Gå til innhold

Ekstreme iMac Pro slippes 14. desember

Anbefalte innlegg

Kan denne brukes som skjerm for en annen maskin eller sitter du med en ubrukelig 5K skjerm den dagen resten av maskinen er utdatert?

Denne blir ikke utdatert før om 6-8 år, minst, og innen den tid er skjermteknologien kommet såpass langt at det antakelig ikke vil være store behovet for å bruke gamle datamaskiner som skjermer.

Men for å svare direkte på spørsmålet ditt, nei det er visstnok ikke mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisen. For øvrig er dette no' rask du med enkelthet kan raske i sammen for PC og få bedre ytelse på alle fronter for under halve prisen. 

Så PCGamers oppsett som listet i en tidligere post er feil? Du kan få de samme komponentene til halve prisen? Hvordan?

Det viktigste forblir at du også kan kjøre et OS med rikt utvalg programvare. Skulle du få i oppgave i å gjøre en jobb som avviker det minste fra hva en datamaskin vanligvis benyttes til får du erfaring med hvor elendig utvalg det er på programvaresiden når det kommer til Apple operativsystem. 

Men det kan du da også. iMac kan kjøre både MacOS (og dermed Unix), Windows og Linux. Både virtuelt og native. Jeg kjører Windows både virtuelt under Parallells og direkte her. Hva mer er det du ønsker deg?

Nå er nok målgruppen for denne godt definert i grafisk og lignende bransjer. Men skal du trenge noe annet, er det altså ikke noe problem. Hva slags jobb er du tenker på som "avviker det minste fra hva en datamaskin vanligvis benyttes til"?

Geir :)

Lenke til kommentar

Her er en sammenligning, rent pris- og specsmessig:

http://www.pcgamer.com/apples-new-imac-pro-costs-5000-but-is-it-overpriced/

Så med andre ord koster en tilsvarende specet PC omtrent det samme..

Ja, men den er også kraftigere...

Apple stiller med Vega 56, mens selvbygger stiller med GTX 1080Ti fra det jeg leser i linken. Det er også overkill PSU og gode oppgraderingsmuligheter i en selvbygger PC.

Lenke til kommentar

Ja, men den er også kraftigere...

Apple stiller med Vega 56, mens selvbygger stiller med GTX 1080Ti fra det jeg leser i linken. Det er også overkill PSU og gode oppgraderingsmuligheter i en selvbygger PC.

Det er sant, og et godt argument. Design, byggkvalitet og operativsystem bør imidlertid også regnes inn, og er faktorer i hvertfall jeg setter stor pris på.

Lenke til kommentar

Kan denne brukes som skjerm for en annen maskin eller sitter du med en ubrukelig 5K skjerm den dagen resten av maskinen er utdatert?

Man kunne det med tidligere modeller, inntil 2014 tror jeg. Med Retina forsvant den muligheten. Men det ville jo være en fryktelig dyr skjerm, selv målt i annenhånds-verdi. Når maskinen er "utdatert" for deg som proffbruker vil den sikkert fortsatt ha en brukbar bruktpris og innbringe mye mer enn en 5K-skjerm koster ny.

Da er det uansett gått noen år, maskinen er avskrevet og målt mot lønn og andre kostnader er dette en "liten" utgift. (Si at du har den i tre år, det pleide jeg med mine jobbmaskiner. Da er det 15000 pr. år, ikke så skremmende for et firma som kanskje betaler deg 4-500 000 i lønn hvert år, pluss arbeidsgiveravgift, kontorleie og andre kostnader. )

For oss pensjonister og andre amatører er selvsagt regnestykket et annet. Men nå er ikke maskinen myntet på oss da. (Det betyr jo ikke at vi ikke kan kjøper den, med god samvittighet, om vi ønsker.)

Lenke til kommentar

Hvis det finnes faktafeil i min posting bør det være ekstremt enkelt å demonstrere dette. Min posting mangler ikke på tydelighet. Når du nøyer deg med kun å påstå eksistensen av faktafeil er det fremfor noe annet en bekreftelse på mental forstyrrelse.

Det er enkelt:

1. Du skriver at prisen er ekstrem. Det er den ikke når man ser hvilken maskinvare det er snakk om.

2. Du skriver at man kan raske dette sammen i en PC med bedre ytelse for under halve prisen. Værsågod å sett i gang. Ps. Du skriver også at "Når du nøyer deg med kun å påstå eksistensen av faktafeil er det fremfor noe annet en bekreftelse på mental forstyrrelse." En interessant betraktning fra deg når du for litt siden bare kastet ut en påstand helt uten ryggdekning. Vet ikke helt hva det forteller om deg, men...

3. Du skriver at man ikke kan kjøre OS med rikt utvalg programvare. Igjen, helt feil. Man kan enkelt installere Windows på en Mac.

4. Du skriver at kun mentalt forstyrrede mennesker kan falle for den mentale korrupsjon det er å gi Apple penger. Det får stå for din regning, men minner om at iOS er et av de største operativsystemene på mobilmarkedet, og du får en stri tørn å gå rundt å si det til alle millionene som foretrekker å gi Apple penger for produktene sine.

Var det noe mer? Da venter jeg i spenning på "rasket" ditt som du enkelt skulle rote i hop med høyere ytelse for under halve prisen.

Endret av Garamond
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så PCGamers oppsett som listet i en tidligere post er feil?

Det kan jeg ikke svare på da det byr på for meget arbeide å undersøke nærmere. Det er åpenbart fullt mulig å kjøre PC-programvare på en intel-MAC om alle kall til OS omskrives fra PC til MAC. Den slags hack er ikke hva vi her snakker om. For øvrig er kvaliteten på denne slags hack av svært varierende kvalitet og uten noen rett til kundestøtte.

Lenke til kommentar

Hva slags jobb er du tenker på som "avviker det minste fra hva en datamaskin vanligvis benyttes til"?

F.eks en jobb som går ut på å konstruere et filter av n'te orden ved syntese eller analyse hvor jeg selv kan velge akseptable komponentverdier og toleranser. På PC har jeg et hav av programvare å velge mellom, men for MAC begrenser dette seg til noe scriptræl laget en doktorand som fraskriver seg alt ansvar og hvor etterretteligheten er skjult i dårlig skrevet kryptisk kode i ren Apple-proprietaritet-stil. På PC får jeg i motsetning programvare som er 100% etterrettelig hvor programvaren fører bevis for, ikke bare egne resultater, men også mulige alternativer mht komponentverdier og justert for Q-og L-faktor.

Lenke til kommentar

Her er en sammenligning, rent pris- og specsmessig:

http://www.pcgamer.com/apples-new-imac-pro-costs-5000-but-is-it-overpriced/

Så med andre ord koster en tilsvarende specet PC omtrent det samme..

Ja, eller ihvertfall ikke så veldig mye mer enn 10-20% mindre (de har tatt i litt vel mye med noen av komponentene for å ha den "tilsvarende speccet"), inkludert skjermen da, om det du må ha er akkurat en slik skjerm. Trenger du ikke det så er det strakts litt mer upraktisk.

AtW

Lenke til kommentar

Denne blir ikke utdatert før om 6-8 år, minst, og innen den tid er skjermteknologien kommet såpass langt at det antakelig ikke vil være store behovet for å bruke gamle datamaskiner som skjermer.

Men for å svare direkte på spørsmålet ditt, nei det er visstnok ikke mulig.

Min erfaring er at man bytter skjerm sjeldnere enn maskin.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har haft Mac siden 1994 og syns fremdeles macOS er det beste operativsystemet, men de siste årene har Apple bare fokusert på iPhone og iPad og totalt ignorert kunder som vil ha en stasjonær maskin der skjermen ikke er innbygget. Mac mini ble sist oppdatert 2014 og Mac Pro 2013! De selges fremdeles til samme pris!

Det har også blitt mindre og mindre muligheter til oppgradering. Macbook, Macbook Air, Macbook Pro, Mac mini og også iMac 21 har fastloddet RAM-minne, sånn at det er umulig også for Apple-servicepersonell å oppgradere! Hele hovedkortet må skiftes. Ryktene sier at også iMac Pro vil få svært få oppgraderingsmuligheter.

Det eneste positive som skjedd de siste årene er at Apple åpnet opp for eGPU over TB3, sånn at man i hvert fall kan få litt mulighet til oppgradering der, men da selvfølgelig begrenset av TB3 sine maks PCIe 3.0 x4 og ikke x16 som i stasjonære maskiner.

Dette advarte jeg og andre om når forrige mac pro kom. Den var konkurransedyktig i sitt segment da, men det var årevis siden sist maskin i serien hadde kommet, det ble spådd at det kom til å gjenta seg, og det har det. Og antakelig vil det skje neste gang det kommer en mac pro også. Det er noe man bør vurdere om man tenker på innkjøp.

AtW

Lenke til kommentar

Det kan jeg ikke svare på da det byr på for meget arbeide å undersøke nærmere. 

Det er ditt valg. Det var din påstand at den kunne bygges til halve prisen.

Det er åpenbart fullt mulig å kjøre PC-programvare på en intel-MAC om alle kall til OS omskrives fra PC til MAC. Den slags hack er ikke hva vi her snakker om. For øvrig er kvaliteten på denne slags hack av svært varierende kvalitet og uten noen rett til kundestøtte.

Beklager, men nei. For 10-15 år siden var det slik, men verden har gått videre.

Windows kan kjøres native på Mac, rett mot hardware, uten at MacOS er i gang i det hele tatt, med native Windows-drivere for alle funksjoner. Det er det fine med at Mac idag bruker Intel og andre "PC"-komponenter: De er en PC sett fra Windows. De innebygde funksjoner i hardware som Apple leverer leverer de også Windows drivere til. 

Ingen hack nødvendig, annet enn å sette opp en egen partisjon på disken for Windows.

Så kan du kjøre det virtuelt også, om du heller ønsker det. Med full kundestøtte fra produsentene av disse virtuelle miljøene. En grei løsning når du bare trenger litt tilgang til en Windows-app nå og da mens du kjører MacOS resten av tiden. Det kan du godt kalle et hack. Men det behøves altså ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette advarte jeg og andre om når forrige mac pro kom. Den var konkurransedyktig i sitt segment da, men det var årevis siden sist maskin i serien hadde kommet, det ble spådd at det kom til å gjenta seg, og det har det. Og antakelig vil det skje neste gang det kommer en mac pro også. Det er noe man bør vurdere om man tenker på innkjøp.

Noen ganger er nok Apples designere mere opptatt av om de klarer enn om de bør.

Lenke til kommentar

Hvis det finnes faktafeil i min posting bør det være ekstremt enkelt å demonstrere dette. Min posting mangler ikke på tydelighet. Når du nøyer deg med kun å påstå eksistensen av faktafeil er det fremfor noe annet en bekreftelse på mental forstyrrelse.

Det er enkelt:

1. Du skriver at prisen er ekstrem. Det er den ikke når man ser hvilken maskinvare det er snakk om.

2. Du skriver at man kan raske dette sammen i en PC med bedre ytelse for under halve prisen. Værsågod å sett i gang. Ps. Du skriver også at "Når du nøyer deg med kun å påstå eksistensen av faktafeil er det fremfor noe annet en bekreftelse på mental forstyrrelse." En interessant betraktning fra deg når du for litt siden bare kastet ut en påstand helt uten ryggdekning. Vet ikke helt hva det forteller om deg, men...

3. Du skriver at man ikke kan kjøre OS med rikt utvalg programvare. Igjen, helt feil. Man kan enkelt installere Windows på en Mac.

4. Du skriver at kun mentalt forstyrrede mennesker kan falle for den mentale korrupsjon det er å gi Apple penger. Det får stå for din regning, men minner om at iOS er et av de største operativsystemene på mobilmarkedet, og du får en stri tørn å gå rundt å si det til alle millionene som foretrekker å gi Apple penger for produktene sine.

1) Prisen er ekstrem når den er mer enn dobbelt så høy som tilsvarende maskinvare for PC.

2) Den ikke ubetydelige forskjell består i at det er den enkleste sak av verden å finne bekreftelse på min påstand. En tur på komplett.no og prisjakt.no vil bekrefte min påstand. .Når jeg krever holdbar argumentasjon for en påstand for å unngå negativ omtale så inkluderer ikke dette elementær kunnskap i tema. Jeg krever ikke av noen at de beviser sin aritmetikk når tema er algebra.

3) Da er det ikke lenger en MAC, per definisjon, like lite som det kan kalles nixbox om den kjører Windows. Tenker du i det hele tatt før du skriver?

4) Neida, det er mer enn nok å påpeke at en kan få tilsvarende produkter til halv pris og attpåtil uten å måtte lide under propritær galskap. Dette er iht alle fornuftige standarder mer enn nok for å falle i kategori mentalt forstyrret når en likevel velger Apple.

Hør, Apple er for komplette dustehuer som lar seg falle for en tullings tro på egen fortreffelighet kun fra å appellere til folks forfengelighet. Her har du noe å kose deg med egnet til å gi deg farge i kinnene...

https://www.youtube.com/watch?v=wFeC25BM9E0

Lenke til kommentar

F.eks en jobb som går ut på å konstruere et filter av n'te orden ved syntese eller analyse hvor jeg selv kan velge akseptable komponentverdier og toleranser. På PC har jeg et hav av programvare å velge mellom, men for MAC begrenser dette seg til noe scriptræl laget en doktorand som fraskriver seg alt ansvar og hvor etterretteligheten er skjult i dårlig skrevet kryptisk kode i ren Apple-proprietaritet-stil. På PC får jeg i motsetning programvare som er 100% etterrettelig hvor programvaren fører bevis for, ikke bare egne resultater, men også mulige alternativer mht komponentverdier og justert for Q-og L-faktor.

Oki. Det er nok en kundegruppe som Apple nokså gladelig overlater til Windows. Eller rettere sagt: Utviklerne av slik programvare velger å utvikle den for Windows. Dermed kjøper brukerne PC i stedet for Mac, og så blir det et sedvanlig catch-22. 

Men om du - mot formodning i dette tilfellet - fant at du var bedre tjent med en Mac til andre ting du bruker maskinen til, så kan du altså installere Windows for å kjøre den oppgaven.

• Liker 1
Lenke til kommentar

3) Da er det ikke lenger en MAC, per definisjon, like lite som det kan kalles nixbox om den kjører Windows.

Feil. Mac, forkortelse for Macintosh som er et varemerke for Apple, betyr en datamaskin utviklet av Apple, hverken mer eller mindre. En Mac er en PC fra Apple, akkurat som en ThinkPad er en PC fra Leonovo, og så videre...

Den slutter ikke å være en Mac om du kjører Windows på den, akkurat som ThinkPad'en ikke slutter å være en ThinkPad om du installerer Linux.

Så kaller Apple operativsystemet sitt for macOS (tidligere OSX), og i dagligtale vil nok folk anta at å "kjøre på en Mac" betyr å kjøre på macOS. Men det er altså valgfritt uten at det endrer navnet på maskinen.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1) Prisen er ekstrem når den er mer enn dobbelt så høy som tilsvarende maskinvare for PC.

2) Den ikke ubetydelige forskjell består i at det er den enkleste sak av verden å finne bekreftelse på min påstand. En tur på komplett.no og prisjakt.no vil bekrefte min påstand. .Når jeg krever holdbar argumentasjon for en påstand for å unngå negativ omtale så inkluderer ikke dette elementær kunnskap i tema. Jeg krever ikke av noen at de beviser sin aritmetikk når tema er algebra.

3) Da er det ikke lenger en MAC, per definisjon, like lite som det kan kalles nixbox om den kjører Windows. Tenker du i det hele tatt før du skriver?

4) Neida, det er mer enn nok å påpeke at en kan få tilsvarende produkter til halv pris og attpåtil uten å måtte lide under propritær galskap. Dette er iht alle fornuftige standarder mer enn nok for å falle i kategori mentalt forstyrret når en likevel velger Apple.

1) Ja prisen hadde vært ekstrem hvis det var tilfellet det du skriver. Se litt lengre opp i tråden der jeg har postet link til prissammenligning.

2) Venter fortsatt på at du skal underbygge argumentene dine, men du er visst flinkest på å rope uten å ha noe å komme med. Helt vanlig blant slike som deg.

3) Nei det er ingen MAC, det er en Mac. Vet du forskjellen? https://en.wikipedia.org/wiki/MAC_address

4) Det får stå for din egen regning, men hersketeknikker kommer du ingen vei med på moderne fora.

Lenke til kommentar

3) Da er det ikke lenger en MAC, per definisjon, like lite som det kan kalles nixbox om den kjører Windows.

Feil. Mac, forkortelse for Macintosh som er et varemerke for Apple, betyr en datamaskin utviklet av Apple, hverken mer eller mindre. En Mac er en PC fra Apple, akkurat som en ThinkPad er en PC fra Leonovo, og så videre...

Den slutter ikke å være en Mac om du kjører Windows på den, akkurat som ThinkPad'en ikke slutter å være en ThinkPad om du installerer Linux.

Så kaller Apple operativsystemet sitt for macOS (tidligere OSX), og i dagligtale vil nok folk anta at å "kjøre på en Mac" betyr å kjøre på macOS. Men det er altså valgfritt uten at det endrer navnet på maskinen.

Godt besvart. Derfor tok jeg ikke punkt 3 noe videre i mitt svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...