Gå til innhold

Studere Film utenlands kontra her i Norge

iPhoneMH

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg vurderer sterkt å ta noen år i USA for å studere Film og TV. Ikke bare er jeg utrolig interessert i dette, og hatt filming som hobby lenge, men jeg er også gira på å utforske litt utenfor Norge mens man kan. Jeg vet at jobb innenfor film er trangt, men prøver man ikke, så får man heller aldri finne det ut.

Spørsmålene jeg har lyder følgende.

1. Er det noen som har erfaring med dette selv, og som vil utdype litt om fordeler og ulemper ved å ta en slik utdanning utenlands kontra her i Norge?

2. Vil det feks være mer positivt å ta en del av utdanningen i Norge, for så å dra på utveksling et år, om skolen tillater så?

3. Nå vet jeg at dette bestemmes veldig av hvor kreativ, smart og hvor hardt du jobber selv, men er det enklere å få en jobb etter endt utdannelse i Norge, kontra utlandet, eller er det ish like stor konkurranse?

EDIT: Ser at spørsmålene kanskje er litt vanskelig å svare konkret på, men alt settes pris på!

:)

Alt godt

Endret av iPhoneMH
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Kondolerer. Når du bevisst tar valget om å studere film og TV. Du må ikke finne på å klage på at du er arbeidsledig og har stor studiegjeld etterpå.

1. Å finne jobb knyttet til film og TV er som å vinne i lotto, spesielt i Norge.

2. Enkelte skoler i Norge har avtaler med NRK når det gjelder praksis. Dette er en fordel med å ta det i Norge.

Endret av Fast Jobb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er et sjansespill.

Du kan ta et balltre og slå så knallhardt du bare kan, sats på å treffe ballen - å nå så langt du bare vil. Men, risikoen for å bomme øker i og med at du satser hardere. Du må derimot ha selvtillit og være trygg på at dette KAN JEG, og dette SKAL JEG. 

Eller, du kan safe - slå et middel og trygt kast i lav hastighet som tar deg sånn passe langt. Dette er noe de aller fleste av oss velger, det trygge og enkle. Det som gir en forutsigbar fremtid med lav risiko. 

Dette er en så stor utgift som setter deg i gjeld på nivå med et boliglån. Så siden du skal kjøpe noe såpass stort - ville jeg rett å slett reist ned til USA på befaring. Besøk noen plasser, snakk med folk - tidligere studenter, hør om du kan få en omvisning på skolen osv. Har du aldri vært i statene før og ikke kjenner til deres kultur er det litt galskap å satse på noe sånt. Se på produktet før du kjøper. 

Gå også på en del tv-innspillinger og oppsøk et movie set. Det finner du over alt, hele tiden i de største byene i USA og dog særlig i NY der de spiller inn filmer og serier hver eneste dag. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...