Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Mistet serfikat

Uferdig Setnin

Anbefalte innlegg

På en PRIVAT parkeringsplass?

Tror ikke traffikklovgivningen gjelder der gitt.

Ikke det at det vil hjelpe på de tre ukene.

Biltema sin, så regnes vel som en offentlig parkeringsplass, men dem hadde stengt av alle innganger osv. Så det var en lukket parkeringsplass med null risiko for å treffe noen, selv om jeg holdt sånn 15km/t

Noen som vet hvor myten om at veitrafikkloven ikke gjelder på privat grunn, stengt område osv. stammer fra ?

Det finnes selvsagt unntak og det er godkjente anlegg for bilcross, rally osv hvor Rudskogen og Vålerbanen er 2 av de). På en parkeringsplass uansett hvor avstengt den er, eller bak i hagen til naboen gjelder fortsatt veitrafikkloven i Norge.

Kap. 1. Motorsport

§ 1.Dette kapittel gjelder organisert trenings- og konkurransekjøring på lukket bane eller annet avsperret område. Kjøringen må skje i regi av og med medlemmer i klubb tilsluttet Norges Bilsportforbund eller Norges Motorsykkelforbund. Kjøringen skal følge reglement fastsatt av de nevnte forbundene. Endringer i reglementene skal fortløpende innsendes til Vegdirektoratet.

§ 2.For følgende løpstyper/kjøretøy gjøres det unntak fra førerkortforskriftens krav til førerkort og minstealder, eventuelt krav til kompetansebevis for moped: - Trial - Go-kart - Cross-kart - Motocross - Speedway - Roadracing - Beltemotorsykkel - Dragracing - Asfaltracing når motorvognens slagvolum ikke overskrider 2000 ccm - Bilcross

Forbundenes alders- og opplæringskrav er gjeldende.

For go-kart med slagvolum over 125 ccm kreves førerkort klasse A eller B. For kjøretøytyper og/eller konkurranseformer som ikke er unntatt i denne paragrafen kreves førerkort for angjeldende førerkortklasse.

?

§ 3.Kjøretøy som brukes i motorsport som nevnt ovenfor er unntatt fra: - tekniske krav og krav til godkjenning i forskrift av 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) - krav om registrering i forskrift av 25. januar 1990 nr. 92 om bruk av kjøretøy

dersom ikke annet er særskilt fastsatt. Forbundene har selv ansvar for tilsyn med kjøretøyene.

For arrangement som krever politiets tillatelse kan politiet sette vilkår for gjennomføringen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det er privat grunn og lukket område (altså fysisk avstengt fra offentlig vei) så kan man vel basically gjøre som man vil på grunneiers ansvar.

F.eks driver min far verksted og der kan hvem som helst få lov til å kjøre truck - med eller uten sertifikat eller kompetanse så lenge noen med kompetanse er tilstede. Med en gang man åpner porten og andre kan ferdes inn på området er det å anse som offentlig vei og først da trer en rekke lover i kraft utenom egen bedømningskraft.

Er det kanskje det som har skjedd her?

Finnes det ikke norskproduserte filmer hvor det kjøres uforsvarlig? Filmen i seg selv ville jo isåfall vært bevis nok til å miste lappen.

Dette hørtes helt feil ut. Truck krever serfikat, om du kjører det på et privateid eller offentlig lager har ingenting å si.

Bilfilmer blir filmet med stuntmenn, og på totalt avstengte veier hvor det blir tatt strenge forhåndsregler. Det blir også satt div begrensinger iforhold til hva veiene er laget for.

Truck krever ikke sertifikat. Det krever kompetansebevis (bevis for at du kan bruke maskinen) og det kan ikke tas fra deg. Et sertifikat kan mistes.

Så en person med kompetansebevis på truck, men ikke sertifikat har lov til å kjøre trucken på et fysisk avsperret område men ikke om f.eks porten er åpen. En person uten kompetansebevis og uten sertifikat kan kjøre samme trucken på samme lukket område sålenge han har en person med påkrevet kompetanse som er tilstede og ansvarlig.

Dette blir jo de samme strenge forhåndsregler som et evt filmteam måtte brukt - altså poenget mitt er at jeg tror det er lovlig slik jeg beskriver det. En stuntmann tittel gir ikke fritak for norsk lov, men et fysisk avsperret område gir fritak for det som kreves på områder hvor offentlig ferdsel kan skje (på grunneiers ansvar)

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Så lenge det er privat grunn og lukket område (altså fysisk avstengt fra offentlig vei) så kan man vel basically gjøre som man vil på grunneiers ansvar.

F.eks driver min far verksted og der kan hvem som helst få lov til å kjøre truck - med eller uten sertifikat eller kompetanse så lenge noen med kompetanse er tilstede. Med en gang man åpner porten og andre kan ferdes inn på området er det å anse som offentlig vei og først da trer en rekke lover i kraft utenom egen bedømningskraft.

.

Dette er bare tull. Se mitt tidligere innlegg om virkeområdet for vegtrafikkloven.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

.

Dette er bare tull. Se mitt tidligere innlegg om virkeområdet for vegtrafikkloven.

what??

dette tror jeg samtlige opplæringssteder for truck lærer bort. b.l.a skolen jeg brukte samt jeg finner flere steder som sier det samme.

Er det en liste som definerer hva en "motorvogn" er?

Men i denne saken kjørte trådstarter verken truck eller på avsperret områder. Ei heller var han stuntmann i en filminnspilling eller hadde politiets tillatelse. Han lekte rundt på en parkeringsplass utenfor en butikk.

Neida, men dette har frembrakt relatert og høyst interessant feilinformasjon som blir lært bort i skoler. Det hadde uansett vært kjekt å få avkrefte en såpass alvorlig vranglære. TS sitt spørsmål er jo tydeligvis besvart så da står ikke dette i veien. Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

På en PRIVAT parkeringsplass?

Tror ikke traffikklovgivningen gjelder der gitt.

Ikke det at det vil hjelpe på de tre ukene.

Biltema sin, så regnes vel som en offentlig parkeringsplass, men dem hadde stengt av alle innganger osv. Så det var en lukket parkeringsplass med null risiko for å treffe noen, selv om jeg holdt sånn 15km/t

Noen som vet hvor myten om at veitrafikkloven ikke gjelder på privat grunn, stengt område osv. stammer fra ?

Jeg har nå funnet disse og regner med at feilinformasjonen må stamme herfra ettersom dette er unntakelser fra lov om vogntog og førerkort. Misforståelser har sikkert derfra tatt helt av.

§ 12-1.Alminnelige unntak fra førerkortplikten for traktor, motorredskap, saktegående motorvogn og selvbalanserende kjøretøy

For kjøring med traktor og motorredskap utenfor veg, på privat veg og ved kryssing av offentlig veg gjelder følgende unntak fra kravet om førerkort:

§ 12-2.Særregler for visse typer kjøring

I garasjehus, servicestasjon, bilverksted-, industri- eller lignende område i Norge kan motorvogn/vogntog som betinger førerett i klassene BE, C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 eller D1E flyttes av person som har førerett klasse B.

Endret av Invader Zim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Truck krever ikke sertifikat. Det krever kompetansebevis (bevis for at du kan bruke maskinen) og det kan ikke tas fra deg. Et sertifikat kan mistes.

Ikke helt riktig. Utgangspunktet etter forskrift om utførelse av arbeid § 10-2 er at man ikke kan utføre arbeid man ikke har dokumentasjon på at man er opplært til å utføre. Men adgangen til å utføre dette arbeidet kan selvsagt mistes - straffeloven § 56 annet ledd hjemler rettens adgang til å forby en arbeidstaker/næringsdrivende å utøve visse funksjoner tillagt en stilling hvis vedkommende har begått en straffbar handling som viser at vedkommende er uskikket til eller misbruker stillingen/aktiviteten.

Lenke til kommentar

Derfor beskrevet som misforståelser, vranglære og feilinformasjon. Men som sagt antar jeg at det må være her det stammer ifra. Gjentar at jeg er sjokkert ettersom dette er så utbredt "viten" som tilogmed læres bort på trafikkskolen.

Jeg kunne ikke finne noen definisjon på "motovogn" men fant her altså unntakelser, særregler og dispensasjoner som kan gis for diverse - men ingen som stemmer med hva jeg har lært igjennom mitt kurs og som jeg tidligere påsto. De er allikevel relaterende nok til at det nesten må være her det kommer fra.

"§ 1.Lovens område.

Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn."

Regner også at mange kan misforstå den setningen

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Om det er privat eiendom kan den ikke "regnes som" offentlig tror jeg. Dog der er ett utall av andre paragrafer de kanskje kan ta deg på i Norges store røde, det hele er ett spørsmål om å finne rette paragrafen. Du får håpe Krikkert kjikker innom slik at du får mer kvalifiserte meninger.

Vegtrafikkloven gjelder like mye på privat grunn som på offentlig grunn. Etter dens § 1 gjelder den "all trafikk med motorvogn".

Om begrepet trafikk uttales følgende i forarbeidene (ot.prp.nr. 23 (1965-1965) s. 35:

Proposisjonens anvendelsesområde er vurdert under hensyn til at lovutkastet ikke bare inneholder bestemmelser om vegtrafikken, men også om kjøretøyer, førere av kjøretøyer m.m. Man har overveid om den samme ordning som var foreslått i utvalgsutkastet skulle nyttes i proposisjonen. Man er blitt stående ved at det er en mere hensiktsmessig ordning at loven i prinsippet gjelder både på veg og utenfor veg, men likevel med visse begrensninger. Utgangspunktet er at loven gjelder for all trafikk med motorvogn, enten denne trafikk skjer på veg eller på område utenfor veg. Loven gjelder videre for all annen trafikk på veg, f.eks. trafikk med annet kjøretøy enn motorvogn, for ridende trafikk og for gående, uansett om trafikk av disse ferdselsarter skjer hver for seg eller samtidig. På område utenfor veg trekker man imidlertid et skille mellom de forskjellige ferdselsarter. På slikt område gjelder loven, som nettopp nevnt, all trafikk med motorvogn uansett om det forekommer trafikk av andre ferdselsarter. Men for disse andre ferdselsarter gjelder loven bare dersom det dreier seg om et område som har alminnelig trafikk med motorvogn. Loven vil således ikke gjelde trafikk av gående i skog og mark, eller kjøring med hestekjøretøy eller lignende på område hvor det ikke vanlig forekommer trafikk med motorvogn.

Det er ikke noen tvil om at vegtrafikkloven kommer til anvendelse på det aktuelle området.

TS: Det er lite sannsynlig at du får opp saken så raskt. Det er kø i domstolen og hos påtalemyndigheten.

Hvilket unntak er det som tillater rallycross, motocross osv? Er det "hvor det ikke forekommer vanlig trafikk"? Hvis denne parkeringsplassen er privat, og faktisk var stengt for alminnelig trafikk, er han ikke da innafor den regelen?

Forstår jeg TS rett var P-plassen lukket/stengt. En ganske passende sammenligning(dog har de nok avklart med politi på forhånd) er YX i lillesand, som stadig holder biltreff, inkludert børning, på sin P-plass. Dette er en P-plass fullstendig sammenlignbar med hvilken som helst annen: http://www.agderposten.no/kjop-tilgang?aId=1.1584658

Lenke til kommentar

Som sagt, for trafikk med motorvogn gjelder loven uansett, med mindre den spesifikt gjør unntak. Det er annen trafikk som er unntatt loven hvor det vanligvis ikke er trafikk med motorvogn (f. eks. sykkel på sti - da gjelder ikke loven. Men den gjelder når du sykler på vei).

Jeg finner ærlig talt ikke noe unntak for rallycross, motocross osv., så jeg vet ikke hva som er hjemmel for det.

Lenke til kommentar

Rallycross, motorcross mv. har et eget unntak fra fartsreglene i vtrl § 6, samt en egen forskrift om konkurransekjøring (hvor det eksplisitt står at trafikkreglene må følges).

Glattkjøringsbaner er eksplisitt akseptert av loven som øvingsarena, se vegtrafikkloven § 26 tredje ledd. Slike øvingsbaner er ikke "åpne for alminnelig ferdsel", og trafikkreglene gjelder da heller ikke for disse, se trafikkreglene § 1a.

Lenke til kommentar

Det vet vi ikke om den var (TS sier "lukket", men utdyper såvidt jeg kan se ikke hva som ligger i dette - store parkeringsanlegg kan være "lukket", f.eks. med dør eller adgangskontroll, og likevel regnes som åpne for alminnelig ferdsel).

Men hvis parkeringsplassen var fysisk avsperret og man hadde tillatelse til å være der vil vilkårene i tapsforskriften § 2-5 nr. 10 ikke være oppfylt - det er da ikke hensynsløs kjøring som har ført til en situasjon hvor personskade eller omfattende materielle skader lett kunne ha oppstått.

Endret av krikkert
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...