Gå til innhold

Snart kan du forhåndsbestille den nye Atari-konsollen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I artikkelen står det ...

Det er for ordens skyld ikke det gamle Atari-selskapet som produserer maskinen.
Atari Inc, det opprinnelige selskapet som blant annet lagde den klassiske Atari 2600-maskinen, ble nedlagt på 80-tallet etter det store videospillkrasjet, og etter en lang periode med mye tumulter eies merkevaren i dag av det franske holdingselskapet Atari SA, som blant annet gir ut mobilspill.

Det er mulig jeg tar feil her, om ikke annet spikker jeg fliser, men dette høres ikke riktig ut?

Bushnell startet Atari (sammen med Dabney selvfølgelig) i 1972. Selskapet gikk så det suste, og allerede i 1976 solgte de ut til Warner Bros. for rundt 30 mill USD.

Bushnell ble i selskapet, men i 1983 kom det store krasjet.
Atari gikk fra 10 000 ansatte til 2000 på bare tre måneder, og dumpet tusenvis av spill de ikke fikk solgt på fyllinga ( det sagnomsuste "Atari Dump", se filmen Atari : Game Over ).

I 1984 ble Ataris avdeling for TV-spill solgt fra Warner Bros. til Jack Tramiel, mens Warner Bros. beholdt Arkade-avdelingen, men solgte i 1985 også denne, da til Namco.

1. Selskapet ble altså aldri nedlagt på åttitallet, det ble delt i to avdelinger og solgt ut av Warner Bros.

Under Tramiel ble navnet på TV-spill avdelingen endret til Atari Corporation, og selskapet ga blant annet ut maskinene 520ST og 2600 Junior, uten at noen av de var noen virkelig stor suksess.

I 1989, fremdeles under Tramiel, kom den håndholdte Atari Lynx, verdens første håndholdte spillmaskin med fargeskjerm, og i 1993 ble Atari Jaguar lansert, verdens første 64-bits konsoll, og den siste konsollen til Atari.

Begge de ovennevnte solgte dårlig, og Tramiel ønsket derfor å bli kvitt Atari.
Gjennom diverse sammenslåinger og salg endte leketøys-produsenten Hasbro opp med rettighetene til Atari navnet og den kjente "Fuji-logoen" (Ataris logo) i 1998.

Hasbro hadde allerede kjøpt opp spillprodusenter som MicroProse og Avalon Hill, og Atari ble sammen med disse til "Hasbro Interactive".

Dårlig økonomi førte til at Hasbro i 2000 solgte hele "Interactive" avdelingen til InfoGrames, som jo selvfølgelig var et fransk softwareselskap, som blant produserte spill til en rekke plattformer. Franske Frederic Chesnais leder avdelingen frem til 2007,

I 2009 byttet InfoGrames, altså morselskapet, offisielt navn til Atari SA etter at de allerede i 2003 hadde byttet navnet på sin nordamerikanske avdeling til Atari Inc. og den europeiske avdelingen til Atari Europe.

I 2010 tas Bushnell, den opprinnelige grunnleggeren av Atari, igjen inn i styret til Atari SA, som representant for BlueBay Holdings.
I 2013 har eierskapet til Atari SA i stor grad gått over til Namco Bandai og det britiske investeringsselskapet BlueBay Holdings, men selskapet har ingen inntekter og må søke konkursbeskyttelse.

Selskapet reddes av ingen andre enn Frederic Chesnais, som tar over Atari SA. med alle rettighetene til Atari navnet og logoen.
Med ti ansatte og ingen inntekter å snakke om, skjer fint lite, før Chesnais i Juni 2017 bekrefter at de jobber med en ny konsoll, Ataribox, og en kort video slippes.

2. Det er Atari SA. som er den direkte etterfølgeren til det opprinnelig Atari selskapet som står bak konsollen Ataribox.

https://venturebeat.com/2017/06/16/atari-ceo-confirms-the-company-is-working-on-a-new-game-console/

Kanskje om hele Dragon Ball-samlingen fra tidlig 2000 tallet er med, så blir den aktuell. Det er nostalgisk det! :D

Nei, det er ikke det grann nostalgisk.

Yars Revenge, Frogger, Space Invaders, Asteroids, Centipede osv. er nostalgisk, ikke spill som ble gitt ut på Playstation, de har ingenting på en Atari å gjøre.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke det grann nostalgisk.

Yars Revenge, Frogger, Space Invaders, Asteroids, Centipede osv. er nostalgisk, ikke spill som ble gitt ut på Playstation, de har ingenting på en Atari å gjøre.

- Ikke glem perler som "Dig Dug" og "Boulder Dash"...he he...

Begge har blitt ported til andre systemer, men alikevel høyst nostalgisk.

Der er en remake av "Boulder Dash" kalt "Boulder Remake v2.1".

Det er den beste PC-Remake'en av det spillet til dags dato.

Den er etter min mening det nærmeste man kommer den orginale "Boulder Dash".

Der finnes et fluss andre remakes av "Boulder Dash".

Men de er rett og slett perverse, og gir ikke på noen måte nostagisk følelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flott at DU definerer hva som er nostalgisk for MEG.  :hmm:

Jeg definerer ikke hva som er nostalgisk for DEG, men spill som ble sluppet til Playstation på totusen-tallet er ikke særlig nostalgiske når man snakker om Atari 2600 fra syttitallet.

Nostalgi oppleves forskjellig, dersom du er i tjueårene så forstår jeg at Playstation er mer nostalgi for DEG enn Atari.

Det er nok likevel litt tidlig for de fleste å begynne å kalle Playstation-spill som kom ut for litt over ti år siden "retro" og "nostalgisk".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flott at DU definerer hva som er nostalgisk for MEG.  :hmm:

Jeg definerer ikke hva som er nostalgisk for DEG, men spill som ble sluppet til Playstation på totusen-tallet er ikke særlig nostalgiske når man snakker om Atari 2600 fra syttitallet.

Nostalgi oppleves forskjellig, dersom du er i tjueårene så forstår jeg at Playstation er mer nostalgi for DEG enn Atari.

Det er nok likevel litt tidlig for de fleste å begynne å kalle Playstation-spill som kom ut for litt over ti år siden "retro" og "nostalgisk".

Nostalgi er noe man føler. Hvis man har gode minner fra et spill som er 10 år gammelt som for meg er blant annet Oblivion, vil følsen nostalgi komme. Ingen kan si hva nostalgi egentlig er.

Lenke til kommentar

Nostalgi er noe man føler. Hvis man har gode minner fra et spill som er 10 år gammelt som for meg er blant annet Oblivion, vil følsen nostalgi komme. Ingen kan si hva nostalgi egentlig er.

Det er mulig det gikk deg hus forbi, men jeg skrev jo dette rett ovenfor?

Det er fremdeles ikke nostalgi i forhold til Atari å hevde at en retro-konsoll med opprinnelse fra syttitallet kun blir aktuell og nostalgisk dersom den inkluderer spill fra 2000-tallet som kom ut på Playstation ?

Endret av adeneo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mulig det gikk deg hus forbi, men jeg skrev jo dette rett ovenfor?

Det er fremdeles ikke nostalgi i forhold til Atari å hevde at en retro-konsoll med opprinnelse fra syttitallet kun blir aktuell og nostalgisk dersom den inkluderer spill fra 2000-tallet som kom ut på Playstation ?

Dersom dette er de mest nylige minnene en har, og de fortsatt føles nostalgiske, så jo. :) Da er den både aktuell for meg, og vil gi meg følelse av nostalgi. At du ikke klarer å skjønne dette, er jo det virkelige problemet.

Lenke til kommentar

Boulder dash var gøyalt. På C64 riktignok.

- Stemmer at det også kom til C=64 og et hav andre systemer, men det var på Atari jeg først spillte det, akkurat som med "Dig Dug".

Absolutt. Var ikke meningen å antyde at det var eksklusivt for C64, men for min del var det på C64.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...