Lunaris Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Kritikken min går på at det er en alt-i-ett maskin og at de er dårlig egnet som workstations. Det inkluderer også Dell og HP sine alternativer selvfølgelig. Spesielt de da Apples ofte er penere å se på Jeg bruker i dag en MacBook Pro (15") som workstation funker helt fint skal jeg si deg. Og noe mer alt-i-ett maskin enn en bærbar finner du vel ikke. Jojo, men det er jo annerledes. Jeg bruker jo også bærbar maskin. Der har du jo ikke noe valg. For å kunne ta den med deg så må den lages slik, og det fungerer jo selvfølgelig også bra. Men når du faktisk ikke trenger mobiliteten, hvorfor designe etter mobilitetsprinsipper? Hvorfor designe en PC som er mer som en bærbar enn en stasjonær når den i bruk brukes som en stasjonær? Det ser jeg virkelig ikke poenget i. Du gjør en rekke valg som er negativt for alt annet pga størrelse, når du har masse plass. Det er jo ikke veldig logisk fremgangsmåte? Lenke til kommentar
raytrails Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Jojo, men det er jo annerledes. Jeg bruker jo også bærbar maskin. Der har du jo ikke noe valg. For å kunne ta den med deg så må den lages slik, og det fungerer jo selvfølgelig også bra. Men når du faktisk ikke trenger mobiliteten, hvorfor designe etter mobilitetsprinsipper? Hvorfor designe en PC som er mer som en bærbar enn en stasjonær når den i bruk brukes som en stasjonær? Det ser jeg virkelig ikke poenget i. Du gjør en rekke valg som er negativt for alt annet pga størrelse, når du har masse plass. Det er jo ikke veldig logisk fremgangsmåte? Ser den, men det er faktisk det Apple ønsker. Altså å gi en valgmulighet. De som kjøper en iMac trenger ikke alle oppgraderingsmulighetene og vil være fornøyd med alt-i-ett maskina. Mens de som prioriterer utbyggbarhet og oppgraderingsmuligheter bør enten kjøpe en Mac Pro fra 2012 eller eldre (ikke spesielt anbefalt lengre) evt vente til neste år for å slå kloa i den nye Mac Pro. Alternativt droppe macOS-kravet og gå over på Windows-maskiner med alle valgmulighetene som der finnes. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Ser den, men det er faktisk det Apple ønsker. Altså å gi en valgmulighet. De som kjøper en iMac trenger ikke alle oppgraderingsmulighetene og vil være fornøyd med alt-i-ett maskina. Mens de som prioriterer utbyggbarhet og oppgraderingsmuligheter bør enten kjøpe en Mac Pro fra 2012 eller eldre (ikke spesielt anbefalt lengre) evt vente til neste år for å slå kloa i den nye Mac Pro. Alternativt droppe macOS-kravet og gå over på Windows-maskiner med alle valgmulighetene som der finnes. Men det er jo problemet da, de gir ikke den valgmuligheten, fordi de har ikke produktene de burde og skulle ha hatt. Du må altså vente til neste år, som da er 6 år etter 2012, eller kjøpe gammel HW som er en dårlig ide. Som er en enda større grunn til at du vil velge en oppgraderbar maskin. Hva om Apple ikke kommer med en ny iMac Pro på en stund? Ja da er det enten treg maskin eller Windows da. En Mac Pro derimot vil kunne få langt lengre levetid med oppgraderinger. Lenke til kommentar
raytrails Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Ser den, men det er faktisk det Apple ønsker. Altså å gi en valgmulighet. De som kjøper en iMac trenger ikke alle oppgraderingsmulighetene og vil være fornøyd med alt-i-ett maskina. Mens de som prioriterer utbyggbarhet og oppgraderingsmuligheter bør enten kjøpe en Mac Pro fra 2012 eller eldre (ikke spesielt anbefalt lengre) evt vente til neste år for å slå kloa i den nye Mac Pro. Alternativt droppe macOS-kravet og gå over på Windows-maskiner med alle valgmulighetene som der finnes. Men det er jo problemet da, de gir ikke den valgmuligheten, fordi de har ikke produktene de burde og skulle ha hatt. Du må altså vente til neste år, som da er 6 år etter 2012, eller kjøpe gammel HW som er en dårlig ide. Som er en enda større grunn til at du vil velge en oppgraderbar maskin. Hva om Apple ikke kommer med en ny iMac Pro på en stund? Ja da er det enten treg maskin eller Windows da. En Mac Pro derimot vil kunne få langt lengre levetid med oppgraderinger. Årsaken til at valgmuligheten ikke har vært tilstede er Apples neglisjering av proffbrukerne over mange år. De har lagt fokuset på iPhone og iOS, og tildels iMac. Men nå skal altså ting være på bedringens vei igjen, og godt er det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Ser den, men det er faktisk det Apple ønsker. Altså å gi en valgmulighet. De som kjøper en iMac trenger ikke alle oppgraderingsmulighetene og vil være fornøyd med alt-i-ett maskina. Mens de som prioriterer utbyggbarhet og oppgraderingsmuligheter bør enten kjøpe en Mac Pro fra 2012 eller eldre (ikke spesielt anbefalt lengre) evt vente til neste år for å slå kloa i den nye Mac Pro. Alternativt droppe macOS-kravet og gå over på Windows-maskiner med alle valgmulighetene som der finnes. Men det er jo problemet da, de gir ikke den valgmuligheten, fordi de har ikke produktene de burde og skulle ha hatt. Du må altså vente til neste år, som da er 6 år etter 2012, eller kjøpe gammel HW som er en dårlig ide. Som er en enda større grunn til at du vil velge en oppgraderbar maskin. Hva om Apple ikke kommer med en ny iMac Pro på en stund? Ja da er det enten treg maskin eller Windows da. En Mac Pro derimot vil kunne få langt lengre levetid med oppgraderinger. Årsaken til at valgmuligheten ikke har vært tilstede er Apples neglisjering av proffbrukerne over mange år. De har lagt fokuset på iPhone og iOS, og tildels iMac. Men nå skal altså ting være på bedringens vei igjen, og godt er det. Det ble sagt når mac pro kom forrige gang også, uten at det ble noe særlig bedring. Vi får se hvordan det blir denne gangen. AtW Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Årsaken til at valgmuligheten ikke har vært tilstede er Apples neglisjering av proffbrukerne over mange år. De har lagt fokuset på iPhone og iOS, og tildels iMac. Men nå skal altså ting være på bedringens vei igjen, og godt er det. Og da forstår du hvorfor folk liker mer åpne systemer, ikke avhengig av et selskap? Et system der de kan gjøre ting selv? Hva om noe galt skjer med din iMac Pro og Apple neglisjerer deg? Hva om du er inne i Apples SW og bruker det til jobb og så bare neglisjerer Apple maskinene du bruker (som har skjedd nå med 4-5 år uten nytt produkt). Det er jo bare enda en grunn til at iMac ikke er bra. Og så snakkes det om Xeon, alt skal fungere og slikt.... Og det jeg skrev tidligere om GPUer. Hva når noe nytt kommer? NVidias nye kort inneholder kretser som gjør dem latterlig mye bedre til maskinlæring. Så folk som driver med maskinlæring vil spare så mye tid på nye Volta kort. Men vent du har en alt-i-et-maskin som jobbmaskin.... jaja, kan jo bare vente 5 år til neste Mac som er god på maskinlæring da. Apple har inkludert det samme i sin A11 for mobil, så de er klar over hvor viktig dette er. Men deres iMac Pro? Har ikke muligheten. Så skal du ha god maskinlæring? Da får du ringe Dell. VR er samme historien (iMac har faktisk støtte for det da). Og slikt skjer hele tiden. Lenke til kommentar
raytrails Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Årsaken til at valgmuligheten ikke har vært tilstede er Apples neglisjering av proffbrukerne over mange år. De har lagt fokuset på iPhone og iOS, og tildels iMac. Men nå skal altså ting være på bedringens vei igjen, og godt er det. Og da forstår du hvorfor folk liker mer åpne systemer, ikke avhengig av et selskap? Et system der de kan gjøre ting selv? Hva om noe galt skjer med din iMac Pro og Apple neglisjerer deg? Hva om du er inne i Apples SW og bruker det til jobb og så bare neglisjerer Apple maskinene du bruker (som har skjedd nå med 4-5 år uten nytt produkt). Det er jo bare enda en grunn til at iMac ikke er bra. Og så snakkes det om Xeon, alt skal fungere og slikt.... Og det jeg skrev tidligere om GPUer. Hva når noe nytt kommer? NVidias nye kort inneholder kretser som gjør dem latterlig mye bedre til maskinlæring. Så folk som driver med maskinlæring vil spare så mye tid på nye Volta kort. Men vent du har en alt-i-et-maskin som jobbmaskin.... jaja, kan jo bare vente 5 år til neste Mac som er god på maskinlæring da. Apple har inkludert det samme i sin A11 for mobil, så de er klar over hvor viktig dette er. Men deres iMac Pro? Har ikke muligheten. Så skal du ha god maskinlæring? Da får du ringe Dell. VR er samme historien (iMac har faktisk støtte for det da). Og slikt skjer hele tiden. Skjønner ikke problemstillingen. Hele poenget med iMac Pro er at det skal være en alt-i-ett maskin for bedrifter som lett skifter den ut hvert 3.-5. år uten behov for oppgradering i mellomtiden. De kjøper den også med det for øyet at den ikke er oppgraderbar, så hvorfor klage på noe man visste hva var når man kjøpte den? Blir det feil på maskinen får du hjelp fra Apples support som er meget behjelpelige, de skiftet ut hele maskinen min uten spørsmål. Dette gjaldt forrige generasjon Mac Pro for min del. For de som IKKE har behov en iMac Pro, slik som deg f.eks, hvorfor da klage på produktet? Klager du på Mercedes som lager enkelte modeller som er ekstremt dyre og som bare har to seter og som ikke dekker ditt behov? Produktet er for en spesifikk brukergruppe og for disse menneskene er denne maskinen helt perfekt. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Skjønner ikke problemstillingen. Hele poenget med iMac Pro er at det skal være en alt-i-ett maskin for bedrifter som lett skifter den ut hvert 3.-5. år uten behov for oppgradering i mellomtiden. De kjøper den også med det for øyet at den ikke er oppgraderbar, så hvorfor klage på noe man visste hva var når man kjøpte den? Blir det feil på maskinen får du hjelp fra Apples support som er meget behjelpelige, de skiftet ut hele maskinen min uten spørsmål. Dette gjaldt forrige generasjon Mac Pro for min del. For de som IKKE har behov en iMac Pro, slik som deg f.eks, hvorfor da klage på produktet? Klager du på Mercedes som lager enkelte modeller som er ekstremt dyre og som bare har to seter og som ikke dekker ditt behov? Produktet er for en spesifikk brukergruppe og for disse menneskene er denne maskinen helt perfekt. Lett skifter den ut hvert 3-5 år, med forbehold om at Apple faktisk har laget en ny modell da? Og hvem har ikke behov for oppgradering? Alle har. Det er derfor du bytter den ut. Med en alt-i-ett derimot så må du ha helt nytt produkt for å bytte noe som helst, når du kanskje bare vil trenge å bytte en eller 2 deler. Og f.eks den skjermen du brukte 15K på? Vekke etter 3 år. Hvordan gir det mening? Den er fortsatt utrolig bra 3 år senere.Så for bedrifter som har altfor mye penger og ikke vet hva de skal gjøre med dem? Du ser eksempelet mitt med maskinlæring? K80 er mid-november 2014. Så på 3 år tar det 15% av tiden. Skal du da kjøpe en helt ny maskin til en stor mengde penger? Eller skal du bare kjøpe ny GPU? Du ser testen er gjort med en dual E5? Så CPU ytelse og alt annet eksisterte også for 3 år siden. I dette tilfellet ville det vært helt idiotisk å måtte kjøpe helt ny PC. Du ser at du skriver Apple kom å byttet ut hele maskinen din? Altså istedenfor at en fyr kommer og bytter ut og fikser det som er galt på arbeidsplass, så må Apple ta HELE maskinen, fordi det er umulig å bare reparere den. Kan du forklare meg hvordan det er praktisk med tanke på jobb? At noen kommer og så må de ta PCen din? Du forstod heller ikke poenget mitt. Hva om Apple sier de ikke støtter x produkt lengre? Hva om de sier de mener det er din feil? Hva om de bestemmer seg for at de ikke bryr seg så mye om det lengre? Alle selskaper gjør slikt, Apple inkludert. Men har du en alt-i-ett så er det ingenting du kan gjøre med det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Årsaken til at valgmuligheten ikke har vært tilstede er Apples neglisjering av proffbrukerne over mange år. De har lagt fokuset på iPhone og iOS, og tildels iMac. Men nå skal altså ting være på bedringens vei igjen, og godt er det. Og da forstår du hvorfor folk liker mer åpne systemer, ikke avhengig av et selskap? Et system der de kan gjøre ting selv? Hva om noe galt skjer med din iMac Pro og Apple neglisjerer deg? Hva om du er inne i Apples SW og bruker det til jobb og så bare neglisjerer Apple maskinene du bruker (som har skjedd nå med 4-5 år uten nytt produkt). Det er jo bare enda en grunn til at iMac ikke er bra. Og så snakkes det om Xeon, alt skal fungere og slikt.... Og det jeg skrev tidligere om GPUer. Hva når noe nytt kommer? NVidias nye kort inneholder kretser som gjør dem latterlig mye bedre til maskinlæring. Så folk som driver med maskinlæring vil spare så mye tid på nye Volta kort. Men vent du har en alt-i-et-maskin som jobbmaskin.... jaja, kan jo bare vente 5 år til neste Mac som er god på maskinlæring da. Apple har inkludert det samme i sin A11 for mobil, så de er klar over hvor viktig dette er. Men deres iMac Pro? Har ikke muligheten. Så skal du ha god maskinlæring? Da får du ringe Dell. VR er samme historien (iMac har faktisk støtte for det da). Og slikt skjer hele tiden. Skjønner ikke problemstillingen. Hele poenget med iMac Pro er at det skal være en alt-i-ett maskin for bedrifter som lett skifter den ut hvert 3.-5. år uten behov for oppgradering i mellomtiden. De kjøper den også med det for øyet at den ikke er oppgraderbar, så hvorfor klage på noe man visste hva var når man kjøpte den? Blir det feil på maskinen får du hjelp fra Apples support som er meget behjelpelige, de skiftet ut hele maskinen min uten spørsmål. Dette gjaldt forrige generasjon Mac Pro for min del. For de som IKKE har behov en iMac Pro, slik som deg f.eks, hvorfor da klage på produktet? Klager du på Mercedes som lager enkelte modeller som er ekstremt dyre og som bare har to seter og som ikke dekker ditt behov? Produktet er for en spesifikk brukergruppe og for disse menneskene er denne maskinen helt perfekt. Det er jo ikke sånn at ulemper ved et produkt ikke eksisterer bare fordi de som kjøper det er klar over ulempene? AtW Lenke til kommentar
raytrails Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Det er jo ikke sånn at ulemper ved et produkt ikke eksisterer bare fordi de som kjøper det er klar over ulempene? AtW Det er jo ikke sånn at jeg må være enig i at det andre mener er ulemper også er en ulempe for meg? Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Faktisk er det jo slik at alle produkter har ulemper. Og folk kjøper dem likevel fordi etter å ha veid ulemper med fordeler så fant de det som beste valg. Eksempelvis noen som kjøper iPhone X. Den har ikke hodetelefonutgang. Det betyr ikke at alle som kjøper den synes det er ok. En del synes det er idiotisk og ville 100% hatt den. Likevel synes de iPhone X generelt er bedre enn noe annet. Så de kjøper den og sier "dette er en fantastisk telefon, men jeg skulle ønske jeg kunne plugge headsettet mitt rett i den". Folk kan og kjøpe en iMac Pro og tenke dette er fantastisk. Så etter 3 år så tenker de det kunne kanskje ha vært litt greit å bare kunne bytte ut den delen uten å måtte kjøpe helt ny maskin eksempelvis. Lenke til kommentar
raytrails Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Skjønner ikke problemstillingen. Hele poenget med iMac Pro er at det skal være en alt-i-ett maskin for bedrifter som lett skifter den ut hvert 3.-5. år uten behov for oppgradering i mellomtiden. De kjøper den også med det for øyet at den ikke er oppgraderbar, så hvorfor klage på noe man visste hva var når man kjøpte den? Blir det feil på maskinen får du hjelp fra Apples support som er meget behjelpelige, de skiftet ut hele maskinen min uten spørsmål. Dette gjaldt forrige generasjon Mac Pro for min del. For de som IKKE har behov en iMac Pro, slik som deg f.eks, hvorfor da klage på produktet? Klager du på Mercedes som lager enkelte modeller som er ekstremt dyre og som bare har to seter og som ikke dekker ditt behov? Produktet er for en spesifikk brukergruppe og for disse menneskene er denne maskinen helt perfekt. Lett skifter den ut hvert 3-5 år, med forbehold om at Apple faktisk har laget en ny modell da? Og hvem har ikke behov for oppgradering? Alle har. Det er derfor du bytter den ut. Med en alt-i-ett derimot så må du ha helt nytt produkt for å bytte noe som helst, når du kanskje bare vil trenge å bytte en eller 2 deler. Og f.eks den skjermen du brukte 15K på? Vekke etter 3 år. Hvordan gir det mening? Den er fortsatt utrolig bra 3 år senere.Så for bedrifter som har altfor mye penger og ikke vet hva de skal gjøre med dem? Du ser eksempelet mitt med maskinlæring? K80 er mid-november 2014. Så på 3 år tar det 15% av tiden. Skal du da kjøpe en helt ny maskin til en stor mengde penger? Eller skal du bare kjøpe ny GPU? Du ser testen er gjort med en dual E5? Så CPU ytelse og alt annet eksisterte også for 3 år siden. I dette tilfellet ville det vært helt idiotisk å måtte kjøpe helt ny PC. Du ser at du skriver Apple kom å byttet ut hele maskinen din? Altså istedenfor at en fyr kommer og bytter ut og fikser det som er galt på arbeidsplass, så må Apple ta HELE maskinen, fordi det er umulig å bare reparere den. Kan du forklare meg hvordan det er praktisk med tanke på jobb? At noen kommer og så må de ta PCen din? Du forstod heller ikke poenget mitt. Hva om Apple sier de ikke støtter x produkt lengre? Hva om de sier de mener det er din feil? Hva om de bestemmer seg for at de ikke bryr seg så mye om det lengre? Alle selskaper gjør slikt, Apple inkludert. Men har du en alt-i-ett så er det ingenting du kan gjøre med det. Apple skifter som regel ut maskiner langt oftere enn 3-5 år, bare se på iMac-modellene de siste årene. Apple hentet ikke maskinen min, de sendte meg en ny meget kjapt. Og så returnerte jeg den gamle defekte maskinen etterpå. Meget hendig. At du ikke liker en alt-i-ett maskin har jeg forstått nå du bør heller ikke kjøpe deg en slik maskin, mens jeg som har brukt disse i mange år er svært fornøyd med både maskin og leverandør og servicevennlighet hvis ting skulle svikte. Hver av oss har forskjellige behov, og det er godt det finnes et bredt sortiment av produsenter som kan dekke de flestes behov. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Det er jo ikke sånn at ulemper ved et produkt ikke eksisterer bare fordi de som kjøper det er klar over ulempene? AtW Det er jo ikke sånn at jeg må være enig i at det andre mener er ulemper også er en ulempe for meg? Nei, det er greit nok det, men det var ikke det du sa, du sa " så hvorfor klage på noe man visste hva var når man kjøpte den?", med en slik logikk er alle maskiner perfekte, fordi de er jo perfekte for brukergruppen.... AtW Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Apple skifter som regel ut maskiner langt oftere enn 3-5 år, bare se på iMac-modellene de siste årene. Apple hentet ikke maskinen min, de sendte meg en ny meget kjapt. Og så returnerte jeg den gamle defekte maskinen etterpå. Meget hendig. At du ikke liker en alt-i-ett maskin har jeg forstått nå du bør heller ikke kjøpe deg en slik maskin, mens jeg som har brukt disse i mange år er svært fornøyd med både maskin og leverandør og servicevennlighet hvis ting skulle svikte. Hver av oss har forskjellige behov, og det er godt det finnes et bredt sortiment av produsenter som kan dekke de flestes behov. Se på alle Pro modeller fra Apple... Det å måtte få ny maskin og levere inn gammel innebærer fortsatt mer arbeid og mer jobb med overføring av filer osv enn å bare han en fyr som kommer innom på jobb neste dag og fikser det. Ja, greit at du liker dem. Jeg mener ikke folk som kjøper dem er dumme, jeg sier jeg synes produktet er et dårlig konsept. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. desember 2017 Del Skrevet 25. desember 2017 På vei Skjermbilde 2017-12-23 kl. 16.20.51.png Misunnelig! Geir Lenke til kommentar
TGB Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Forventet levering endret fra 29. Desember til 28. Desember (i morgen). Så da nærmer det seg med stormskritt 2 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 Spennende, ser ut som fraktselskapet har "mista" iMac Pro. Får se om den dukker opp i morgen da..... Lenke til kommentar
TGB Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Etter at pakke ble borte en periode; så havnet den til Bring og ble levert nå. Ser ut som bring har gitt pakken hard behandling; så spent på å se om ting fungerer som det skal. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Etter at pakke ble borte en periode; så havnet den til Bring og ble levert nå. Ser ut som bring har gitt pakken hard behandling; så spent på å se om ting fungerer som det skal. Krysser fingrene! Jeg er ikke helt glad i Bring for tiden. Jeg bestilte et orgel (en Hammond-klone) med two day FedEx ekspresslevering fra Tsjekkia. Når sendingen kom til Norge ble den overlatt til Bring, og så forsvant den fra radaren (det vil si sporingsappen.) Etterhvert fikk jeg etter samtaler med FedEx et nytt sporingsnummer (Bring kunne ikke hjelpe, selv om de hadde pakken), pakken var endret til sneglepost og selv når den var ankommet terminalen Bergen tok det to dager å få den hjem, fordi "Vi har ikke utkjøring i ditt område idag"... Lykke til! Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå