Brit Helle Aarskog Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 Noen må fremdeles tenke ut algoritmene som løser nye problem. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 (endret) Det vil nok sannsynligvis kreves en smule naturlig intelligens til å gjøre kunstig intelligens om til noe "fornuftig". Det spørs om ikke kunstig intelligens aller helst blir til et nytt arbeidsredskap eller en "digital hjelper". Endret 10. desember 2017 av arne22 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 (endret) True AI, derimot, hadde vært veldig kjekt å ha, men jeg tror de fleste er enige om at hvis det i det hele tatt er mulig, har vi ikke funnet ut hvordan enda, og det har ingenting med prosessorhastighet å gjøre. Endret 10. desember 2017 av Shruggie Lenke til kommentar
BjartmarO Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 Datamaskiner skriver jo allerede (nesten) all kode, i form av komopilerings-trinnet, som oversetter høyere nivå instruksjoner (skrevet av mennesker) til lavere nivå instruksjoner (tolket av maskiner). AI som genererer kode er bare en høyning av grensen for hva som regnes som høyere nivå programmering. Vi vil, dersom visjonene slår til, få et ennå høyere nivå - over det som vi i dag regner som høyere nivå - hvor utviklere forhåpentligvis vil kunne bruke ennå mer av tiden sin til å skape funksjonalitet, og ennå mindre av tiden til å kjempe med rene implementasjons-tekniske detaljer og boiler plate-kode. 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 Hvordan vet den kunstige intelligensen hva den skal kode? Må et menneske kode en spesifikasjon som sier hva som skal lages...... Og så var vi like langt.....Man tenker seg vel at kunstig intelligens med tid og stunder skal bli i stand til å erstatte menneskelig innsats i kunnskapsjobber på samme måte som spinnemaskinene i sin tid erstattet manuell spinning. Da som nå vil det skape frustrasjon og uro hvis store grupper arbeidere opplever at evnene deres plutselig blir irrelevant. Hvis kundene vet ~hva de vil ha eller investoren vet ~hva han vil lage så kan man tenke seg en utviklingsorganisasjon som vha håndverk, intelligens og kritiske spørsmål omformer det til kode og produkter. Hvilken investor ville ikke gjerne ha et rack av Nvidia-hw til å gjøre den jobben heller enn en flokk av folk som skal ha lønn, ferie, foreldre-perm og what not? Jeg peker lengre oppe på at det finnes tilsynelatende langt enklere problemer i overgangen «jeg ønsker meg en app» til «kjørende kode» som man kunne prøve å automatisere bedre først. -k Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 Jeg kunne godt tenkt meg å si til en A.I.: Her, værsågod, lag et spennende dataspill på denne C++ grafikkmotoren. Spillet skal ha en åpen verden, det skal ha en god historie og spennende karakterer. Lag alle assets selv og gjerne en egen grafikkmotor om du mener den du har fått er for dårlig. Spillet skal være ferdig om ti minutter og det skal være godt nok til å kvalifiseres til Game Awards. Det er sjeldent at programvareutviklere gjør den artistiske delen av arbeidet selv i dag. Å banalisere utviklingen gjør det dessuten ingen tjeneste. Kunstig intelligens handler om å optimalisere seg frem til noe, så det hadde snarere vært: Jeg vil ha en algoritme som gjør at denne ballen oppfører seg mest mulig slik *viser video av en ball*. Alt oppstyret rundt AI i 2017 høres veldig ut som alt snakket om flyvende biler på 80-tallet. Det finnes allerede i dag programvare som koder for deg (i varierende kvalitet). Hvis AI i fremtiden kan lage feilfri programvare, så kan vel AI gjøre det meste vi mennesker kaller kontorjobb? Hva skal vi gjøre da? Jobbe i kassa på Rema? Cashe inn din månedlige UBI og leve i harmoni med dine robot-servanter? Forskere: Maskiner vil skrive det meste av kode i 2040 Og hvordan tenkte de at man skulle få instruert maskinen til hva koden skulle gjøre? Ved å beskrive sluttresultatet kan jeg tenke meg. AI vil nok for mange yrkesgrupper gå inn som en del av den daglige jobbutførelse, uten at noen nødvendigvis behøver å bli arbeidsledig av den grunn, men jobbene vil nok kunne bli annerledes. Absolutt ikke. Vi trenger ikke 30 ufaglærte som glaner på et selvbetjent kasseapparat. Kunstig intelligens er ikke noe annet enn en ny type dumskap. Kunstig intelligens kan brukes til noe "smart" hvis den har en smart bruker som tar den i bruk til noe som er fornuftig og bra. Feil bruk av intelligens kan skje både automatisk og naturlig. Under den industrielle revolusjonen så ble folk med slike meninger som dette kalt for luddites. Luddites tok feil, og ble ansett som håpløse benektere av teknologisk progresjon. Kunstig intelligens har allerede i dag startet en teknologisk revolusjon, og du er avhengig av kunstig intelligens hver dag. Datamaskiner skriver jo allerede (nesten) all kode, i form av komopilerings-trinnet, som oversetter høyere nivå instruksjoner (skrevet av mennesker) til lavere nivå instruksjoner (tolket av maskiner). AI som genererer kode er bare en høyning av grensen for hva som regnes som høyere nivå programmering. Vi vil, dersom visjonene slår til, få et ennå høyere nivå - over det som vi i dag regner som høyere nivå - hvor utviklere forhåpentligvis vil kunne bruke ennå mer av tiden sin til å skape funksjonalitet, og ennå mindre av tiden til å kjempe med rene implementasjons-tekniske detaljer og boiler plate-kode. Kompilering er muligens en litt annen gren enn det vi tenker på når vi sier kunstig intelligens som programmerer, da kompilering er primitiv og deterministisk logikk, mens kunstig intelligens heller vil bli at man skaper ny informasjon ut fra det som står. Jeg er enig i at en abstrahering til et høyere nivå kommer til å bli koding i 2040, og at man beskriver problemer, eller ønsket løsning til en datamaskin, og lar den finne ut selv hva som innebærer i å få dette resultatet. Lenke til kommentar
Arn H Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 Alt oppstyret rundt AI i 2017 høres veldig ut som alt snakket om flyvende biler på 80-tallet. Det finnes allerede i dag programvare som koder for deg (i varierende kvalitet). Hvis AI i fremtiden kan lage feilfri programvare, så kan vel AI gjøre det meste vi mennesker kaller kontorjobb? Hva skal vi gjøre da? Jobbe i kassa på Rema? Kaaser på Rema (og alle andre dagligvarebutikker) er på vei ut,til fordel for selvbetjening...ingen jobber der i fremtiden o.O Lenke til kommentar
BjartmarO Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 Datamaskiner skriver jo allerede (nesten) all kode, i form av komopilerings-trinnet, som oversetter høyere nivå instruksjoner (skrevet av mennesker) til lavere nivå instruksjoner (tolket av maskiner). AI som genererer kode er bare en høyning av grensen for hva som regnes som høyere nivå programmering. Vi vil, dersom visjonene slår til, få et ennå høyere nivå - over det som vi i dag regner som høyere nivå - hvor utviklere forhåpentligvis vil kunne bruke ennå mer av tiden sin til å skape funksjonalitet, og ennå mindre av tiden til å kjempe med rene implementasjons-tekniske detaljer og boiler plate-kode. Kompilering er muligens en litt annen gren enn det vi tenker på når vi sier kunstig intelligens som programmerer, da kompilering er primitiv og deterministisk logikk, mens kunstig intelligens heller vil bli at man skaper ny informasjon ut fra det som står. Jeg er enig i at en abstrahering til et høyere nivå kommer til å bli koding i 2040, og at man beskriver problemer, eller ønsket løsning til en datamaskin, og lar den finne ut selv hva som innebærer i å få dette resultatet. Ja, i større eller mindre grad... Det blir selvsagt ikke slik at man sier til datamaskinen at den skal "lage et fengende krigsspill som danker ut Call of Duty". AI-et vil, selv ikke i 2040, vite hva mennesker regner som "fengende"... Men, ja. Jobben blir nok i større grad det å bryte opp problemstillinger i biter som gjør de spisbare for AI-baserte hjelpeverktøy. Man bryter opp problemene, bruker AI på delproblemene, høster resultatene fra de AI-baserte beregningene, og setter det sammen på måter som til slutt løser eller dekker et menneskelig behov, enten det er at det skal være fengende, visuelt tiltalende, brukervennlig, effektivt eller annet. Den gode nyheten er at disse jobbene vil være like tallrike som de jobbene vi i dag sitter og løser som utviklere. Jeg ser for meg at det stort sett vil dreie seg om en endring i måten som vi jobber på, hvor endringen vil være at vi får et kraftigere (og til dels mye kraftigere) verktøy i verktøykassen enn vi har hatt før. Skynet-lignende fremtidsvisjoner om AI som selv finner ut hvilken programvare som bør lages, og som overflødiggjør programvareutviklere.... de tror jeg man kan beholde i skrivebordsskuffen en stund til... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 Gleder meg til Windows får A.I. som automatisk patcher sikkerhetshull og bugs. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 Gleder meg til Windows får A.I. som automatisk patcher sikkerhetshull og bugs. Tror du Microsoft eller NSA og KGB kombinert klarer utvikle en bedre AI? Lenke til kommentar
Ove Kvam Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 Datamaskiner skriver jo allerede (nesten) all kode, i form av komopilerings-trinnet, som oversetter høyere nivå instruksjoner (skrevet av mennesker) til lavere nivå instruksjoner (tolket av maskiner). AI som genererer kode er bare en høyning av grensen for hva som regnes som høyere nivå programmering. Vi vil, dersom visjonene slår til, få et ennå høyere nivå - over det som vi i dag regner som høyere nivå - hvor utviklere forhåpentligvis vil kunne bruke ennå mer av tiden sin til å skape funksjonalitet, og ennå mindre av tiden til å kjempe med rene implementasjons-tekniske detaljer og boiler plate-kode. Konsekvensen av dette, er kanskje at personer uten programmeringsbakgrunn selv kan lage applikasjoner, og på den måten gjøre en del programmerere arbeidsløse. Lenke til kommentar
johncl Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 Hehe, den Dilbert rutinen eksemplifiserer godt hele problemet. Software utviklinge er utrolig kaotisk og lite veldefinert. Ofte må man hale ut av kunden hva i huleste de egentlig vil ha i løsningen sin og de har heller sjelden tid til å faktisk teste det som gjøres for om det er bra nok før langt etter produksjon. Good luck med en AI som skal på magisk vis klare å lese tankene til kunden. 3 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 Good luck med en AI som skal på magisk vis klare å lese tankene til kunden.Det er unødvendig, de bare planter tanker i hodet på kunden. 1 Lenke til kommentar
Ompa Kaiiizer Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 Alt oppstyret rundt AI i 2017 høres veldig ut som alt snakket om flyvende biler på 80-tallet. Det finnes allerede i dag programvare som koder for deg (i varierende kvalitet). Hvis AI i fremtiden kan lage feilfri programvare, så kan vel AI gjøre det meste vi mennesker kaller kontorjobb? Hva skal vi gjøre da? Jobbe i kassa på Rema? Så du tror virkelig det bil være jobb å få i kassa hos Rema?! Borgerlønn er uansett svaret. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 Datamaskiner skriver jo allerede (nesten) all kode, i form av komopilerings-trinnet, som oversetter høyere nivå instruksjoner (skrevet av mennesker) til lavere nivå instruksjoner (tolket av maskiner). AI som genererer kode er bare en høyning av grensen for hva som regnes som høyere nivå programmering. Vi vil, dersom visjonene slår til, få et ennå høyere nivå - over det som vi i dag regner som høyere nivå - hvor utviklere forhåpentligvis vil kunne bruke ennå mer av tiden sin til å skape funksjonalitet, og ennå mindre av tiden til å kjempe med rene implementasjons-tekniske detaljer og boiler plate-kode. Konsekvensen av dette, er kanskje at personer uten programmeringsbakgrunn selv kan lage applikasjoner, og på den måten gjøre en del programmerere arbeidsløse. Mja, jeg ser nok heller for meg at man lager mer komplekse programmer. Det er vel det som har skjedd opp igjennom historien. Det begynte med at man måtte skrive veldig effektiv kode i lavnivåspråk for å få brukbar ytelse for selv tekstbaserte programmer. Man hadde få eller ingen hjelpeverktøy i form av en IDE. I dag kan man lære en ungdomsskoleelev å lage tilsvarende program i betydlig enklere programmeringsspråk, og hadde man beholdt programvarebehovene fra 1970-tallet, hadde nok ikke verden trengt mer en et par hundre skikkelige informatikere, resten kunne bli løst med høynivåspråk av hvermansen. Nå er det ikke det som har skjedd. Etterhvert som programmering har blitt enklere, har man satt lista høyere for hva man trenger. På midten 90-tallet skulle nettleseren kun tolke enkel HTML (og til nød bittelitt javascript), og nettsider skulle være statiske. I dag skal nettleseren tilby JavaScript-ytelse som skal kunne konkurrere med native, og nettsider skal være interaktive, med søkefunksjonalitet og chat-bots for kundestøtte og gudene vet hva. I tillegg har antallet programmer vi bruker skutt i været. Nå går vi alle rundt med GPS-programvare i lomma, det begynner smått å bli vanlig å ha AR-programmer på telefonen (Snapchat), vi har treningstrackere en masse, og vekta på badet skal gjerne gi oss ymse statistikk. Å lage dagens programmer kommer til å bli enklere, kanskje så enkelt at barneskoleelever kommer til å le av oss, men så vil man ha høyere krav til programvaren. Jeg vil nå påstå at det vanskelige i moderne programmering ikke nødvendgivis er det tekniske. Du klarer vanligvis å skrive en for-løkke, en if-test og så videre, og det er relativt enkle konsepter. Det vanskelig er å bygge opp et stort system som kan leve over tid, og som lar seg utvide. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 Så du tror virkelig det bil være jobb å få i kassa hos Rema?! Borgerlønn er uansett svaret. At folk er ansatt ute i matbutikkene når deres jobb kan erstattes med maskiner allerede i dag sier noe om at kanskje jobben er mer komplisert enn vi tror, så hvis det fortsatt er jobber der i dag hva kommer til å endre på dette? Lenke til kommentar
BjartmarO Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 Datamaskiner skriver jo allerede (nesten) all kode, i form av komopilerings-trinnet, som oversetter høyere nivå instruksjoner (skrevet av mennesker) til lavere nivå instruksjoner (tolket av maskiner). AI som genererer kode er bare en høyning av grensen for hva som regnes som høyere nivå programmering. Vi vil, dersom visjonene slår til, få et ennå høyere nivå - over det som vi i dag regner som høyere nivå - hvor utviklere forhåpentligvis vil kunne bruke ennå mer av tiden sin til å skape funksjonalitet, og ennå mindre av tiden til å kjempe med rene implementasjons-tekniske detaljer og boiler plate-kode. Konsekvensen av dette, er kanskje at personer uten programmeringsbakgrunn selv kan lage applikasjoner, og på den måten gjøre en del programmerere arbeidsløse. Nei, det er en slags "pipe dream", tror jeg... Det egentlige problemet med å lage programvare er det å kunne ta et