ronndi Skrevet 2. desember 2001 Rapporter Del Skrevet 2. desember 2001 ok, så det er egentlig snobberi det dreier seg om. Vi som har skjønnt det og bruker Linux er mye smartere en dere som må kjøpe et ferdig MS produkt? Hvis det å drive ei maskin er en prosses anbefales linux, eller hvorfor ikke OS2, som vil være en skikkelig utfordring? Hvis du derimot vil ha ei maskin som er ready for nytte, bruk Me,xp,2000. Og blå skjerm? Det er et sunnt tegn på at du forer maskina med dritt! Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 2. desember 2001 Rapporter Del Skrevet 2. desember 2001 Der dreit jeg meg ut og misforstod siste post. Beklager. Sletter derfor innholdet. [ Denne Melding var redigert av: Spenol på 2001-12-03 00:06 ] Lenke til kommentar
Punisher Skrevet 3. desember 2001 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2001 har en kamerat som er helt N00B og han sliter skikkelig med windows. Har forklart han 4-5 ganger hvordan han skal bruke winzip. Ca slik hadde jeg det også når jeg lærte pkzip og arj i M$DOS, og fikk en aha opplevelse når jeg leste om tar og gunzip. Folk bruker windows i noen år og booter opp linux og tror at de har god peil på data så dette burde være lett, men dette er jo et nytt os for dem og det må LÆRES! så hvis folk hadde litt tålmodighet og ikke bare testa linux i en dag for så å skrive: LINUX SUGER så ville sikkert flere ha funnet ut at linux kan brukes til mye og er overlegent på visse ting (Skulle likt å sett den som lager en win2k proxy på en floppy) :smile: Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 3. desember 2001 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2001 Fikk nesten orgasme da eg boota MandrakeLinux7.2-CD'en første gang. Verdens peneste installasjonsprogram for et OS, som eg har sett. Hadde en del generell datakunnskap, og elsket det at man faktisk kunne konfigurere ting under installasjonen! Hadde bare brukt endel DOS, Windows og bittelitt Mac fra før av, men ingenting var galt med lærevilja! Var forberedt på at det skulle være annerledes, og evt. måtte læres. *Er IKKE en erfaren Linux-bruker, men får til enkelte ting allikevel.* Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 3. desember 2001 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2001 Linux og spill? Hmm. Spill? Nåja. Windows er til lek, Linux er til seriøse ting :razz: forresten, det der ødlegge alt med en tast er ikke sant. du må minst skrive noe ala dette: asf 2>/dev/hda1 Dessuten må du være root. I windows kan du ødlegge PC-en din med en kommando linje. Windows er mer brukervennlig, Windows gjør det nemmlig for deg så du slipper å spørre om det :smile: Linux _ER_ bedre enn Windows. De gangene noen av linuxene mine har gått adundas har det stort sett vært grunnet minne feil, disk feil, alkohol eller raseri annfall... Forresten, den gangen jeg skrev rm -fr / starta faktisk maskinen oppp igjenn etterpå. Sletta bare 2-3gb av 6gb før det stoppa, hihi. Bare prøv selv :razz: Men skal du bruke spill under linux skal du være glad i Linux fra før. For Linux er skapt som server opprinnelig, ikke skapt for spill. Linux er skapt for effektivitet og stabilitet. Intet Microsoft os kan konkurere med stabiliteten til Linux, den som sier det vet rett og slett ikke hva han/hun snakker om. Og ja, Windows XP er ikke akkurat stabilt. Prøvd det tre ganger jeg. Første gang funka det fint å se på en film. Andre gang kræsja det når jeg trykka på IE, tredje gang før jeg fikk logga på. Heia MS! (Ny maskinvare var det også) Linux er IKKE brukervennlig, det er et faktum. Men alle dere som ikke liker linux, gå deres vei, hold dere til Windows, men da skal dere holde kjeft når ting går galt. Og folk som bruker Windows ulovelig kan egentlig ikke utale seg i en linux-windows diskusjon, det blir jo bare galt. Hmm, denne maskina her på skolen er windows. Nå må jeg vel restarte igjenn, jeg skal jo endre font størrelsen i word. :razz: Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 3. desember 2001 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2001 Quote: On 2001-12-03 10:33, nesquik skrev:Og ja, Windows XP er ikke akkurat stabilt. Prøvd det tre ganger jeg. Første gang funka det fint å se på en film. Andre gang kræsja det når jeg trykka på IE, tredje gang før jeg fikk logga på. Heia MS! (Ny maskinvare var det også) Vel, jeg er faktisk i den heldige posisjonen at jeg vet med sikkerhet at du ikke har den fjerneste anelse om hva du snakker om. Det du forteller om her, skjer enkelt og greit ikke i et NT-basert OS. Dersom maskinen krasjer når du starter IE, er det noe galt med maskinoppsettet ditt. Samme gjelder hvis du ikke får logget på. Det viser bare at du er en forbannet tosk som hopper til konklusjoner uten å vite hva du driver med. Jeg har brukt NT-baserte OS i mer enn tre år nå, og de gangene jeg har opplevd noe i retning av det du sier her, har det vært snakk om alvorlige maskinvarefeil. Jeg prøver så godt jeg kan å like Linux, men det er faen ikke lett når mesteparten av de som snakker varmt om det er forutinntatte klovner som skylder på Windows og Microsoft når de egentlig burde skylde på seg selv. Lenke til kommentar
Two-Face Skrevet 3. desember 2001 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2001 Her var det mange rare meninger på begge sider av "gjerdet" gitt... Bruker selv linux og windows (kun win2k) og liker begge delene, har en gammel installasjon av Debian Sid som jeg skal fjerne og installere noe annet på min "workstation", men den eneste grunnen til at jeg fremdeles bruker win2k der er ICQ. Sitter nemlig bak en IPCHAINS firewall og de håndterer ikke UDP 100% og siden alle de linux versjonene av ICQ jeg har testet har basert seg på UDP og ikke TCP som de seneste windows ICQ'ene gjør fungerer ikke ICQ i linux for meg :razz: Anyways, tilbake til diskusjonen... IMO er ikke linux for alle enda, nokså høy terskel skal du få systemet til å kjøre bra (selvom de siste mandrake versjonene ihvertfall funker ganske bra "ut av esken"). Windows 2000 på den annen side fungerer rimelig bra ut av esken, og med SP2 og siste drivere er det stabilt nok i massevis for en workstation (hadde selv oppmot 100 dagers oppetid på min før jeg gikk på windows update og måtte reboote). Hvis det derimot er servere vi snakker om er det slik jeg ser det ingen konkurranse, å kjøre windows i et servermiljø (ihvertfall for internet) er rett og slett ikke det smarteste du kan gjøre synes jeg. For det første har windows den dårligste "track-record" du kan finne når det gjelder antall virus/exploits osv. som scriptkiddiene der ute elsker å fucke rundt med... Ikke det at ikke linux/opensource ikke har sin del av bugs/exploits, de bare utnyttes langtifra så mye og med slike konsekvenser som de blir på windows. Selv tror jeg også mer på at opensource modellen får fikset bugs fortere og bedre enn MS's modell. Konklusjonen for meg er alt til sitt bruk, har du lyst til å prøve linux vil jeg gjerne prøve å hjelpe deg, men hvis du ikke vil er det da for faen ditt valg. Så lenge du ikke fucker for meg med den infiserte windowsen din kunne det ikke bry meg mindre hva du bruker, og ja jeg har hatt mine problemer med infiserte windows maskiner som prøver å infisere linux serverne mine med sine festlige virus... tok opp mye båndbredde en stund mens Code-Red og slikt herjet på det verste :wink: Bruk hva du vil. Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 3. desember 2001 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2001 Hmm. Maskina er det ikke noe feil med, det er sikkert. Og faktum er nå det, jeg innser jo selvsagt at jeg kanskje har hat uflaks, men jeg har hørt to ting om XP: Enten så virker det perfekt og alt er bare fryd og gammen, eller så er det ustabilt. Jeg antar at dette har med ustabile drivere og gjøre, noe Microsoft kanskje ikke kan alt for mye for, men dette burde likevell ikke kræsje systemet. Og ja, de fleste jeg snakker med skryter xp opp i himmelen, men de som er uheldige, vel ja, de er jo uheldige, kanskje er jeg en av dem. Og dermed si at jeg trekker for raske konklusjoner sier jo bare at du ikke kjenner meg. Jeg skal blindt innrømme at min erfaring med 2000 og NT er god, og at det virker bra. Men at XP maskina kræsja når IE ble starta og før jeg rakk å logge inn etter restarten, det er ubestridelige fakta. Grunnen får vi diskutere en annen gang. (Forresten hadde jeg ikke tid til å kontrollere hva jeg skrev i denn forige meldinga, tentamen skulle begynne :wink: ) [ Denne Melding var redigert av: nesquik på 2001-12-03 15:30 ] Lenke til kommentar
alaruz Skrevet 20. desember 2001 Rapporter Del Skrevet 20. desember 2001 Linux er bare best fordi : 1) Det er stabilt 2) FULL kontroll på hva du gjør uten at windows ødelegger for deg! 3) Lett, bare du setter deg inn i det ..... 4) Mange forskjellige distribusjoner, (alt etter, smak, behag, og behov...) 5) En linux box KAN faktisk være på døgnet rundt, året rundt uten en annen form for beskyttelses feil. 6) All hardware fungerer bedre i linux,,.... (spesielt nettverk) 7) Linux er et OS du kan gjøre mye mer personlig enn noen andre OS !!!!! Lenke til kommentar
robban Skrevet 22. desember 2001 Rapporter Del Skrevet 22. desember 2001 Hvis man bare skal spille ! Hvorfor ikke bare holde seg til Windows ? Eller Playstation ? Bare lurte! Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 22. desember 2001 Rapporter Del Skrevet 22. desember 2001 Jeg har noen teorier her: Hvis like mange kunne bruke Linux, som de som "kan" bruke Windows, ville det ikke da være like mange som klaget over ditt&datt? Det er jo mange færre som bruker Linux. Ergo mye mindre sjanse for at akkurat du får store prob. med OS'et ditt? Leg luer også på hva er det jeg ikke kan gjøre i Win2k? Som alle kan gjøre i Linux? Jeg har aldri hatt stabititetsproblemer med NT/2K/XP UNTATT når det har vært HW-feil, eller no dritt jeg har lagt selv. Det er jo litt snålt da.. At et OS som koster massse penger selger MYE bedre en et som er gratis? Jeg er ikke motstander av linux, men jeg bruker det ikke, siden jeg ikke er god nok på det. Win har jeg alltid brukt, og det funker fett for meg, Lett å finne prog. som funker osv, og lett å administrere. Jeg regner ikke med 9x serien, siden de ikke er beregnet på annet enn kabal/outlook express o.l =) Å kunne bruke tsk manager, og kunne litt om services i Win, vil ikke si det samme som at man kan det ut og inn.. =) Lenke til kommentar
Lars Erik Skrevet 23. desember 2001 Rapporter Del Skrevet 23. desember 2001 Fy faen jeg blir så forbanna på Linux folk! Tror pokker meg de er noe bare fordi de har lært seg et OS som er noe vanskeligere enn MS sine. Og har de først lært seg Linux, så ler de av alle andre som ikke kan det, kaller dem n00b og oppfører seg som drittunger (Mange gjør det hvertfall) Fører det til flere Linux-brukere? Skryter av at Linux er så stabilt, men kom faen ikke å si at det ikke finns problemer med Linux og! Som regel så er det ikke OS'et sin skyld at maskina krasjer. Det har noe med hardwaren din å gjøre, at produsentene lager dårlige drivere, og IKKE MINST, at BRUKERNE FUCKER OPP.. (min mening hvertfall) Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 23. desember 2001 Rapporter Del Skrevet 23. desember 2001 bruker fremdeles bleier i linux, men har endelig kommet på nett (isdn, RH 6.2) Fordelen med ustabilitet i linux vs win er at i win klikker alt på en gang! Får du "ulovlig opperasjon" eller blue screen i f.ex IE (bruk heller opera!!!) klikker så godt som alle andre programmer og! I linux får en bare "fatal error" og så starte programme(t/ene) på nytt! Lenke til kommentar
Dj_Offset Skrevet 28. desember 2001 Rapporter Del Skrevet 28. desember 2001 sensur Lenke til kommentar
extreme Skrevet 29. desember 2001 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2001 Linux er noe dritt. Gammeldags og tungvindt. Jeg anbefaller alle til å boikotte alt som har med linux og gjøre. Til og med linux forumet her. Jeg kommer ikke til å lese dette igjen. Lenke til kommentar
Dulle Skrevet 29. desember 2001 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2001 Har noen tanker ang. linux; Jeg har holdt på linux i 1,5-2 år nå og opplevd mange sorger og gleder med dette OS-et! Men jeg tør faktisk si at jeg ikke er ekspert på data av den grunn. Jeg kan verken programmere i C++ eller administrere et nettverk (har kun en maskin). Inrømmer at mange MSWindows-brukere kan mye mer om data enn meg. Jeg "tukler" en del med linux, men bruker også dette til det mange andre bruker Windows til, nemlig tekstbehandlig, internett og noe spill. Mange programmer er enkle å bruke/installere og holder man seg til disse trenger man ikke allverden av kunnskap. Fakta er at linux(rehat) er enkelt å installere, koble til internett(modem)m.m. Man blir ikke noen guru av det. Det hender selvfølgelig allikevel at linux krever mere av sin mann enn windows. Jeg nevner bla. en del vanskelige installasjonsrutiner i en del programmer. Ofte må man installere ett og annet "obskurt" bibliotek, sette opp miljøvariabler o.l for å få et program til å funke. Selv opplever jeg stadig "error" under kompilering og må ofte gi opp. Da skulle jeg gjerne hatt en "install-wizzard". Et eks: Selv arbeider jeg med musikk til daglig. Her finnes det mange bra programmer i windows/mac. For linux finnes det også en del musikkprogrammer, men de fleste lar seg (av meg) ikke installere. De som funker (bla. noteedit) kan ikke brukes til det jeg har tenkt(kan ikke ta utskrift). Midi funker ikke på min maskin. Synes heller ikke Linux er ekstremt stabilt hvis man kjører X. X kræsjer stadig hos meg, så her kan mye forbedres. Men brukes linux til "vanlige ting" som tekstbeh./internett og man holder seg til programmer laget med tanke på brukervennlighet (staroffice/wordperfect,mange browsere, spill fra loki m.m.) er ikke linux særlig vanskelig å bruke. Lenke til kommentar
house Skrevet 29. desember 2001 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2001 Linux internasjonalt nnest beste OS uten så hadde nettet vært crap xwindows ruler Greit, jeg kjører windows selv.. men hater ikke linux.. man bruker det man trenger, smak og behag Housey Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 29. desember 2001 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2001 Hihi... Hadde du lagd den selv eller? :smile: Linux er vel og bra - og gratis. Lure Inkognito- Neandertalere Uten Lakrislisser Lenke til kommentar
house Skrevet 29. desember 2001 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2001 må adde en liten ting her, som regel så er det ikke maskina sin feil at den henger seg, det er vel rettere at vi brukere som henger den, husk på at maskina kun gjør som det blir bedt om da... Housey Lenke til kommentar
Grimmy Skrevet 30. desember 2001 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2001 Jeg har vært Windows bruker i mange år nå, og jeg kommer til å fortsette med det i fremtiden. Jeg ble overtalt til å prøve Linux for noen år siden, det var Red Hat Linux 5.2(jeg husker at måneden etter kom Redhat linux 6) uansett, jeg prøvde meg på det, og jeg ville så innderlig at dette OSet skulle være noe for meg. (siden det er gratis) Men jeg fikk ikke så mye til, jeg måtte reinstallere det et par ganger fordi jeg ødla instillingene på diverse ting, jeg fikk heller aldri lyd i systemet. Men jeg er fremdeles positiv til OSet. For et år siden prøvde jeg Corel linux (siden det skulle være så enkelt) Jeg ble mer imponert av dette, men fremdeles fikk jeg ikke lyd. Jeg har faktisk aldri spillt et spill i Linux heller, men kanskje en gang i fremtiden. Jeg må bare si det, at Linux er en meget god ide. Det overrasker meg at utviklingen av systemet går så treigt, nå har Windows 95 vært her i årevis, det er vel på tide at det kommer en virkelig enkel linux på markede også. Da mener jeg en versjon som har enkelt mappesystem, filsystem, enkelt å legge inn drivere og programmer. Jeg digger Windows og tåler bluescreens (det er meget lenge siden sist) fordi alt er så enkelt og greit, alle programmene som jeg liker funker, og det samme gjelder spill. De aller fleste spilla og programmene som er lagt av kjente store produsenter støttes av Windows, mens alle hjemmelagde programma, samt low budjet business programmer kommer til linux. Det er en grunn til at folk liker Windows, det er for folk flest, enkelt og greit. Jeg kunne aldri tenke meg at min mor skulle sette opp en maskin med linux! Men Linux har sinde gode sider det og, for all del. For de som hacker, spiller Quake eller CS, simpelt enn er nerd eller liker en utfordring så er vel dette et genialt system. Det er i alle fall genialt som server, det er vel en grunn til at Linux og Unix brukes på pentagon, tror de bruker redhat.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå