Gå til innhold

[Løst] Lese EXT disk i Windows 10

polljen

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en NAS fra Synology som dessverre har "daua". NAS'en ble brukt som backup av PC. 

Jeg tror jeg har det meste av det som er ført over på NAS fremdeles på min PC, men jeg er ikke sikker.

Jeg tenkte derfor at jeg skulle montere Disken som var i NAS i PC og se om jeg fikk tilgang til dataene på denne disken.

Jeg har googlet litt og har innstallert et lite program som heter Ext2fsd som er en filbehandler for EXT i Windows.

Jeg får opp at denne disken har tre partisjoner. En  i EXT4-filsystem. En i Swap-filsystem og en som er benevnt som RAW.

Partisjonen som er i EXT4 får jeg tilgang til, problemet er at denne kun inneholder systemfiler. Det er partisjonen som er benevnt som RAW under filsystem som inneholder datafilene jeg er interessert i.

Slik jeg forstår det så blir denne benevnt som RAW fordi windows ikke kjenner igjen filsystemet som er brukt. Jeg trodde at denne også skulle være EXT4, noe den tydeligvis ikke er.

Det store spørsmålet er da om det er noen mulighet som kan la meg fortelle Windows at dette partisjonen er  EXT4-filsystem slik at jeg får tilgang på dataene?

I utgangspunktet så tror jeg som sagt at jeg har det meste av filene i sikkerhet på PC, det som gjør at jeg likevel gjerne skulle ha hatt tilgang er at det kanskje også ligger en del filer fra en annen PC som ikke lenger er i bruk.

Er det ikke mulig å redde eventuelle data så får jeg leve med det, jeg vet ikke om hvordan det vil fungere å montere disk fra NAS i en annen boks (fra annen produsent) som bruker EXT4 (dvs å låne en boks fra noen andre), siden backup nå går til skylagring så ville jeg helst slippe å bruke penger på en ny NAS av samme merke/modell bare for å få ut disse hypotetiske filene.

Endret av polljen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.howtogeek.com/112888/3-ways-to-access-your-linux-partitions-from-windows/

Eller installerer linux distibusjon på en annen SSD disk og kopier over dit?

Linken du kom med har jeg allerede lest og den løser problemet med å lese EXT4 systemet i windows, men den løser ikke problemet med at partisjonen med data har status som RAW.

Det andre forslaget ditt har jeg mer tro på  :) . En linux distro har jeg mer tro på, den vil kanskje finne rett filsystem til den aktuelle partisjonen.

Linux er vel så "smått" at jeg kan innstallere det på en minnepinne? med en extern harddisk også så kan jeg vel kopiere dataene over på denne? Har du/dere noe forslag til en enkel og grei linuxsystem jeg kan bruke til dette? Jeg har brukt litt Linux noen år tilbake i tid, men dette blir bare en engangsforeteelse, mine dager med å teste alt mulig i dataverden er over  :)

Lenke til kommentar

Enkleste er nok å boote Linux og kopiere over til Windows filsystem. Puppylinux burde funke greit til dette. Jeg fikk en versjon inn på en 128 Mb USB for noen år siden. Du må nesten sjekke opp når de fikk skriverettigheter til NTFS hvis du bruker det.

http://distro.ibiblio.org/puppylinux/

takk for forslaget....

Jeg lagde en bootbar minnepenn med linux og jeg fant mine NTFS-partisjoner, men disken som jeg hadde tatt ut av NAS'en den fant jeg ikke i Linux (ikke engang EXT4 partisjonen som jeg får frem i Windows).

Jeg skal prøve ditt forslag

Lenke til kommentar

Ser ut som Synology bruker md og LVM2. Da burde du klare å fikse dette så lenge diskene dine er komplette og i orden. Mangler du disker blir det fort mer hårete. 

Jeg takker så hjerteligst for hjelpen, Vidor. Tipsene i videoen gjorde jobben, selv om det viste seg å være en "mangel" i Ubuntudistroen som jeg la på minnepenn. Feilen var dog lett å løse, jeg fikk feilmelding da jeg skulle innstallere en av "kommandoene", men med hjelp av en annen youtubevideo så fikk jeg rettet på "mangelen" og nå er alt av interesse på Synologydisken kopiert over på en "vanlig" disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...