Gå til innhold

Har jeg lov å ta til venstre her?


FrihetensRegn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om man ser på skiltingen litt lengre bak:

post-27317-0-94074200-1512882671_thumb.jpg

 

Så vil jeg påstå nei.

Uansett må du ta en u-sving over ett fotgjengerfelt, noe jeg er skeptisk til lovligheten av og skiltingen på bildet mitt viser rett frem som påbidt kjørerettning.

Skulle man kunne svingt til venstre skulle det vært skiltet til venstre på skiltene over veien der.

 

Du skulle vært i de to feltene som går til venstre i bildet mitt for å kjøre til venstre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er klar over de feltene som går til venstre, men i dette scenarioet så tenker jeg på en som har valgt å kjøre i de to som er til høyre og leder mot Fv585. Altså at man kjører til høyre og så angrer og heller ønsker å kjøre til venstre der i åpningen ved det andre fotgjengerfeltet på bildet ditt.

 

Det er ikke slik at det alltid er skilting når man kan svinge i en eller flere retninger, så etter at man har passert lyskrysset så er det ingen skilting eller veimerking som tilsier at man ikke kan kjøre til venstre. Om du mener at det blå, firkantede opplysningsskiltet i midten av veien er et påbudsskilt som sier at man må kjøre rett frem, så stemmer ikke det da det gjelder samtlige felt og feltene til venstre i veien går til venstre. Skiltet betyr valgfritt kjørefelt. "Skiltet angir at fører av kjøretøy kan passere skiltet på den side som passer best."

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Det er sperrelinje der, utenom i fotgjengerfeltet, noe det så vidt jeg vet heller ikke skal være.

Det er veimerking 1034 (pilene)

 
1034 Piler
Piler som er plassert i kjørefelt foran kryss, angir at kjørefeltet skal benyttes av trafikanter som skal kjøre i den eller en av de retninger pilen viser.
Er kjørefeltet begrenset av sperrelinje, angir pilen påbudt kjøreretning.
Piler på skrå i kjørefeltet angir at vedkommende felt slutter, og at videre kjøring skal skje i samsvar med trafikkreglenes bestemmelser.

 

Det går jo sperrelinje der, selv om det ikke går i selve fotgjengerovergangen.

 

Sånn jeg ser det, så blir du stoppet av både sperrelinjen og kombinasjonen av sperrelinje og piler.

Lenke til kommentar

Ja, jeg tenkte på det også men den "sperrelinjen" ser mer ut som en kantlinje som opphører ved slutten av trafikkøyen. Om piler i veien er påbud eller opplysning er mindre sikker på, men de skal uansett opphøre sammen med andre skilt etter lyskrysset, om et lyskryss er likeverdig et vanlig kryss.

 

Sperrelinjene/sperreområdet starter før øyen. Vil uansett tro at en øy teller som et sperreområde og da blir kjøreretningen påbudt om sitatet til aklla stemmer. Vet ikke definisjonen på en kantlinje, men kan vanskelig tro at en liten øy som er forhøyet pga et trafikklys midt i et kryss teller som det. Hva du mener med at de uansett skal opphøre skjønner jeg ikke, da du tenker å kjøre til venstre i dette lyskrysset, og ikke etterpå.

Lenke til kommentar

Er det ikke litt smør på flesk om det er sperrelinje og trafikkøy som sperreområde samtidig? Det er kanskje standard med sperrelinje langs trafikkøy når de bygges. De fleste skjønner jo uansett at man ikke skal kjøre over en trafikkøy.

 

Det hadde også vært mer klart om trafikkøyen og/eller sperrelinjen i denne saken gikk helt frem til overgangsfeltet.

 

Men om det ikke er lov, så er det altså fordi man kjører over et sperreflet eller en sperrelinje. Altså 4100 kr i bot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...