menneskelig problem, analysere det, og bryte det opp i mindre delproblemer som er oversiktlige, og som passer til å kunne implementeres i kode og mates til en datamaskin. Dette vil fortsatt være jobben i fremtiden også, tror jeg, bare at det man mater til maskinen kanskje vil se litt annerledes ut enn det man mater den med i dag. Man vil måtte bryte ned problemene til delproblemer som egner seg til å kunne løses av en AI-løsning, i stedet for å bryte de ned til noe som kan uttrykkes i if-setninger og for-looper, som man gjør i dag. Jeg tror ikke det å utvikle programvare vil bli noe enklere som følge av at man innfører AI-baserte verktøy. Om noe, så kan vel til og med det motsatte fort komme til å skje, tror jeg, at programvareutviklings-yrket blir enda mer komplisert og kompetanseavhengig enn hva det er i dag. 1 Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 (endret) Det er absolutt ingen tvil om at det meste innen programmering kommer til å bli automatisert. Det er derfor betenkelig at regjeringen og andre er så frempå for å utdanne flere systemutviklere. Fullstendig håpløst. Det vil bli mer bruk for brukerdesign og kommunikasjon enn teknologer i fremtiden. 2040 høres alt for lenge til. Prøv 2025. Jeg har selv merket at koding har gått oppover stacken fra metallet til scripting over de siste årene bare. Nå er det javascript og python som dominerer totalt. For fem år siden var det Java og .Net. For femten år siden C++, Java, .Net og C++ er fortsatt høyst gjeldende. Scriptspråk som JavaScript og Python vokser hele tiden, men det spørs når eller om de noensinne kommer til å forplante språk som C++. Jeg ville ikke kjørt en bil hvor programvaren var skrevet i JavaScript. Programvare for satelitter, bakkestasjoner er spesielt utviklet i C/C++ og med Java for grafiske applikasjoner til overvåkning/kontroll. Det norske helsevesenet (f.eks. hos Dips) bruker veldig mye .Net og C# for utvikling. Samme gjelder diverse SCADA systemer hvor det meste går i C/C++. Endret 11. desember 2017 av DJViking Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 Alt oppstyret rundt AI i 2017 høres veldig ut som alt snakket om flyvende biler på 80-tallet. Det finnes allerede i dag programvare som koder for deg (i varierende kvalitet). Hvis AI i fremtiden kan lage feilfri programvare, så kan vel AI gjøre det meste vi mennesker kaller kontorjobb? Hva skal vi gjøre da? Jobbe i kassa på Rema? Så du tror virkelig det bil være jobb å få i kassa hos Rema?! Borgerlønn er uansett svaret. Hvorfor ikke bare gjøre som NAV&Co gjør i dag? Presse ledige helt til de begår selvmord. "Det er jobb til alle som vil jobbe!" Mye billigere i lengden det. 2 Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 Alt oppstyret rundt AI i 2017 høres veldig ut som alt snakket om flyvende biler på 80-tallet. Det finnes allerede i dag programvare som koder for deg (i varierende kvalitet). Hvis AI i fremtiden kan lage feilfri programvare, så kan vel AI gjøre det meste vi mennesker kaller kontorjobb? Hva skal vi gjøre da? Jobbe i kassa på Rema? Så du tror virkelig det bil være jobb å få i kassa hos Rema?! Borgerlønn er uansett svaret. Hvorfor ikke bare gjøre som NAV&Co gjør i dag? Presse ledige helt til de begår selvmord. "Det er jobb til alle som vil jobbe!" Mye billigere i lengden det. Vel, å bytte ut de bottene som sitter på nav-kontorer og lignende kan ofte skiftes ut med en dårlig konstruert AI. Bottene som sitter der har jæ*** vanskelig for å registrere et problem, om det ikke allerede er laga et skjema, så de kan trykke direkte på den store ‘print’-knappen. -Kanskje slipper man å få ny saksbehandler hver gang man stikker hodet inn. -AI-drevet NAV kan neppe bli noen forandring til det verre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå