Gå til innhold

Ny "julePC", trenger råd.

Anbefalte innlegg

Planlegger nytt byggesett, 17 år siden sist jeg bygget en PC og er dermed i overkant rusten på disse tingene. Har satt opp (egentlig allerede bestilt, men med angrerett etc) en maskin med rimelig solide spesifikasjoner. Ønskelig med redundans for volumlagringen (bilder, dokumenter mm som ikke bør forsvinne), har NAS med 4x4TB i Raid 5 som tar filmbibliotek mm.

Budsjett: Egentlig ikke noe budsjett.

Tiltenkt bruk: Primært surfing, videokonvertering, bildebehandling. Ønskelig at den skal klare "tunge" spill hvis jeg noensinne får tid til å spille, samt takle VR uten problemer.

Kabinett: Thermaltake VIEW 71 TG FULL TOWER BLACK 2X USB 3.0 2X USB 2.0 1XHD AUDIO CBNT (CA-1I7-00F1WN-00)

- Skal legge til en ekstra 140mm Riing-vifte i front for ekstra kjøling.

MB: ASUS ROG Strix Z370-E GAMING MB

PSU: Corsair RM750i Strømforsyning - 750 Watt - 135 mm - 80 Plus Gold sertifisert

CPU: Intel Core I7-8700K 3.70GHZ BOXED CPU

CPU-kjøling: NZXT Kraken X62 280mm vannkjøling AIO

RAM: CORSAIR Vengeance LED 16GB 2X8GB DDR4 3200MHZ R

GPU: ASUS Geforce GTX 1080TI Strix 011G OC

OS-disk: Samsung 960 EVO intern M.2 SSD - 500 GB

Lagring: 2 stk (Raid 1) WD Red WD40EFRX NAS Harddisk - 4 TB - 3.5" - 5400 rpm - SATA-600 - 64 MB cache

Manglende impulskontroll: ASUS PCE-AC68 Wireless-AC1900 DB PCI-E

- Er det noen som helst grunn til å ha ekstra trådløs adapter når MBet såvidt jeg skjønner har AC allerede? Noen med samme MB som hat hatt noen problemer med det integrerte?

Hovedspørsmål: Er det noen åpenbare store blemmer her? Komponenter jeg har uteglemt helt? Noe jeg -absolutt- burde bytte?

Skjerm: Har en 27" Dell Ultrasharp HM-variant som fortsatt er langt mer enn tilstrekkelig for mitt bruk, kan bli aktuelt å oppgradere på sikt, men har ingen nytte av en gaming-monitor p.t.

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville satset på 32 gb minne mtp. oppgavene du skal kjøre.

Trodde jeg allerede lå i overkant med 16gb, men man vet jo aldri, la til ytterligere 16gb just in case.

Ingen rapporterer feil med det integrerte AC-kortet, trenger således ikke mer elektronisk støy med en ASUS AC68.

Takker, regnet med det. Leste ikke hovedkort-specs skikkelig før den ble lagt til, som sagt er det litt for lenge siden sist, og på den tiden var det mer et must.

Lenke til kommentar

Trodde jeg allerede lå i overkant med 16gb, men man vet jo aldri, la til ytterligere 16gb just in case.

Prøv med 16GB først. Hvis du senere skulle ønske 32GB, så kjøper du et sett på 32GB. Ingen grunn til å bruke flere sett på en helt ny PC.

Les denne. Der finner du info om hvorfor det ikke alltid er like lurt. https://rog.asus.com/forum/showthread.php?57038-Don%92t-combine-memory-kits!-The-meat-and-potatoes-overview

Lenke til kommentar

Gjør selvfølgelig ingenting å prøve med 16 gb først. Men jeg er rimelig sikker på at disse vil bli spist opp kjapt og således må kjøpe 32 gb til slutt.

Bare for å ta et eks. GTA V bruker omlag 9 gb. Skal et tungt program kjøre i tillegg vil 16 gb bli lite.

Men for all del. Test med 16 først og funker det er det jo like greit og penger spart :)

Lenke til kommentar

Prøv med 16GB først. Hvis du senere skulle ønske 32GB, så kjøper du et sett på 32GB. Ingen grunn til å bruke flere sett på en helt ny PC.Les denne. Der finner du info om hvorfor det ikke alltid er like lurt. https://rog.asus.com/forum/showthread.php?57038-Don%92t-combine-memory-kits!-The-meat-and-potatoes-overview

Takk for tips, det hadde jeg ingen kunnskap om, har tatt det for gitt at to identiske sett fra samme produsent med samme spesifikasjoner ville være uproblematisk...

Gjør selvfølgelig ingenting å prøve med 16 gb først. Men jeg er rimelig sikker på at disse vil bli spist opp kjapt og således må kjøpe 32 gb til slutt.

Bare for å ta et eks. GTA V bruker omlag 9 gb. Skal et tungt program kjøre i tillegg vil 16 gb bli lite.

Men for all del. Test med 16 først og funker det er det jo like greit og penger spart :)

Har uttalt angst for "for lite", så bestillingen er endret til et 32gb-sett.

Noe annet som burde justeres? Har antatt at 750w PSU er tilstrekkelig så lenge SLI etc ikke er / blir aktuelt, ser noen anbefaler 850w.

Lenke til kommentar

Har uttalt angst for "for lite", så bestillingen er endret til et 32gb-sett.

Noe annet som burde justeres? Har antatt at 750w PSU er tilstrekkelig så lenge SLI etc ikke er / blir aktuelt, ser noen anbefaler 850w.

Bytt til disse RAM brikkene og denne strømforsyningen. Du sier du ikke har bruk for en gaming monitor, og det er jo greit hvis du ikke har tid til å spille, men hvorfor da et 1080Ti kort...? Det er forskjell på å spille på en 60 Hz monitor og en 144/165Hz, spessielt om den har G-Sync i tillegg. Klart at du kan jo bestille en senere.

Lenke til kommentar

Bytt til disse RAM brikkene og denne strømforsyningen. Du sier du ikke har bruk for en gaming monitor, og det er jo greit hvis du ikke har tid til å spille, men hvorfor da et 1080Ti kort...? Det er forskjell på å spille på en 60 Hz monitor og en 144/165Hz, spessielt om den har G-Sync i tillegg. Klart at du kan jo bestille en senere.

Takker for tips. Hva er fordelen med LPX 3200MHz CL16 kontra de andre som også er 3200MHz CL16? Hadde skiftet til Corsair V. LED 32GB 4X8GB DDR4 3400MHZ W CL16 før jeg leste innlegget ditt. Ser den du linker til er 2x16GB, men har det stor betydning ifht 4x8 når det er fra samme sett?

Har sett den PSUen du linker til, men fant ikke overbevisende informasjon om vesentlige fordeler - hva er den praktiske oppsiden med å legge de ekstra pengene i Seasonic sin?

Ny skjerm kommer nok etter hvert, men må finne en måte å rettferdiggjøre det på... :p

Lenke til kommentar

Takker for tips. Hva er fordelen med LPX 3200MHz CL16 kontra de andre som også er 3200MHz CL16? Hadde skiftet til Corsair V. LED 32GB 4X8GB DDR4 3400MHZ W CL16 før jeg leste innlegget ditt. Ser den du linker til er 2x16GB, men har det stor betydning ifht 4x8 når det er fra samme sett?

Ikke forskjell i ytelse. LED har lys og er litt høyere.

Jeg ville gått for 2x16 brikker, kun for å minske sjansen for kluss. 4x4 går som regel greit det og, men med to ekstra brikker er sjansen større for at det oppstår noe. 4x4 derimot ser jo litt kulere ut om det har noe å si for deg.

Lenke til kommentar

Takker for tips. Hva er fordelen med LPX 3200MHz CL16 kontra de andre som også er 3200MHz CL16? Hadde skiftet til Corsair V. LED 32GB 4X8GB DDR4 3400MHZ W CL16 før jeg leste innlegget ditt. Ser den du linker til er 2x16GB, men har det stor betydning ifht 4x8 når det er fra samme sett?

Grunnen for at jeg satt opp de Corsair LPX brikkene var fordi de er lave og derfor mer kompatibel om du skulle gå for en luftkjøler. De du satt opp er høyere. Skal du ha Kraken X62 til å kjøle CPU, så spiller det ingen rolle. Men da burde du heller gå for G.Skill brikker fra Proshop. Det lureste er å kjøpe like brikker i sett. Enten et sett med 2 stk 16GB brikker (for 32GB) eller et sett med 4 stk 8GB. F.eks dette.

Har sett den PSUen du linker til, men fant ikke overbevisende informasjon om vesentlige fordeler - hva er den praktiske oppsiden med å legge de ekstra pengene i Seasonic sin?

Hvorfor den til Seasonic? Bedre kvalitet. Mindre støy. Men det koster. Om du synes det er verdt de extra pengene må være opp til deg. Strømforsyning er ikke noe man bytter ut ofte, så derfor ikke noe du bør skimpe på.

Lenke til kommentar

Hvorfor den til Seasonic? Bedre kvalitet. Mindre støy. Men det koster. Om du synes det er verdt de extra pengene må være opp til deg. Strømforsyning er ikke noe man bytter ut ofte, så derfor ikke noe du bør skimpe på.

Hør hør.

Lenke til kommentar

Grunnen for at jeg satt opp de Corsair LPX brikkene var fordi de er lave og derfor mer kompatibel om du skulle gå for en luftkjøler. De du satt opp er høyere. Skal du ha Kraken X62 til å kjøle CPU, så spiller det ingen rolle. Men da burde du heller gå for G.Skill brikker fra Proshop. Det lureste er å kjøpe like brikker i sett. Enten et sett med 2 stk 16GB brikker (for 32GB) eller et sett med 4 stk 8GB. F.eks dette.

Det blir nok X62 for CPU-kjøling, tviler på at luftkjøling blir aktuelt slik at høyden ikke vil spille noen rolle, men takk igjen, det var en faktor jeg ikke hatt tenkt over.

Har forsøkt å grave rundt i testene til guru3d, anandtech og jonnyguru, såvidt jeg kan skjønne har Seasonic hakket mer gjennomført byggekvalitet, hakket bedre spenningsregulering (den er latterlig god), signifikant bedre effektivitet (igjen latterlig god, men som vel har mest konsekvens for strømprisen), men støymessig virker de temmelig like der det kunne se ut til at RM750i tok siste stikk basert på noen av grafene som dukket opp.

Summa summarum: Seasonic frister, men litt usikker på støymålingene (begge virker svært stillegående) og om det er tilstrekkelig forskjell til å rettferdiggjøre prisforskjellen all den tid effektiviteten betyr forholdsvis lite for meg. Hvis det er mange dB i forskjell i Seasonics favør ville valget være enkelt.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri brukt seasonic selv, men det er vel liten tvil om hva slags kvalitetsmerke det er.

Allikevel har jeg eid noen Corsair opp gjennom, blant annet RM750 som jeg hadde i 4 år før jeg byttet den ut (den står nå i en annen pc og gjør fortsatt nytten sin).

Jeg har aldri hatt noen støyproblemer med PSU fra corsair. Dette er et høyst subjektivt spørsmål, men jeg tror likevel du skal komme greit fra det med Corsair.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...