FrihetensRegn Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 Dette er i Bergen, ved torget. Har jeg lov å ta til venstre her istedenfor å fortsette rett frem? Jeg ser ingen klare tegn på at det ikke er det, men jeg er i tvil. Er det å regne som å krysse sperrelinje? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 Ja, du kan ta til venstre, men da må du legge deg i ett av de to feltene som går til venstre, og ikke i de feltene som går rett frem slik du ut i fra bildet har gjort. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 Om man ser på skiltingen litt lengre bak: Så vil jeg påstå nei. Uansett må du ta en u-sving over ett fotgjengerfelt, noe jeg er skeptisk til lovligheten av og skiltingen på bildet mitt viser rett frem som påbidt kjørerettning. Skulle man kunne svingt til venstre skulle det vært skiltet til venstre på skiltene over veien der. Du skulle vært i de to feltene som går til venstre i bildet mitt for å kjøre til venstre. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 10. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2017 (endret) Jeg er klar over de feltene som går til venstre, men i dette scenarioet så tenker jeg på en som har valgt å kjøre i de to som er til høyre og leder mot Fv585. Altså at man kjører til høyre og så angrer og heller ønsker å kjøre til venstre der i åpningen ved det andre fotgjengerfeltet på bildet ditt. Det er ikke slik at det alltid er skilting når man kan svinge i en eller flere retninger, så etter at man har passert lyskrysset så er det ingen skilting eller veimerking som tilsier at man ikke kan kjøre til venstre. Om du mener at det blå, firkantede opplysningsskiltet i midten av veien er et påbudsskilt som sier at man må kjøre rett frem, så stemmer ikke det da det gjelder samtlige felt og feltene til venstre i veien går til venstre. Skiltet betyr valgfritt kjørefelt. "Skiltet angir at fører av kjøretøy kan passere skiltet på den side som passer best." Endret 10. desember 2017 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 Det er sperrelinje der, utenom i fotgjengerfeltet, noe det så vidt jeg vet heller ikke skal være. Det er veimerking 1034 (pilene) 1034 Piler Piler som er plassert i kjørefelt foran kryss, angir at kjørefeltet skal benyttes av trafikanter som skal kjøre i den eller en av de retninger pilen viser. Er kjørefeltet begrenset av sperrelinje, angir pilen påbudt kjøreretning. Piler på skrå i kjørefeltet angir at vedkommende felt slutter, og at videre kjøring skal skje i samsvar med trafikkreglenes bestemmelser. Det går jo sperrelinje der, selv om det ikke går i selve fotgjengerovergangen. Sånn jeg ser det, så blir du stoppet av både sperrelinjen og kombinasjonen av sperrelinje og piler. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 10. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2017 Ja, jeg tenkte på det også men den "sperrelinjen" ser mer ut som en kantlinje som opphører ved slutten av trafikkøyen. Om piler i veien er påbud eller opplysning er mindre sikker på, men de skal uansett opphøre sammen med andre skilt etter lyskrysset, om et lyskryss er likeverdig et vanlig kryss. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 (endret) Så har man det med å ta usving gjennom ett forgjengerfelt også, ser ikke for meg at det er innenfor men finner ingen regler direkte mot det. Mulig det bryter paragraf 3. Endret 10. desember 2017 av aklla 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 10. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2017 Om man kjører motorsykkel så treffer man ikke fotgjengerfeltet Lenke til kommentar
Brulejus Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 Ja, jeg tenkte på det også men den "sperrelinjen" ser mer ut som en kantlinje som opphører ved slutten av trafikkøyen. Om piler i veien er påbud eller opplysning er mindre sikker på, men de skal uansett opphøre sammen med andre skilt etter lyskrysset, om et lyskryss er likeverdig et vanlig kryss. Sperrelinjene/sperreområdet starter før øyen. Vil uansett tro at en øy teller som et sperreområde og da blir kjøreretningen påbudt om sitatet til aklla stemmer. Vet ikke definisjonen på en kantlinje, men kan vanskelig tro at en liten øy som er forhøyet pga et trafikklys midt i et kryss teller som det. Hva du mener med at de uansett skal opphøre skjønner jeg ikke, da du tenker å kjøre til venstre i dette lyskrysset, og ikke etterpå. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 Ut fra denne: Er det ett fysisk sperrområde, ikke en kantlinje. Det starter jo som dobbel sperrelinje, det blir veldig merkelig om en dobbel sperrelinje skal bli en kantlinje når det kommer en fysisk sperring imellom linjene... 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 10. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2017 Er det ikke litt smør på flesk om det er sperrelinje og trafikkøy som sperreområde samtidig? Det er kanskje standard med sperrelinje langs trafikkøy når de bygges. De fleste skjønner jo uansett at man ikke skal kjøre over en trafikkøy. Det hadde også vært mer klart om trafikkøyen og/eller sperrelinjen i denne saken gikk helt frem til overgangsfeltet. Men om det ikke er lov, så er det altså fordi man kjører over et sperreflet eller en sperrelinje. Altså 4100 kr i bot. Lenke til kommentar
MaritaTL Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 Du har nok ikke lov til å kjøre der nei! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå