seler Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 Har et firma som nå er blitt registrert i momsregisteret. Jeg lurer nå på fra hvilken dato jeg kan få tilbake moms på varer jeg har kjøpt. Gjelder det 1: Den dagen jeg sendte inn fakturaer og søkte om å bli momsregistrert 2: Den dagen jeg fikk brev fra skatteetaten om at jeg var momsregistrert 3: Hele den måneden vi var i da jeg ble momsregistrert 4: En annen dato Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 "Tilbakegående avgiftsoppgjør Du kan kreve å få tilbake mva på anskaffelser du gjorde før du ble registrert i Merverdiavgiftsregisteret - inntil tre år tilbake i tid. Forutsetningen er at varen ikke er videresolgt uten mva, og at den var til bruk i den avgiftspliktige virksomheten. Kravet meldes gjennom skjema Samordnet registermelding når du registrerer deg i Merverdiavgiftsregisteret." https://www.altinn.no/starte-og-drive/skatt-og-avgift/avgift/merverdiavgift/ Lenke til kommentar
seler Skrevet 11. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2017 Jeg har allerede registrert meg i momsregisteret nå. Kan jeg da kreve å få tilbake moms for det siste halvåret? Jeg registrerte firma for et halvår siden. Eller hvilken dato gjelder for meg nå da? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. desember 2017 Del Skrevet 11. desember 2017 (endret) Man er pliktig til å registrere seg i mva-registeret fra og med den fakturaen som bryter 50000 kr i omsetning de siste 12 måneder (mrk. ikke kalenderår). Da er man pliktig å beregne merverdiavgift på den fakturaen og følgende fakturaer. Merverdiavgiften skal innbetales til skattetaten senere. Slik jeg forstår det gir plikt til å beregne mva også rett til å kreve fradrag for mva av anskaffelser og at dette i prinsippet gjelder umiddelbart etter du har sendt fakturaen som bryter grensen. Om du nå i ettertid kan kreve tilbakegående avgiftsoppgjør vet jeg ikke. Når sendte du meldingen? Har du gjort investeringer eller innkjøp av varer til bruk i den avgiftspliktige virksomheten? Endret 11. desember 2017 av mobile999 Lenke til kommentar
seler Skrevet 13. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2017 Sendte meldingen for ca 3 uker siden, og fikk brev for to uker siden at jeg var momsregistrert. At jeg skal ha moms på fakturaer jeg sender nå vet jeg. Har hatt litt mindre anskaffelser til bruk i driften, og lurer på når jeg kan kreve fradrag for dette. Med tanke på regnskapsføringen, hvilken dag skal jeg føre fradrag for moms fra? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. desember 2017 Del Skrevet 13. desember 2017 (endret) Med tanke på regnskapsføringen, hvilken dag skal jeg føre fradrag for moms fra? I prinsippet fra og med det tidspunktet du fakturerte for mer enn 50k i løpet av en 12 måneders periode. Endret 13. desember 2017 av mobile999 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå