Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Herpes

anonym jente

Anbefalte innlegg

Var på julebord i helgen og møtte i ettertid en bekjent på byen som ble med meg hjem.. har i ettertid fått blemmer nedentil. Har lest mye på nettet og funnet ut at det kanskje kan være herpes? Har også hørt at mange blir veldig syk når det først får det. Noen som har noen erfaringer ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra at du oppsøker legen for å få det bekreftet og evt behandlet.

Det er riktig, noen kan bli veldig alvorlig syke, men det er heller sjelden tatt i betraktning hvor utbredt Herpes er, i 2016 var det bare 58 tilfeller i hele landet. De aller fleste opplever som deg, smertefulle blemmer etter få dager. 

Dessverre er Herpes livslangt og du har nå et ansvar for å begrense det best du kan. Det er også viktig at du informerer fremtidige partnere om din "tilstand".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Herpes er fullstendig trivielt, og de aller, aller fleste av oss er eller kommer til å bli bærere av viruset i løpet av livet. De aller fleste er helt symptomfrie, og av de som noensinne får utbrudd skjer det én gang og så er det ferdig.

Skal du til legen med det så bør du gå før utslettet forsvinner, da utslettet er den eneste måten å få bekreftet det på – det finnes ingen tester som gir pålitelig avklaring på hvorvidt man er bærer av herpesviruset eller ikke, det er derfor det ikke er en del av standardtesten for seksuelt overførbare sykdommer.

Du kan med andre ord slappe helt av; det sosiale stigmaet rundt herpes er flere hunder ganger verre enn hva sykdommen faktisk er. 

Anonymous poster hash: aae48...d2c
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Folk jeg kjenner har utbrudd støtt og stadig. Det er 2 varianter herpes, også en raritet som ikke er lik som kalles zooster. Er vel vanligst å finne herpes i ansiktet i Norge?

Den i ansiktet kan vel smitte til kjønnsorganene. I Usa er vel kjønnsherpes veldig mye mere utbredt. Rett og slett skummelt mye mer utbredt enn her på berget?

HSV-1 og HSV-2:

https://en.wikipedia.org/wiki/Herpes_simplex

Ikke noe hyggelig virus, og spesiellt ikke når det leder til encefalitt eller meningitt.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Herpes kan kureres, det går an. Jeg gjør det akkurat nå, det krever bare helt sinnsyk viljestyrke og dedikasjon. Det er bare tull at man ikke kan kurere herpes simplex 1 og 2. Det er flere over hele verden som har klart det. Det tar mellom 30-90 dager om man klarer å gjøre det riktig. Peace

Nei. Herpesviruset blir du aldri kvitt når du først har fått det, men utbruddene kan behandles.

Mer kvalitetskontrollert informasjon finner du her.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Folk jeg kjenner har utbrudd støtt og stadig. Det er 2 varianter herpes, også en raritet som ikke er lik som kalles zooster. Er vel vanligst å finne herpes i ansiktet i Norge?

Den i ansiktet kan vel smitte til kjønnsorganene. I Usa er vel kjønnsherpes veldig mye mere utbredt. Rett og slett skummelt mye mer utbredt enn her på berget?

HSV-1 og HSV-2:

https://en.wikipedia.org/wiki/Herpes_simplex

Ikke noe hyggelig virus, og spesiellt ikke når det leder til encefalitt eller meningitt.

Bare av nysgjerrighet, hva slags type omgangskrets vanker du i som har utbrudd støtt og stadig av herpes ?

Lenke til kommentar

Morsom du. Herpes er såpass vanlig at de fleste som har datet litt står i risiko for å få det. Det kan også smitte mellom foreldre og barn vet du vel? Kommer jo helt an på hvor forsiktig man er, og det behøver jo ikke være noe annet enn ordinær uforsiktighet. Hvor smitsomt det er er ikke min arena. For jeg er litt usikker på om det i det hele tatt er mulig å smitte mellom f.eks. slimhinne og et kyss på kinnet (hud) fra en forelder.

Men det kan nok smitte fra slimhinne og over på et åpent sår. Eller slimhinne til slimhinne vil jeg anta. Den med herpes kan ha små åpne sår til gyselige stygge åpne sår. Ikke for å skryte, men jeg kan godt være en bærer på tross av at jeg aldri har sett et eneste utbrudd på meg selv (vil tro at jeg ikke er smittebærer når det ikke viser seg hos meg, fordi det er veldig vanlig at det bryter ut ved en dipp ned på immunforsvar).

Ellers så har det seg slik at den ene forelderen min er død nå, jeg begynner å dra noe på årene ihvertfall selv. Den andre gjenlevende forelderen min har herpes som bryter ut rundt munn og nese. Har ikke spurt hvordan det står til nedentil. Men, siden det finnes en annen variant herpes som oppfører seg normalt med utbrudd på slike steder, så behøver det ikke være noe utbrudd nedentil. Det er et par forskjellige virus vettu.

Jeg har et par søsken. Begge søsknene har det i ansikt, og jeg har ikke spurt dem om nedentil heller. Men jeg tviler på at de har det der de heller. Det ene søskenet mitt har tre barn. Alle tre barna har da herpes, for det har jeg observert over årenes løp. Det andre søskenet mitt har også et barn, det er enda et nokså ungt barn, og jeg har ikke sett herpes der, på tross av at forelderen (mitt søsken) har herpes i ansikt.

Min kjæreste har heller ikke noe herpes som jeg kan observere. Og siden vi holder oss på matten, så forblir det gjerne slik, om jeg da ikke skulle være svært uheldig at andre slik som søsken eller deres barn, skulle klare å smitte meg.

Så hvilken omgangskrets jeg vanker i, får du altså svar på allerede i dette innlegget, din luring  ;)

Tipper du kan alt om herpes i fra før jeg, men for sikkerhetsskyld, les gjerne nedenfor fo2re:

https://nhi.no/animasjoner/hud/herpes/

Selv om en person med herpes ikke opplever utvendige tegn på viruset, så er viruset inne i kroppen. Virus kan reaktiveres av stress eller sykdom, og det kan spre seg via hud-til-hud kontakt. Smitte er mulig selv om det ikke finnes synlige tegn til sykdommen. Herpes kan overføres til spedbarn under fødselen hvis barnet kommer i direkte kontakt med viruset. Det finnes ingen helbredende behandling, men medisiner kan dempe plagene ved utbrudd.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vannkopper er også en type Herpes.. Så det er rimelig utbredt kan man si, utbrudd av Herpes Zoster, også kalt helvetesild som nevnt ovenfor er det nøyaktige samme viruset som gir deg vannkopper, det kan slå til når man får svekket imunforsvar eller lignende...

Som alle herpesvirus vil viruset etter førstegangsinfeksjon forbli latent i kroppen resten av livet og kan reaktiveres.

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...