Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Økonomisk mareritt

galmorth

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har som mange andre greid å sette meg selv i en utrolig vanskelig situasjon.

For en stund tilbake siden kjøpte jeg leilighet, noe som gjorde at jeg måtte tømme hele bufferen min for å dekket 15% av kjøpesummen - Dette skulle jeg aldri gjort. I løpet av de siste 8 månedene har opparbeidet meg en utrolig mengde lån som jeg ikke har kontroll på.

Kort oppsumering av lån;

1 730 000 boliglån.

70 000 billån.

12 000 Kredittkort (1).

7000 Kredittkort (2).

19 000 Forbrukslån.

Hva jeg betaler pr dags dato;

6500 boliglån.

2500 felleskostnader.

2500 billån.

1200 forbrukslån.

Kreditt kortene har jeg betalt minstepris (350,-) noe som gjør at disse ikke går nedover.

Er det en smart måte for meg å få alle disse gigantiske smålånene samlet slik jeg kun forholder meg til en nedbetaling? Har prøvd å søke topplån på leiligheten da jeg fikk den langt under takst men ettersom kjøpet er såpass nylig vill ikke banken innvilge et topplån. Har også søkt om avdragsfrihet på boliglånet, men igjen så får jeg ikke dette innvilget da lånet er såpass "nytt".

Jeg sitter nå altså på lån på over 100 000 spredt over fult av forskjellige kreditorer....

Hjelp mottas med stor takknemlighet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan selge bilen for å dekke opp kreditorene. I tillegg sparer du 30'000 i året i lånekostnader og 5-10'000 i årsavgift og forsikring. 

Har vurdert dette, men dessverre overstiger lånet bilens verdi - Tipper jeg vill få rundt en 50 000 for bilen, så vill da sitte igjen med 20 000 i billån på en bil jeg ikke lenger eier. Bil må jeg ha, så har konkludert med ettersom denne bilen er veldig driftsikker så vill det være feil å selge denne, sitte igjen med 20 000 i billån og kjøpe meg en billig bil til 10-15 000 som jeg risikerer en hel del med uforutsette utgifter på.

Lenke til kommentar

Det finnes selskaper som "kjøper" gjelden og kjører den sammen til en - problemet med dette er at rentene er helt i ammetåka, så det vil sannsynligvis koste deg mer enn at du lager noen skikkelig rutiner og oversikt på utestående, hva du betaler og til hvem hver måned.

Smarteste vil være å prioritere de største lånepostene med høyest gjeld, for det er de som vil eskalere mest framover.

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at du har måttet ta opp "alle" disse smålånene? Det jeg kan se er at hvis du sitter med en grei inntekt, vil du ha 0 problemer med å klare dette her uten å kalle det mareritt.

Hvis ikke er det en vurdering å endre livsstil, slutte å kjøpe junkfood hvis dette skjer ofte, være litt mer spartansk og sparsommelig og ikke bare impulshandle over en lav sko. Luksusfellen er kanskje et fint program for deg. PS! De svenske er mye flinkere en de norske.

Lenke til kommentar

Du kan søke om samlelån på Lendo.no. Sett deg inn i renter og avgifter hos alle kreditorer du har i dag, og sammenlign med tilbudene du får gjennom Lendo. Mest sannsynlig vil et eller flere av tilbudene du får der gi deg sparte låneutgifter.

Endret av bjirn
Lenke til kommentar

Det skader sjølvsagt ikkje å sjå om du klarer å få samla alle forbruks og kredittlåna hos ein lånegivar for å få lavare rente, men det er ikkje alltid så lett, og du kan ende opp med å måtte inngå ein lite gunstig låneavtale.

Sidan det her ikkje er snakk om så veldig store summar, så er den åpenbare løysninga å sjå på om du kan skaffe deg ekstrainntekter. Sjølv det å ta på seg nokre mindre strøjobbar vil hjelpe mykje for å få nedbetalt dei dyraste låna. Sjå f.eks. her: https://www.finn.no/smajobber/alle-smajobber/

Sidan du disponerer bil så kan du ta på deg ein del småjobbar relatert til transport.

Alternativt finne deg ein meir ordinær helg/kvelds-jobb.

Sjå også på om du har andre verdiar som du kan frigjere. Det å selge dyre eigendelar er nevnt, men sjekk også om du har bortgjemte pengekontoar som du kan bruke. Som f.eks. uteståande pengar på bonusavtale-kort (coop/trumf) eller om du har pengar på ferjekort og liknande som du kan seie opp og få tilbakeført gjennværande beløp på.

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at du har måttet ta opp "alle" disse smålånene? Det jeg kan se er at hvis du sitter med en grei inntekt, vil du ha 0 problemer med å klare dette her uten å kalle det mareritt.

Hvis ikke er det en vurdering å endre livsstil, slutte å kjøpe junkfood hvis dette skjer ofte, være litt mer spartansk og sparsommelig og ikke bare impulshandle over en lav sko. Luksusfellen er kanskje et fint program for deg. PS! De svenske er mye flinkere en de norske.

13 000 kredittkort (1) er når jeg har gått tom på konto før lønning - Så det har vært en form for brukskonto når kontoen har vært tom.

7000 kredittkort (2) var møbler til leiligheten.

19 000 forbrukslån var for å dekke rettslige utgifter.

Inntekten min er veldig lav - Hadde jeg hatt en normal inntekt hadde jeg komt meg utav dette relativt greit.

Lenke til kommentar

Hva har du utbetalt hver måned?

Rangér lånene fra høyest til lavest rente og betal ned det verste først.

Har du mulighet til å få noen måneders avdragsfrihet på boliglånet?

Edit: Klarte visst ikke å lese førsteposten skikkelig.

Hva jeg har utbetalt hver måned varierer fra måned til måned dessverre - men sist år hadde jeg totalt 680 000 i lønn før skatt.

Dette året ligger jeg enda dårligere til, har kun 630 000 til nå (Ikke fått desember lønninga enda).

Burde jeg ta høyeste rente først uansett? Eller burde jeg vurdere ta lånet med størst lånebeløp først? Tenker 20% rente på et lån på 7000 er jo mindre rentekostnader enn et lån på 15% rente / 20 000?

Lenke til kommentar

Du kødder? Du sitter med over 600k i året og kaller det lav inntekt? Og klarer ikke å få det til å gå rundt med det du har i gjeld?

Men mine neste spørsmål er da:

Hvorfor går du og kjøper deg en leilighet til 2 mill hvis du ikke klarer å leve etter omkostninger?

Og hadde du bilen før eller etter kjøp av leilighet?

Med 0 kroner til overs for møbler, kostnader og annet, hvor har du klart å få det boliglånet?

Endret av traskas waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Etter hva jeg har sett på luksusfellen, så er det ingen magiske triks. Virker som trikset er å ringe og forhandle hele tiden. Jeg så en episode hvor vi fikk se han Hallgeir forhandle en del. Han sa noe sånt som: "Dere må forstå at dere ikkje får noke mer penger før dere går med på den avtalen, siden han ikkje har betalingsevne." .. i den duren der må det gå. Man må presse de forskjellige kreditorene til å selge lånet sitt til en annen kreditor. Jeg vet ikke om det er mulig å få dem til å selge dem til sin egen bank, noe som ville vært det absolutt mest gunstige, siden renta er så lav der. Det nytter ikke å be om pent vær. Man må rett og slett være beinhard.

Lenke til kommentar

Hæ.

630 000 i året og problem med 13 000 i lån i månaden? Med den inntekta har du vel utbetalt over 30 000?

Kva skjer med resten av inntekta di? Du skulle jo hatt 20 000 til overs etter lånekostnader.

Og korleis i alle dagar kan du påstå at 600 000+ er ei dårleg inntekt? Det er noko som skurrar i denne tråden.

Endret av Zeph
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du kødder? Du sitter med over 600k i året og kaller det lav inntekt? Og klarer ikke å få det til å gå rundt med det du har i gjeld?

Men mine neste spørsmål er da:

Hvorfor går du og kjøper deg en leilighet til 2 mill hvis du ikke klarer å leve etter omkostninger?

Og hadde du bilen før eller etter kjøp av leilighet?

Med 0 kroner til overs for møbler, kostnader og annet, hvor har du klart å få det boliglånet?

Bilen har jeg hatt i 3 år nå, altså lånet tok jeg opp lenge før boligkjøpet.

Grunnen til  jeg kjøpte leiligheten er at jeg før kjøpet satt med leieutgifter på 9000 ,- noe som tilsvarer det samme beløpet som jeg måtte ut med i boliglån pr måned. Greide spare opp 350 000 selv og gikk nesten 1 år uten noe som helst behov for å røre buffer kontoen, men som alt annet - Når jeg ikke lenger hadde buffer konto så kom behovet på rekke og rad å kreditt gjelden begynte vokse.

Lenke til kommentar

Det er vel heller det å velge å blindt bruke penger på alt annet en det som er nødvendig. 

Se mitt eks: Jeg har i år 520k før skatt.

11k husleie

1k nett/strøm

2.2k bil + avgifter + forsikring 

1.6k MC + avgifter + forsikring

5k i mnd i surr som jeg betaler ned på 

og enda klarer jeg å ha til månedskort på buss, mat på bordet, kantinebetaling hver dag på jobb samt at jeg kan kose meg i helgene.

Lenke til kommentar

Hva jeg har utbetalt hver måned varierer fra måned til måned dessverre - men sist år hadde jeg totalt 680 000 i lønn før skatt.

Dette året ligger jeg enda dårligere til, har kun 630 000 til nå (Ikke fått desember lønninga enda).

Burde jeg ta høyeste rente først uansett? Eller burde jeg vurdere ta lånet med størst lånebeløp først? Tenker 20% rente på et lån på 7000 er jo mindre rentekostnader enn et lån på 15% rente / 20 000?

Du har 19 000 i kredittkortgjeld og 19 000 i forbrukslån. De to kredittkortene ligger vel på omtrent likt rentenivå? Da har du i praksis to dyre lån. Betal ned disse først.

Har du andre store faste utgifter, slik som barnebidrag? Eller bruker du 10 000 per måned på mat? En lønn på 600k+ bør kunne strekke til hvis forbruket ditt er noenlunde normalt.

Lenke til kommentar

Hæ.

630 000 i året og problem med 13 000 i lån i månaden? Med den inntekta har du vel utbetalt over 30 000?

Kva skjer med resten av inntekta di? Du skulle jo hatt 20 000 til overs etter lånekostnader.

Og korleis i alle dagar kan du påstå at 600 000+ er ei dårleg inntekt? Det er noko som skurrar i denne tråden.

Dessverre så er det mer utgifter enn kun lån hver måned.

En vanlig måned ser ca slik ut:

15 000,- i lån.

3000-4000 i regninger.

5000> i mat.

2000-3000 > transport.

4000 - 6000 i daglige utgifter/livsopphold.

Den siste tiden går jeg også til privat lege som koster ca. 3000-4000 i måneden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som du lever veldig godt. Ved å ta en skikkelig innstramming på enkelte områder vil du kunne klare deg veldig fint med det du tjener. Hvis du er alene og bruker 5000 i mnd på mat lever du veeeeldig godt og dyrt. Transportutgifter kan også kortes litt inn på. Daglige utgifter/livsopphold virker som du lunsjer mye ute på dyre steder eller har stort forbruk av nikotinvarer. Kun du som kan snu på dette i stedet for å se på et nytt samlelån som løsningen.

Endret av traskas waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...