lars1 Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Hei! Tenkte meg på å prøve litt linux, hvem utgave burde jeg prøve siden jeg ikke har hatt noe med dette før? evt. hvor får jeg tak i det? Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 søk i forumet, vært uttallige diskusjoner om det før. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Prøv deg på ->Fedora<-, (Suse, eller Mandrake). Hvis du liker det (bruk mye tid til å utforske det - Det er snakk om et 100% annerledes system), kan du vurdere å bytte til f. eks. debian eller slack. Eller bli på den distroen du begynnte med. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Hei! Tenkte meg på å prøve litt linux, hvem utgave burde jeg prøve siden jeg ikke har hatt noe med dette før? evt. hvor får jeg tak i det? Vær så snill... Søk på forumet, du kan vel kanskje gjette deg til hvor mange ganger dette har blitt tatt opp... Uansett, prøv Fedora. http://fedora.redhat.com Lenke til kommentar
dagulf Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Jeg anbefaler Mandrake for nybegynnere. Valget begrunner jeg med at det ligger med mye programmer og du slipper å starte din først Linux økt med å installere pakker for å få lyd ut av mp3 filene dine og liknende. Mandrake har også gode konfigurasjonverktøy. Jeg prøvde å dytte Red Hat på en kamerat og det først som skjedde var at han måtte installere noen programmer, fikk det ikke til, jeg prøvde å forklare rpm apt-get og mye annet morro, men han ga opp og er fortsatt Windows bruker. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) Linux er ingen lek. Det er klart at man bør ha så mange som overhodet mulig over på linux, men hvis noen ikke gidder å skjønne den meget enkle rpm -ivh <url-til-apt> && apt-get update && apt-get install xmms-mp3 så bør de nesten holde seg til windows. Det å installere ting er faktisk enklere i linux enn windows etter min mening. Det gjelder bare å gidde å finne ut hvordan. Endret 10. desember 2003 av xeon Lenke til kommentar
bkak Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Stage 1 Gentoo! Eller LFS! Eller hva med openbsd? Freebsd synes jeg er kjempelett! ;p Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Er du Gentoo Zealot moyner? SuSE er en fin ting å begynne med Les Marcels flotte guide. Lenke til kommentar
uranus Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Er det ikke noe midt i mellom som heter Lindows? Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Er det ikke noe midt i mellom som heter Lindows? Det koster penger og er teit på mange andre måter. Lenke til kommentar
huf Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Prøv deg på ->Fedora<-, (Suse, eller Mandrake). Hvis du liker det (bruk mye tid til å utforske det - Det er snakk om et 100% annerledes system), kan du vurdere å bytte til f. eks. debian eller slack. Eller bli på den distroen du begynnte med. Det vet jeg ikke om jeg er enig i..går han over til red hat(fedora e.l) kommer han til få en myk overgang, og kjenne igjen en del ting. Men selfølgelig er det veldig mye nytt, men ikke 100%. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Valget begrunner jeg med at det ligger med mye programmer og du slipper å starte din først Linux økt med å installere pakker for å få lyd ut av mp3 filene dine og liknende. Da bryter trolig Mandrake med diverse lisenser.. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 (endret) Hvilken av distroene mener dere at har det beste brukergrensesnittet og layouten? Tenker på noe strømlinjeformet.. EDIT: Er det bare meg, eller virket det jeg sa skikkelig bøg ut? Jeje, dere skjønner sikkert hva jeg mener. Endret 11. desember 2003 av Nuffern Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Fedora. Helt klart. Designmessig kommer det opp mot Mac. (du kan sikkert få det til å se ut som mac hvis du vil, men hvorfor gidde 100%? Start-meny+lauch-bar på toppen og ut med app-lista er min stil (Gnome)) Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Valget begrunner jeg med at det ligger med mye programmer og du slipper å starte din først Linux økt med å installere pakker for å få lyd ut av mp3 filene dine og liknende. Da bryter trolig Mandrake med diverse lisenser.. Isåfall bryter relativt mange Linuxdistroer med diverse lisenser. Lenke til kommentar
dagulf Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 I min post sa jeg ikke noe om lisenser jeg prøvde bare å fortelle at noen enkle sjeler ønsker å starte å bruke systemet sitt med en gang og så lære seg hvordan det egentlig virker etterpå. Derfor er det en fordel at det meste av basal prgframvare virker ut av boksen. Jeg har i hvert fall lært meg at for en nybegynner er det ingenting som er for enkelt. Lenke til kommentar
Leffy Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Red hat eller mandrake. Lenke til kommentar
Leffy Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Linux er ingen lek. Det er klart at man bør ha så mange som overhodet mulig over på linux, men hvis noen ikke gidder å skjønne den meget enkle rpm -ivh <url-til-apt> && apt-get update && apt-get install xmms-mp3 så bør de nesten holde seg til windows. Det å installere ting er faktisk enklere i linux enn windows etter min mening. Det gjelder bare å gidde å finne ut hvordan. Ta og pass denne kjeften din litt a. Det er ikke bare og bare og være linuxnybegynner. Du skjønte sikkert ikke en dritt omtrent du heller da du begynte med linux. Det er ikke bare og være nybegynner og lære seg alt.. Sikkert enkelt for deg som har brukt linux en god stund... tenk litt før du snakker..!! Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Men hvor tror du folk *har* kunnskapen sin fra da? Ser du for deg en situasjon på fødestuen? «Det er en ... gutt, nei vent, det er en LINUX-GURU!!» Vi får ikke kunnskapen intravenøst heller, og vi er faktisk ikke spesielt begavede (jeg er faktisk ganske stokk dum). Men istedet for å være hjelpeløse og spørre på irc/news/forum for hver minste lille ting, og be folk «passe kjeften sin» om vi ikke helt forstod svaret, så er vi kanskje litt flinkere til å klare oss selv; lese man-sider, søke google osv. Dette er noe alle kan gjøre. Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå