Tullballj Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 Jeg kjøpt meg en nyere elbil i helgen. I følge selger skal bilen være helt fin uten skader. Det har jeg skriftlig. Vi spurte også selger om det var røykt i bilen, men dette avkreftet han. I dag når jeg skulle installere dab adapter i bilen oppdaget jeg et hull i passasjersetet foran. Det er med andre ord noen som har røykt i bilen og mistet en sigarett ned i setet. Spørsmålet er om jeg kan kreve kompensasjon av selger? Bilen som ble solgt var den billigste i landet i øyeblikket og lå ca. 10000 under nest billigste bil med tilsvarende kjørelengde. Er derfor dette noe jeg bør finne meg i? Lenke til kommentar
toffo Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 Forbrukerrådet har en god guide her. https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/ Er vel redd for at dette går under kategorien 'burde ha oppdaget ved undersøkelse av tilstand på bilen' og da har du ikke noe å fare med, men det er jo alltids lov å prøve seg også. Det kan jo hende selgeren har litt dårlig samvittighet. Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 Om selger sier og bekrefter att bilen ikke har noen form for skader så er det ikke nødvendig å sjekke hver eneste detalj på bilen. Bilen har en mangel og du kan kreve utbedring av mangel, eller ett gunstig prisavslag imo. Hør med selger, om han ikke er enig så tar du kontakt med forbrukerrådet. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 11. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2017 Det er jo bare hvor mye energi man skal lage for slike ting. Er lei av å krangle med uærlige selgere men vil heller ikke tape penger. Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 Helt riktig. Det tar ihvertfall 3-4 mnd før du får svart ifra forbrukerrådet. Men det tar 5 min å opprette saken. Om tvisten ikke løses, så må du fylle ut ett begjæringsskjema eller noe, også tar det deretter minst 6 mnd til. Så er det verdt det? Tar kun en 10-20 min ifra din side, men det er ganske lenge å vente. Eneste fordelen er att det er greie renter på det beløpet du kan få, dersom det er relevant med renter. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 I dag når jeg skulle installere dab adapter i bilen oppdaget jeg et hull i passasjersetet foran. Det er med andre ord noen som har røykt i bilen og mistet en sigarett ned i setet. Det er vel ikke sikkert. Kan være barn som har lekt med fyrstikker for alt du vet. 1 Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 I dag når jeg skulle installere dab adapter i bilen oppdaget jeg et hull i passasjersetet foran. Det er med andre ord noen som har røykt i bilen og mistet en sigarett ned i setet. Det er vel ikke sikkert. Kan være barn som har lekt med fyrstikker for alt du vet. En skade er en skade uavhengig av hvordan den oppstod. Kan hende TS tar feil her, men det er ikke relevant hvordan skaden oppstod med tanke på hva han spør om. Det eneste som kan være ett problem her er om bilen ble solgt til en pris som tilsvarte att det skulle være noen mangler, men om man da har dokumentasjon på att selger har sagt att bilen er strøken og uten noen form for skader, så har man nok grunnlag til å få kompansjon for en mangel uavhengig av salgspris(?) Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 Det er jo bare hvor mye energi man skal lage for slike ting. Er lei av å krangle med uærlige selgere men vil heller ikke tape penger. Hvor mye energi du skal legge i det må du spørre deg selv, ikke oss. Du kan begynne med å kontakte selger og stoppe rundt der advokat kommer inn i bildet. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 I dag når jeg skulle installere dab adapter i bilen oppdaget jeg et hull i passasjersetet foran. Det er med andre ord noen som har røykt i bilen og mistet en sigarett ned i setet. Det er vel ikke sikkert. Kan være barn som har lekt med fyrstikker for alt du vet. En skade er en skade uavhengig av hvordan den oppstod. Kan hende TS tar feil her, men det er ikke relevant hvordan skaden oppstod med tanke på hva han spør om. Det er greit nok, men det er tullete av folk å trekke konklusjoner med så lite "bevis". Som var poenget med kommentaren. Uansett så anbefaler jeg TS å ta dette videre da det er en alvorlig mangel og løgn fra selger. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 Du oppdaget først hullet i setet da du skulle installere ny radio? Hvor stort og hvor sitter egentlig dette hullet siden du først oppdaget det da? Er det godt synlig på fremsiden av setet er det en mangel jeg ville klaget på at ikke ble nevnt av selger. Er det under setet eller ikke synlig om man ikke står på alle fire inne i bilen og fikler med bilstereo e.l så vet jeg ikke om jeg hadde brydd meg om å klage på det. Da måtte det i så fall være et hull som med tid kunne utviklet seg til å bli større og dermed ødelegge setet. 1 Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 11. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2017 Hullet er der baken vanligvis er. Vi var to som så over bilen og vi så det ikke. Lurer nesten på om de har fyllt i hullet med noe fiber slik at det ikke skulle være så godt synlig. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 Da er det bare å kontakte selger og klage på dette som en mangel. Lenke til kommentar
oOF Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 Hullet er der baken vanligvis er. Vi var to som så over bilen og vi så det ikke. Lurer nesten på om de har fyllt i hullet med noe fiber slik at det ikke skulle være så godt synlig. Det burde dere vel strengt tatt ha sett, spør du meg. 1 Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 11. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2017 Ikke nødvendigvis. Jeg testet med samme metoden selv og da så det bare ut som en liten svak flekk. Lurer på om jeg bare skal lappe det på samme måten og la det gå for jeg ser for meg at det blir mye styr for det lille hullet, også kommer jeg bare til å hate bilen og ønske at jeg aldri hadde kjøpt den. Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 Var det bilde av setet i annonsen? I så fall sjekk bilde, finner du da hullet på bildet er saken vel klar, da skal du vel få dekket utbedrings kostnadene på dette(ref slike firma som drivere med mikro rep). Om ikke kan selger påstå det kom etter han overleverte bilen, og da står du der uten og komme videre. Gjør som det nevnes av andre her, ring/mail selger og fremlegg saken din på høflig vis og vær varsom med direkte beskyldninger. Blir du avist, aksepter det og ikke forsur livet ditt med og gå etter han for opptil 1.500,- Kr . og vær da fornøyd med at du fikk bilen 8.500,- under den nest billigste. Og fiks hullet før det blir større uansett utfall av henvendelse. Dette er en filleting, kan du ikke akseptere at en brukt bil du har fått trolig langt rimeligere enn snittet ikke er lytefri, kjøp ny bil og håp den er lytefri. Finner du en gjenstand som er så populær som nyere Elbil er for tiden, som ligger ute klart billigst og annonsen har ligget en stund(mer enn få timer på elbil) , kan det være lurt og vurdere hvorfor den ikke er solgt. Min søster la ut en 2 gammel elbil en del tusen under den nest billigste, 2 minutter etter annonsen var aktiv var bilen solgt usett, ikke fått lagt ut bilder av bilen engang. 0 forsøk på pruting. Dagen etter kom det noen som jobbet på en bilforretning ca 40 mil av sted og hentet den på tralle. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 11. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2017 Det ble ikke tatt bilde av forsetene, bare de bak. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 Hvor gammel er bilen, og hvor langt er den kjørt? Det er jo en BRUKTbil, og man kan ikke forvente at den skal være som ny. Ettersom prisen var 10k under andre på finn er vel indikasjon på at bilen er mer brukt enn gjennomsnittlig. Dersom dere var to som gikk gjennom bilen uten å oppdage dette kan det vel ikke være store skaden? Lenke til kommentar
Jarv!s Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 Vil slenge inn en liten kommentar. Skal du først klage, må det gjøres innen kort tid. Hvis ikke kan selger si at dette var ikke her da jeg solgte etc etc.. Så jo raskere en skade blir meldt inn, jo lettere er det å jobbe videre med dette også. Just sayin Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 11. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2017 (endret) Bilen er 4 år gammel og har gått 35000 kilometer. Skaden er like stor som diameteren på en sigarett. Den har smeltet hull i tekstil setet. Jeg tror at selger har fylt igjen hullet med litt fiber fra et teppe eller liknende med lik farge siden vi så det først etter vi hadde kommet hjem med bilen og har kjørt den litt. Fiberene har da sannsynligvis falt ut utter hvert. Testet det samme selv og man finner ikke hullet med mindre man vet hvor det er. Er tydelig at det er fra en sigarett. Hullet er smeltet rundt og en har svidd seg et sykke ned i stoppingen under også. Endret 11. desember 2017 av Tullballj Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå