nomore Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 Det er uansett vanskelig for oss å ta stilling til. Det er opp til politimesteren i det aktuelle politidistriktet å godkjenne eller avvise søknader om bruk av blålys. Årsaken til at noen får og andre ikke får blir kun spekulasjoner og hjelper lite ene eller andre veien her egentlig Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 Får flytte til Finnmark?, for der har Røde Kors blålys på både bil og henger og kan lovlig kjøre i 100 (med henger) Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Flytte til finnmark for å få blålys på bilen? Uansett. Har de blålys så har politimester godkjent det. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Poenget er at det er enklere å få noe godkjent i gokk enn i f.eks Oslo Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Hvordan kan du vite det? Har du vært med på en godkjenningsprosess i gokk og i Oslo? Så vidt eg vet har også hjelpekorps i Oslo blålys på enkelte biler.. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Første gang jeg har hørt om noen korps som har blålys på henger Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Røde Kors i Oslo har blålys på kjøretøy og tilhenger (til snøscooter). Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Har det å registrere og utstyre ein tilhenger med blålys nokon hensikt utover å gjere vogntoget meir synlig? Eller er det slik at ein (med kompetansebevis) kan kjøyre utrykning med vanlig bil så lenge tilhengaren har blålys? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Og? Og? Har det noen praktisk betydning at det er første gang du hører at en tilhenger har blålys? Påvirker det at det er enklere eller vanskeligere å få blålys i gokk kontra Oslo? 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Har det å registrere og utstyre ein tilhenger med blålys nokon hensikt utover å gjere vogntoget meir synlig? Eller er det slik at ein (med kompetansebevis) kan kjøyre utrykning med vanlig bil så lenge tilhengaren har blålys? Både bil og tilhenger skal ha blålys Du kan ikke ha blålys på bare bil eller tilhenger Har med synlighet å gjøre, da henger vil dekke bilen Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Har det å registrere og utstyre ein tilhenger med blålys nokon hensikt utover å gjere vogntoget meir synlig? Eller er det slik at ein (med kompetansebevis) kan kjøyre utrykning med vanlig bil så lenge tilhengaren har blålys? Av det eg har lest er det for å være enda mer synlig i trafikken når en kjører utrykning. Spesielt kravet om at lyset skal være synlig fra alle kanter kan være ett problem når man kjører en større skaphenger som dekker til blålysene bakover. 1 Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 26. desember 2017 Del Skrevet 26. desember 2017 Jeg er frivillig i Røde Kors Hjelpekorps og har vært det en stund nå, jeg snakket for litt siden med en annen hjelpekorpser som da også jobber i brannvesenet, og han har da fått tillatelse til å ha blålys på sin private bil til bruk som hjelpekorpser og i brannvesenet. Er dette lov? Da jeg tenker på turen fra hjemmet til røde kors huset under aksjoner og katastrofeberedskap, hvordan er reglene egentlig på dette? Eventuelt gule/oransje varsellys på privatbil, da man også noen ganger står litt dumt til under aksjoner og lignende. Er det lov med blålys på egen bil? Hvis det er relevant så er jeg på vei til å bli ambulansearbeider og tar 160 kurs så fort som mulig, dette er egentlig bare noe jeg er nysjerrig på reglemenet rundt da jeg har sett blålys på privatbiler i røde kors sammengenger to ganger, men da ihvertfall en av disse individene jobbet også i brannetaten på siden. Han nevnte noe om å ha fått klarsignal fra AMK, og at Helseforetaket i hans fylke "eide" bilen hans? Mvh. Nysjerrig Hjelpekorpser! Trådstarter: Hvorfor la du ved bildet av Tollvesenets utrykningskjøretøy i innlegget ditt? Bildet er et blindspor for spørsmålet ditt om registrering/bruk av privatkjøretøy som utrykningskjøretøy. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 26. desember 2017 Del Skrevet 26. desember 2017 Samfunnet kan ikke bare dele ut blålys til alle og enhver villmann som vil komme seg fort frem. Mange mener de burde hatt det, slik som fastleger som har stort areal å dekke og som av og til trenger å komme seg fort frem til akuttsenteret, redningsarbeidere, spesialister, militæret utenom militærpoliti og spesialstyrker, reservebrannmenn og politifolk, Heimevernet etc. Politi, brann og ambulanse er nok. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 26. desember 2017 Del Skrevet 26. desember 2017 For ikke snakke om stressede foreldre som skal rekke barnehagen Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 26. desember 2017 Del Skrevet 26. desember 2017 Det er flere som har prøvd seg, bla ei C-kjendis dyrlege som mente de burde ha det, og fikk nei. 1 Lenke til kommentar
mjsg Skrevet 31. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2017 Jeg er frivillig i Røde Kors Hjelpekorps og har vært det en stund nå, jeg snakket for litt siden med en annen hjelpekorpser som da også jobber i brannvesenet, og han har da fått tillatelse til å ha blålys på sin private bil til bruk som hjelpekorpser og i brannvesenet. Er dette lov? Da jeg tenker på turen fra hjemmet til røde kors huset under aksjoner og katastrofeberedskap, hvordan er reglene egentlig på dette? Eventuelt gule/oransje varsellys på privatbil, da man også noen ganger står litt dumt til under aksjoner og lignende. Er det lov med blålys på egen bil? Hvis det er relevant så er jeg på vei til å bli ambulansearbeider og tar 160 kurs så fort som mulig, dette er egentlig bare noe jeg er nysjerrig på reglemenet rundt da jeg har sett blålys på privatbiler i røde kors sammengenger to ganger, men da ihvertfall en av disse individene jobbet også i brannetaten på siden. Han nevnte noe om å ha fått klarsignal fra AMK, og at Helseforetaket i hans fylke "eide" bilen hans? Mvh. Nysjerrig Hjelpekorpser! Trådstarter: Hvorfor la du ved bildet av Tollvesenets utrykningskjøretøy i innlegget ditt? Bildet er et blindspor for spørsmålet ditt om registrering/bruk av privatkjøretøy som utrykningskjøretøy. Kun for illustrasjon, forstår forvirrelsen rundt dette, beklager! Lenke til kommentar
josteinvik Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars mjsg skrev (På 10.12.2017 den 14.36): Jeg er frivillig i Røde Kors Hjelpekorps og har vært det en stund nå, jeg snakket for litt siden med en annen hjelpekorpser som da også jobber i brannvesenet, og han har da fått tillatelse til å ha blålys på sin private bil til bruk som hjelpekorpser og i brannvesenet. Er dette lov? Da jeg tenker på turen fra hjemmet til røde kors huset under aksjoner og katastrofeberedskap, hvordan er reglene egentlig på dette? Eventuelt gule/oransje varsellys på privatbil, da man også noen ganger står litt dumt til under aksjoner og lignende. Er det lov med blålys på egen bil? Hvis det er relevant så er jeg på vei til å bli ambulansearbeider og tar 160 kurs så fort som mulig, dette er egentlig bare noe jeg er nysjerrig på reglemenet rundt da jeg har sett blålys på privatbiler i røde kors sammengenger to ganger, men da ihvertfall en av disse individene jobbet også i brannetaten på siden. Han nevnte noe om å ha fått klarsignal fra AMK, og at Helseforetaket i hans fylke "eide" bilen hans? Mvh. Nysjerrig Hjelpekorpser! For å svare på dette, for de som kommer til i ettertid å leser. Hvis denne brannkonstabelen har kjørt blålys til redningsaksjon gjennom røde kors, så har han brutt loven. Om han har tilgang til blålys og har dette i førerkortet har ingenting med saken å gjøre. Det er strenge krav til utrykningskjøring, og man må ha fått et oppdrag via sin arbeidsgiver for å kunne gjøre dette. Setter eksempelvis en politimann på blålys i sin sivile bil for å komme fram til noe utenfor arbeidstid, har vedkommende egentlig ingen hjemmel til å gjøre dette. Han er ikke på et godkjent oppdrag. Noen her nevner røde/lilla lys, og at dette burde være et alternativ. Det er nok det mest fornuftige forslaget. Slik praksis har USA hatt lenge, hvor da frivillige kan bryte fartsgrensen opptil 10-20km. Så kort å godt...nei. så fremt ikke korpset har en uniformert bil som har fått godkjennelse gjennom helseforetaket, eller at dere har en spesialgruppe som gir dere utrykningsstatus, er blålys fyfy. Slike korps har da også krav til hvor kort responstid de må ha for å fortsatt kunne ha denne statusen. Veldig få korps klarer å møte slike krav i dag. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars josteinvik skrev (3 timer siden): Det er strenge krav til utrykningskjøring, og man må ha fått et oppdrag via sin arbeidsgiver for å kunne gjøre dette. Setter eksempelvis en politimann på blålys i sin sivile bil for å komme fram til noe utenfor arbeidstid, har vedkommende egentlig ingen hjemmel til å gjøre dette. Han er ikke på et godkjent oppdrag. Eg er ganske sikker på at denne grensegangen ikkje er rettsleg avgjort. Det som står i trafikkreglane § 2, 4. ledd er Sitat 4. Når det er nødvendig eller til vesentlig lette i tjenesten, eller for opplæring til slik tjeneste, kan det som er fastsatt i eller i medhold av vegtrafikkloven §§ 4-9, fravikes av a. fører av utrykningskjøretøy, b. fører av annet kjøretøy i politiets tjeneste, c. fører av kjøretøy som nyttes til vegarbeid eller liknende arbeid på eller ved veg, i Statens vegvesens kontrolltjeneste og ved kontroll og håndheving av parkering og stans på offentlig ferdselsåre. Likevel skal slik fører alltid overholde reglene i vegtrafikkloven § 6 (fartsregler) og i trafikkreglene § 13 (kjørefarten). Det samme gjelder bestemmelser om trafikklyssignal. Fører som er nevnt i foregående ledd, skal alltid følge anvisning gitt av politie Lova er lite presis utover at utrykningskjøringa er for vesentleg lette i tenesta og at ein må ha utrykningskøyretøy. Eg trur nok at dei fleste har løyst dette ved å lage interne retningslinjer for korleis og når utrykningskøyring skal foregå, men i utgangspunktet så er det veldig mykje som er opp til kvar enkelt førar av utrykningskøyretøyet å vurdere. Strengt tatt så er det ikkje ein gong presisert at lettelse i tenesta skal være relatert til arbeidsforholdet, men det seier kanskje seg sjølv at når du køyrer utrykning i politibil så bør tenesteoppdraget være politifagleg relatert, og ikkje fordi det er enklare for tensten du utfører i deltidsjobben din som budbilsjåfør. I eit slikt tilfelle så er det vel uansett meir aktuelt å gå etter førarern på grunnlag av misbruk av tenestebil kanskje meir enn for vurderinga av kva osm er vestnleg lettelse i tenesta. I denne aktuelle saken så er eg likevel ikkje i tvil om at ein som jobbar både i brannvesen og er frivillig i røde kors må avklare med arbeidsgivaren sin i brannvesenet om blålysa som er montert i privatbilen også kan brukast til røde kors oppdrag eller om det vil være å ansjå som misbruk av blålysa. For det vil nok også være ein del oppdrag der der begge organisasjonane skal ut på same hendinga, og kanskje til og med at det i slike tilfeller er ein fordel at brannmannen møter som brannmann hos Røde Kors for å til dømes koordinere, enn at vedkommande må velge mellom å køyre utrykning til brannstasjonen eller køyre vanleg til Røde kors. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå