Gå til innhold

Borettslag-lån refinansiert, borettsinnskuddet må vike prioritet for tinglyste pant

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg bor i et borettslag hvor styret nå har refinansiert tre lån til ett, som blant annet betyr at vi slipper en ventet økning i husleien (som følge av at avdragsfriheten på to av de gamle lånene ville utløpt). Styret har nå kalt inn til ekstraordinær generalforsamling hvor vi skal stemme over om "Borettslaget må vike prioritet for borettsinnskuddet for banken på det nye lånet."

Forslag til vedtak er at borettsinnskuddet viker prioritet for bankens tinglyste pant og borettslagets eiendom pantsettes som sikkerhet.

Det er uklart for meg hva dette innebærer. Vedtaket krever 2/3 flertall. Er ikke beslutninger av denne typen en formalitet, eventuelt opp til styret å fatte?

Anonymous poster hash: f62b0...95c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bor i et borettslag hvor styret nå har refinansiert tre lån til ett, som blant annet betyr at vi slipper en ventet økning i husleien (som følge av at avdragsfriheten på to av de gamle lånene ville utløpt). Styret har nå kalt inn til ekstraordinær generalforsamling hvor vi skal stemme over om "Borettslaget må vike prioritet for borettsinnskuddet for banken på det nye lånet."

Forslag til vedtak er at borettsinnskuddet viker prioritet for bankens tinglyste pant og borettslagets eiendom pantsettes som sikkerhet.

Det er uklart for meg hva dette innebærer. Vedtaket krever 2/3 flertall. Er ikke beslutninger av denne typen en formalitet, eventuelt opp til styret å fatte?

Å ta opp lån med sikkerhet i borettslaget faste eiendom med prioritet foran borettsinnskuddet er en av de tingene som styret ikke kan beslutte uten tilslutning fra minimum ⅔ av stemmene i generalforsamling (se borettslagsloven § 8-9 pkt 4). De gjør det derfor etter boken når de nå ber om nettopp en slik tilslutning i ekstraordinær generalforsamling.

Forslaget innebærer at banken får sikkerhet i eiendommen med prioritet foran borettsinnskuddet (som andelshaverne eier). Ved en eventuell konkurs vil dermed eiendommen bli realisert, og bankens lån dekket inn så langt det går, og andelshaverne får det som eventuelt måtte være overskytende.

Normal prosedyre, og normalt ganske uproblematisk for andelshaverne.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...