agurknytt Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 Det ble slutt mellom meg og partneren min kort tid etter at vi kjøpte hus sammen. Jeg eier 60%, han eier 40% og han nekter å la meg kjøpe han ut enda jeg har midler til det. I stedet har han over 5 måneder (der han bor i huset mens jeg fortsatt betaler for min del av lånet) sammen med sin familie bestemt at de skal kjøpe meg ut. Ikke helt greit at de tvinger meg, men jeg vil egentlig bare få det overstått. Problemet er at han også skylder meg ca 70 000 NOK i tillegg til at han vil kjøpe meg ut. Pengene han skylder er for det meste ting jeg har lagt ut hans andel for da han ikke hadde råd til a hjelpe til med å betale for opp pussing og reparasjoner i huset. I stedet for at dette ble lagt in i salgssummen har han en sum han har akseptert (skriftlig) at han skylder meg, denne summen har han holdt tilbake i 5 måneder allerede. Jeg er villig til A la ham betale meg denne summen over X måneder sa lenge jeg får renter for pengene, som ethvert normalt lån, men han nekter. Han har godtatt å srive en kontrakt der han må betale minimum 10 000 per måned, men nekter for at det skal ha renter eller avgifter dersom han betaler for sent (Altså en ubrukelig kontrakt for meg..). Jeg ville helst slippe å diskutere dette med ham lenger, og vil bare selge så fort som mulig og ta meg av den resterende summen senere. Selv om han betaler meg akkurat 70 000 over de neste 6 månedene har jeg lyst å få rentene mine, har jeg noen muligheter for dette i retten? Kan jeg kreve noe? Takk Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 Ingen kan tvinge noen utkjøpt av en eiendom med mindre det er særskilt avtalt. Blir man ikke enige kan ikke den ene kreve å få overta den andres andel - da må eiendommen eventuelt tvangsselges, jf. sameigelova § 15. Hvis han allerede har akseptert at han skylder deg pengene er forsinkelsesrentelovens hovedregel at han også skylder forsinkelsesrente, som begynner å løpe fra 30 dager etter at du skriftlig krever pengene tilbakebetalt. Lenke til kommentar
agurknytt Skrevet 10. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2017 Det er ikke ren tvang, men de gjør det vanskelig for meg å bo der, så jeg betaler nå leie for en annen leilighet i tillegg. Det gunstigste for meg er derfor å la dem kjøpe meg ut i stedet for at vi igjen skal gjennom rettsaker for at vi skal tvangselge. Trist, men jeg har akseptert at det blir slik. Jeg ba om pengene mine i juli, må dette skje via en skriftlig / juridisk form eller lignende, eller holder dette som jeg skrev:? Hei HANS NAVN, Dette er summen du skylder meg; XX XXX, noe du aksepterte i din email til meg, EMAIL NAVN, DATO. Vennligst betal meg tilbake pengene du skylder snarest. Mitt Navn Siden den gang har han tviholdt på at han ikke skal betale meg renter, og jeg har også prøvd å gi han andre muligheter som å betale over flere måneder i stedet dersom han betaler meg en lav rente på 3% for lånet, dette har han også avvist. Jeg er redd for at fordi jeg har gitt ham andre muligheter etter det opprinnelige kravet så forlenger det betalingsfristen hans eller lignende..? Takk for svar. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Hvis de gjør det umulig for deg å bo der så skylder han deg markedsleie - han benytter seg av eiendom som er 60 % din, tross alt. Det kan bli dyrt for ham å ikke følge opp. Så lenge det du skrev er presentert for skyldner skriftlig (per brev, til nød e-post) vil det være nok til at forsinkelsesrentene begynner å løpe 30 dager etter. Å forhandle om en tilbakebetalingsordning utskyter ikke betalingsfristen for hovedkravet (men det kan begrense hvilke tvangsforføyninger du kan be namsmannen om). Selv om det skulle gjøre det så er det selvsagt avhengig av at han oppfyller de vilkårene du setter opp / dere blir enige om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå