simpelarbeider Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 Ifølge arbeidsmiljøloven §10-3 skal endringer i arbeidsplanen skje minimum 2 uker før iverksettelse. Jeg jobber 30% som cafémedarbeider, men arbeidsgiver gir ofte ut vakter 1 uke før gjeldende dag. Kan arbeidsgiver kreve at man møter på jobb, dersom §10-3 ikke følges? En simpel arbeider. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 Jeg regner med at dine 30% er faste vakter som du har en avtale på, slik at det du egentlig spør om er hvorvidt arbeidsgiver kan kreve at du stiller til ekstravakter som gis én uke i forveien. Dette kan være presisert i tariffavtalen som bedriften følger, om noen. Ellers tolker jeg det slik at svaret er nei, du kan si at du ikke har anledning til å jobbe vakten du er satt opp da du ikke ble informert tidlig nok. Men husk at din arbeidsgiver ikke er nødt til å gi deg ekstravakter – dersom du ikke stiller, så gjør sikkert noen andre. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Bestemmelsen i arbeidsmiljøloven § 10-3 er en regel om samhandling mellom arbeidsgiver og de tillitsvalgte. Brudd på fristregelen får ikke betydning for den enkeltes plikt til å ta oppsatte vakter. 1 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Da var ikke mitt svar spesielt riktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå