Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fortrinnsrett av bolig ved samboers dødsfall

TheLittlePoet

Anbefalte innlegg

Anta følgende:
To personer bor sammen i samboerskap og eier boligen de bor i med 50 prosent hver. De har ikke barn. Den ene dør. Hvordan sikrer man at den gjenlevende samboeren har en fortrinnsrett til boligen (dvs. kjøpe ut arvetakerne - som er den avdødes foreldre).

Slik jeg forstår loven, vil arvetakerne (foreldrene) overta 50 % av boligen og den gjenlevende samboeren og arvetakerne må bli enige om hvorvidt boligen skal selges på det åpne markedet eller om den gjenlevende skal kjøpe ut arvetakerne. Man kan her tenke seg at arvetakerne ønsker å få boligen solgt på det frie markedet fremfor å selge 50 % av boligen til den gjenlevende samboeren. Er det tilstrekkelig å inngå en skriftlig avtale der man skriver at man ønsker at den gjenlevende skal kunne kjøpe ut arvetakerne etter en takstvurdering av tre forskjellige takstpersoner? Eller må man skrive et testamente for å sikre en slik rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må skrive testamente for å sikre en slik rett.

Merk også at det er full testasjonsfrihet når du ikke har livsarvinger. Det er ikke noe i veien for å la de 50 % arvelater eier bare gå til samboeren. Eventuelt en større andel av dette, for å gjøre utkjøpet enklere.

Hvorfor holder det ikke med en avtale mellom partene som definerer hva som skal skje med leiligheten hvis en av de dør?

Lenke til kommentar

Merk også at det er full testasjonsfrihet når du ikke har livsarvinger. Det er ikke noe i veien for å la de 50 % arvelater eier bare gå til samboeren. Eventuelt en større andel av dette, for å gjøre utkjøpet enklere.

Hvorfor holder det ikke med en avtale mellom partene som definerer hva som skal skje med leiligheten hvis en av de dør?

Er ikke det definisjonen på et testamente?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke det definisjonen på et testamente?

Nei til dere begge - en avtale mellom to "ikke-arvende" parter har jo ikke innvirkning på arveloven. Det er ved testamente man kan påvirke sin arv, og et testament er ikke en avtale, men en erklæring, bevitnet og signert, vitner kan vel heller ikke være begunstiget.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi disposisjoner som skal ha virkning etter ens død må gjøres i testaments form.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan man skrive i et testamente at "hvis jeg dør før min samboer, ønsker jeg at boet skal fordeles som om vi var gift" og ferdig med det?

Du gjør saken enda enklere hvis gifter deg med vedkommende før dør.

Føler du virkelig at du svarte på spørsmålet du siterte nå? Minner om at du er i jus-forumet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke Sameielovens § 11 gi en rett til forkjøpsrett uten at en må gå via testament?

Lenke til kommentar

Vil ikke Sameielovens § 11 gi en rett til forkjøpsrett uten at en må gå via testament?

Jo, men det gir ikke en innløsningsrett. En forkjøpsrett forutsetter nettopp at boligen selges på det "frie markedet", og arvingen deretter trer inn i budet. Slikt åpent salg vil TS tilsynelatende unngå, ved å gi rett til å overta boligen til takst.
Lenke til kommentar

Kanskje et tett spørsmål, men er ikke foreldre livsarvinger når man er barnløs? Husker jeg måtte forholde meg til dette skattemessig når jeg skulle overføre noen penger til en forelder for noen år siden, og fikk da beskjed om at siden jeg ikke hadde barn måtte dette meldes og evt arvebeskattes?

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Kanskje et tett spørsmål, men er ikke foreldre livsarvinger når man ikke er barnløs? Husker jeg måtte forholde meg til dette skattemessig når jeg skulle overføre noen penger til en forelder, og fikk da beskjed om at siden jeg ikke hadde barn måtte dette meldes og evt arvebeskattes?

Mener du "når man ER barnløs"?

Lenke til kommentar

Kanskje et tett spørsmål, men er ikke foreldre livsarvinger når man er barnløs? Husker jeg måtte forholde meg til dette skattemessig når jeg skulle overføre noen penger til en forelder for noen år siden, og fikk da beskjed om at siden jeg ikke hadde barn måtte dette meldes og evt arvebeskattes?

AtW

Nei. Foreldre er arvinger etter loven om man ikke har barn, men de er ikke livsarvinger.

Skillet mellom arving etter loven og livsarving er at for andre arvinger enn livsarving har man full testasjonsfrihet, dvs. at loven bare er et utgangspunkt. For livsarvinger gjelder regler om pliktdelsarv - kun deler av arven kan testamenteres til andre enn livsarvinger.

Da vi fortsatt hadde arveavgift gjaldt denne på all "egentlig" arv, samt gaver til den som på gavetidspunktet var nærmeste arving etter loven. Det gjaldt ikke bare livsarvinger.

Edit: Spørsmålet er for øvrig slettes ikke "tett". Fagbegrep er ikke nødvendigvis enkelt forståelige.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...