Gå til innhold

Lureri, ikke av, men på PayPal!

rofl2

Anbefalte innlegg

Jeg var for en tid tilbake inne på PayPal og kom da til et sted hvor det lå en link til "easiestsystemever", og dum som jeg er klikket jeg på linken - og har nå to ganger blitt belastet kr 300!

Fra min bankutskrift:

1120 Visa varekjøp, Kjøpsdato : 16.11 301,53 Paypal *easiestsys

Jeg har snakket med PayPal og de skal slette den overføringen.

Det er vel ingen andre her som har gått på denne limpinnen?

Endret av rofl2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da må vel du ha logget på paypal når du gjorde det eller skrivet inn epost\passord og bekreftet beløpet?

Veldig synd paypal ikke bruker bankID eller sms passord, fordi det er lett å belaste kontoen hvis man har epost adresse + passord.

Har forsøkt å klaget det til paypal men de mener det er trygt nok slik det er i dag.

Styr unna epost fra skatteetaten, nav, kredittlevrandører, internetlevrandør, strømleverandør som gir deg url til paypal som ber deg betale regningen på den måten, er størst sansynlig svindel.

Styr også unna å trykke på reklame hvis du er logget inn i nettbanken\paypal kan muligens få tilgang til din konto til du har logget ut, hvis de er flinke og raske. Spyware\virus kan også gjøre maskinen din lekker passord\epost så vær forsiktig der.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Da må vel du ha logget på paypal når du gjorde det eller skrivet inn epost\passord og bekreftet beløpet?

Veldig synd paypal ikke bruker bankID eller sms passord, fordi det er lett å belaste kontoen hvis man har epost adresse + passord.

Har forsøkt å klaget det til paypal men de mener det er trygt nok slik det er i dag.

Styr unna epost fra skatteetaten, nav, kredittlevrandører, internetlevrandør, strømleverandør som gir deg url til paypal som ber deg betale regningen på den måten, er størst sansynlig svindel.

Styr også unna å trykke på reklame hvis du er logget inn i nettbanken\paypal kan muligens få tilgang til din konto til du har logget ut, hvis de er flinke og raske. Spyware\virus kan også gjøre maskinen din lekker passord\epost så vær forsiktig der.

Såvidt jeg kan huske må jeg vel ha vært logget inn på PayPal, men det som så skjedde er noe lureri, og det fremgår vel også av navnet på den linken jeg tror jeg har klikket på: den het jo easiestsystemever, såvidt jeg kan forstå med betydningen "det letteste system noensinne for å loppe uskyldige mennesker for penger". Jeg kan umulig tenke meg at jeg har trykket på eller godkjent noe som skulle ha det resultatet. Men PayPal har nå stoppet overføringene mine til easiestsystemever, jeg er belastet i november og desember. Hvordan det kan ha skjedd skjønner jeg ikke, jeg ville jo ikke godkjent en utbetaling for noe jeg hverken hadde kjøpt eller bestilt? Og som skulle fortsette i evighet eller til noen kunne stoppe det? Jeg var inne på et sted som tilhører noe med et navn som består av noen få bokstaver, som visstnok er et helt greit sted. Men der lå også linken til easysystemet, og den burde ikke ha funnets der! Jeg tør ikke gå inn på PayPal for å se nærmere på det, en tabbe er nok! Det finnes andre måte å betale på også. Skulle PayPal tape noe på å åpne for større sikkerhet ved å benytte Bank ID?  Jeg forstår at de ikke vil ha det, fordi det bare er kundene som kan tape på det, så de gir vel blaffen i det. Jeg bare ringte PayPal om problemet og de stoppet det med en gang. Jeg tror stedet jeg var hadde et navn som bestod av noen bokstaver i likhet med ABCXZ - i hvert fall fra samme alfabet;)

Endret av rofl2
Lenke til kommentar

Høres ut som om du har vært utsatt for en svindelside av noe slag. Bruker PayPal til alt fra NSB til E-bay og har ikke hatt slike problemer, men holder et våkent øye til kontoutdrag. Husk at PayPal kun er en betalingsformidler noe på lik linje som VISA og Mastercard.

God huskeregel rundt bruk av PayPal og andre sider er å legge inn nettadressen manuelt. Aldri klikk på linker du mottar i mail eller finner på andre nettsider. Er så ufattelig lett å lage en link eller mail som ligner på den riktige, men fører deg til svindlere.

Ser nå at PayPal også støtter SMS ved innlogging så muligheten for høyere sikkerhet ligger der om man tar det i bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...