Gå til innhold

Passer NAD 3020 som forsterker tilknyttet PC?

Anbefalte innlegg

Jeg har per i dag en NAD C326BEE tilknyttet datamaskinen via en jack-kabel. Til forsterkeren er det koblet et par B&W 601 S3. Jeg spiller litt spill (enkle spill ala Rome: Total war og Red alert-spillene), ser på Youtube, hører på Spotify og lignende.

Forsterkeren jeg har per i dag står på høykant under databordet og jeg vurderer å skaffe en NAD 3020 istedenfor da den er litt nettere og dermed enklere å skjule. NAD 32020 er litt svakere enn forsterkeren jeg har men den er "delvis digital" så vil gi bedre lydbilde(?). Yay eller nay?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg kan se er det to ting her, det ene er plasseringsvenligheten til 3020, men det andre er jeg mer usikker på hva det er du spør om. "delvis digital" så vil gi bedre lydbilde(?) C326BEE er sannsynligvis en klasse AB forsterker og 3020 en klasse D (mange ELSKER å kalle klasse D forsterkere for digitale, men de er analoge de også, de var bare kommet til "D" i alfabetet etter at A, B og C var brukt). Det absolutt største forskjellen mellom klasse AB og D er at D knapt har overskuddsvarme selv om man drar på for fult over lengre tid og dermed nesten ikke trenger kjøleribber. Lydmessig er det ikke nødvendigvis så mye som skiller generelt, da der er andre ting en selve forsterkerteknologien som avgjør "lydkvalitet". Dog kan det være en idé å bruke optisk tilkobling for å unngå støy fra datamaskinen over til høyttalerne som knitring, spraking, dur som følger turtallet til vifter, harddisker og annet.

Endret av Thunderhead
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Så vidt jeg kan se er det to ting her, det ene er plasseringsvenligheten til 3020, men det andre er jeg mer usikker på hva det er du spør om. "delvis digital" så vil gi bedre lydbilde(?) C326BEE er sannsynligvis en klasse AB forsterker og 3020 en klasse D (mange ELSKER å kalle klasse D forsterkere for digitale, men de er analoge de også, de var bare kommet til "D" i alfabetet etter at A, B og C var brukt). Det absolutt største forskjellen mellom klasse AB og D er at D knapt har overskuddsvarme selv om man drar på for fult over lengre tid og dermed nesten ikke trenger kjøleribber. Lydmessig er det ikke nødvendigvis så mye som skiller generelt, da der er andre ting en selve forsterkerteknologien som avgjør "lydkvalitet". Dog kan det være en idé å bruke optisk tilkobling for å unngå støy fra datamaskinen over til høyttalerne som knitring, spraking, dur som følger turtallet til vifter, harddisker og annet.

En klasse-D forsterker fungerer binært, den er enten av, eller på, den har ingen mellomting. Istedenfor bruker den PWM (Pulse Width Modulation) for å emulere et variabelt signal.

Dette er grunnen til at klasse d lenge ble ansett som "for dårlig" for vanlig stereobruk, siden PWM frekvensen var lav nok til at det introduserte støy i det hørbare frekvensområdet.

I dag skal ikke det være noe problem på selv de billigste chipene.

Mange vil påstå at et binært system er det samme som et digitalt system, (jeg er litt usikker på hvordan man ellers skal definere det).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...