sjekke den igjen neste dag. Ev. ta fleire målingar i løpet av dagen. Med 3000 kWh på ein månad skal du då havne på ca. 100 kWh på ein dag.

Du kan òg slå av sikringar på delar av huset dersom du ikkje har kontroll på kva forbruk som heng på.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

4 kW konstant er veldig mykje for eit hus på 90 m². At forbruket skal vere likt når du har slått av så mykje er og ganske utenkeleg. Eg antar du les av på måleren og ikkje kun ser på kva som står på fakturaen frå straumselskapet.

Korleis ser årsforbruket for 2017 ut? Kva med 2016? Du burde ikkje sjå vesentlege avvik frå år til år med mindre det er store temperaturforskjellar.

Du treng ikkje vente ein heil månad for å sjekke sånt. Målaren les av straum heile tida, så du kan berre skrive ned målerverdien ein dag, slå av det du meiner er forsvarleg å slå av og sjekke den igjen neste dag. Ev. ta fleire målingar i løpet av dagen. Med 3000 kWh på ein månad skal du då havne på ca. 100 kWh på ein dag.

Du kan òg slå av sikringar på delar av huset dersom du ikkje har kontroll på kva forbruk som heng på.

1l5giSx.png

her har jeg tatt bilde. jan 2016 var det helt oppe i 6553 kwh. var sykt mye liksom...

edit kan nevne at trur det var jul eller aug 17 vi fikk sånn automatisk avleser måler ting.

Endret av Zuiron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...