Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arv når man ikke har barn og på tvers av grenser

tigerdyr

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer om jeg burde få laget et testamente for å sikre at arven ikke tilfalder staten. 

Jeg har ingen barn og planlegger ikke å skulle ha det heller (eller samboer for den saks skyld).  Så hva skjer da med verdierne mine når jeg en dag dør?  

Jeg har en nevø i Danmark (og en bror), og siden broren neppe kommer til å mangle penge, finner jeg det lurest å gi de rett videre til nevøen. 

Jeg aner ærlig talt intet om arv og hvilke regler (danske eller norsk) som vil gjelde og om det eventuelt blir arveavgift begge steder (?), eller hvorvidt et tastamente automatisk er gyldig begge steder osv... 

Noen som vet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er arvelaters land som bestemmer hvilke testamentsregler som gjelder, ikke den som mottar arven. Du kan derfor fint skrive testamente om at "alt jeg eier skal tilfalle [person x]", du må bare passe på at vedkommende angis på en presis måte. ("Min nevø navn navnesen, født dato og for tiden bosatt i [adresse, eller bare Danmark] bør holde i massevis")

Når det gjelder avgifter er jeg derimot mer usikker. I Norge har vi ikke arveavgift lengre (for tiden). Om det finnes arveavgift i Danmark vet jeg ikke, ei heller om den rammer arv fra utlandet.

For øvrig kan du også testamentere alt du eier til en veldedig organisasjon, om formålet primært er å sørge for at det ikke går til staten.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...