Gå til innhold

Linux?

lars1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler Mandrake for nybegynnere. Valget begrunner jeg med at det ligger med mye programmer og du slipper å starte din først Linux økt med å installere pakker for å få lyd ut av mp3 filene dine og liknende. Mandrake har også gode konfigurasjonverktøy. Jeg prøvde å dytte Red Hat på en kamerat og det først som skjedde var at han måtte installere noen programmer, fikk det ikke til, jeg prøvde å forklare rpm apt-get og mye annet morro, men han ga opp og er fortsatt Windows bruker.

Lenke til kommentar

Linux er ingen lek. Det er klart at man bør ha så mange som overhodet mulig over på linux, men hvis noen ikke gidder å skjønne den meget enkle rpm -ivh <url-til-apt> && apt-get update && apt-get install xmms-mp3 så bør de nesten holde seg til windows. Det å installere ting er faktisk enklere i linux enn windows etter min mening. Det gjelder bare å gidde å finne ut hvordan.

Endret av xeon
Lenke til kommentar
Prøv deg på ->Fedora<-, (Suse, eller Mandrake). Hvis du liker det (bruk mye tid til å utforske det - Det er snakk om et 100% annerledes system), kan du vurdere å bytte til f. eks. debian eller slack. Eller bli på den distroen du begynnte med.

Det vet jeg ikke om jeg er enig i..går han over til red hat(fedora e.l) kommer han til få en myk overgang, og kjenne igjen en del ting. Men selfølgelig er det veldig mye nytt, men ikke 100%.

Lenke til kommentar

Hvilken av distroene mener dere at har det beste brukergrensesnittet og layouten? Tenker på noe strømlinjeformet..

EDIT: Er det bare meg, eller virket det jeg sa skikkelig bøg ut? Jeje, dere skjønner sikkert hva jeg mener.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Valget begrunner jeg med at det ligger med mye programmer og du slipper å starte din først Linux økt med å installere pakker for å få lyd ut av mp3 filene dine og liknende.

Da bryter trolig Mandrake med diverse lisenser..

Isåfall bryter relativt mange Linuxdistroer med diverse lisenser.

Lenke til kommentar

I min post sa jeg ikke noe om lisenser jeg prøvde bare å fortelle at noen enkle sjeler ønsker å starte å bruke systemet sitt med en gang og så lære seg hvordan det egentlig virker etterpå. Derfor er det en fordel at det meste av basal prgframvare virker ut av boksen. Jeg har i hvert fall lært meg at for en nybegynner er det ingenting som er for enkelt.

Lenke til kommentar
Linux er ingen lek. Det er klart at man bør ha så mange som overhodet mulig over på linux, men hvis noen ikke gidder å skjønne den meget enkle rpm -ivh <url-til-apt> && apt-get update && apt-get install xmms-mp3 så bør de nesten holde seg til windows. Det å installere ting er faktisk enklere i linux enn windows etter min mening. Det gjelder bare å gidde å finne ut hvordan.

Ta og pass denne kjeften din litt a. Det er ikke bare og bare og være linuxnybegynner. Du skjønte sikkert ikke en dritt omtrent du heller da du begynte med linux. Det er ikke bare og være nybegynner og lære seg alt.. Sikkert enkelt for deg som har brukt linux en god stund... tenk litt før du snakker..!!

Lenke til kommentar

Men hvor tror du folk *har* kunnskapen sin fra da? Ser du for deg en situasjon på fødestuen? «Det er en ... gutt, nei vent, det er en LINUX-GURU!!» Vi får ikke kunnskapen intravenøst heller, og vi er faktisk ikke spesielt begavede (jeg er faktisk ganske stokk dum). Men istedet for å være hjelpeløse og spørre på irc/news/forum for hver minste lille ting, og be folk «passe kjeften sin» om vi ikke helt forstod svaret, så er vi kanskje litt flinkere til å klare oss selv; lese man-sider, søke google osv. Dette er noe alle kan gjøre. Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...