Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bruk av BSU opprettet etter anskaffelse av bolig?

Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Jeg opprettet BSU sparing samtidig som jeg kjøpte bolig for en del år siden, og tenkte ikke mer over det, helt til her for et par dager siden når jeg tenkte å avslutte kontoen for å betale ned på lånet, og leste følgende hos skatteetaten:

"Betaling av renter og avdrag på lån på eksisterende bolig, nødvendig aksje, andel eller obligasjon. Forutsetningen er at boligen mv. er anskaffet etter at BSU-kontrakt er inngått"

Spørsmålet mitt er hva "boligen er anskaffet etter at BSU kontrakten er inngått *nøyaktig* betyr"?

Jeg skrev kontrakt på bolig 28/4, mens det i kontrakten står at "boligen overtas 7/5". Tinglysings dokumentet er signert 28/4, mens det er stemplet tinglyst 10/5. BSU kontoen er opprettet den 2/5, så altså noe dager før både overtakelses dato og tinglysing.

Men jeg er da altså usikker på hvilken dato som er absolutt gjeldende for å kunne si at "boligen er anskaffet etter at BSU kontrakten er inngått"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Som hovedregel regner man den faktiske overtakelsesdagen (i strid med hva som vanligvis regnes som "anskaffelse"), jf. Skatte-ABC "BSU" pkt. 3.4.1.

Det var jo en veldig fin og informativ side jeg ikke var klar over :) Hørtes forøvrig veldig bra ut for min del, det betyr at BSU kontoen faktisk ble opprettet før (om enn bare noen dager) overtakelse, og således lovlig kan benyttes til å betale på lånet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...