Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Berlingo, ny eller eldre versjon?


Ursidae

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt begge to: En fra 2008, og en ny i 2017. Denne fra 2017 har selvsagt mye bedre teknologi enn den fra 2008. Den har mye mer smartere oppbevaring, setene bak kan taes ut, og er et par cm bredere.

 

Vurderer egentlig å selge bilen fordi jeg ikke har råd til lånet jeg har på den, men vurderer da på å kjøpe modell 2013. Om jeg ikke husker feil er det denne modellen som begynte å bli bredere og fikk bedre oppbevaring. =)

Lenke til kommentar

Ja, det er 2 helt forskjellige biler. Eldre er mer en småbil, nyere fåes med 3 seter framme som varebil, og kom en periode som 7seter. Den nyere kom vel I 2008? Styr iallfall unna de to første årene av den nye. Bortsett fra disse to årene er begge greie biler. Småkjøring kan ødelegge vitale deler i motoren, så ra heller en som er langkjørt.

Lenke til kommentar

Berlingo I er en bil som er konstruert for å være rimelig, solid og enkel. Og det er den, på godt og vondt. De er en av de bilene de siste 20 årene som er billigst i drift, lite feil, enkel mekanikk og enkel å skru på. Ruster svært lite. Trygge, men sløve kjøreegenskaper og ganske 'stumpete' uten last. Putt et par hundre kilo i bagasjerommet og de er ganske behagelige. Den eneste 'normale' feilen er bakstillinga som vanligvis er utslitt etter 150-200 000 km. Ulempene er relativt svake motorer, høyt støynivå (ble forbedret på 90-hesterene og ved facelift), svært beskjedent med utstyr (kom seg litt etter hvert) og lite fleksibel innredning (delt bakseterygg var lenge ekstrautstyr).

Berlingo II er et hakk større, mye mer komfortabel (har samme grunnkonstruksjon som C4 Picasso), atskillig høyere sikkerhet og mye bedre utstyrt . Bedre karosseri, antiskrens etc. Men den var også tilsvarende dyrere priset og er dyrere på bruktmarkedet. De tidlige modellene hadde en del rusk, og div forstillingsslitasje er vanlig + en del elektriske gremlins. Disse ble også nesten utelukkende solgt med 1.6 HDi, så se opp for småkjøring med påfølgende problemer med turbo og partikkelfiltre.

 

Så, er du på budsjett og ikke så nøye på det så er Berlingo I en trofast partner, billig i kjøp, billig i drift. Berlingo II er nok en del dyrere i drift, men en hel generasjon sikrere og behageligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...