eiriksen Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Solid Snake hadde et topic for en liten stund siden om noen spørsmål angående SkoleLinux. Disse skulle publiseres på skolens webside, under det Skoleavisa har. Ville ikke direkte linke opp til siden, for jeg vil helst spare dere syna av layouten administrator av siden er nødt til å bruk *grøss* Skolelinux Hvis du var en av de som trodde at Windows var det eneste som kunne vise seg på skjermen din, så har du tatt litt feil. Er Linux vanskelig å bruke for ikke fullt så avanserte ungdommer som har vent seg til Windows? Du skjønner at det finnes andre OS-er (OperativSystemer) enn Windows. Linux er et av dem. Linux er gratis, det er vel derfor så mange bestemmer seg for å prøve det. Men det har også en høy brukerterskel. Du må ha litt erfaring med sånt for å bruke det. Men de som lager Linux bestemte seg for å lage en skoleversjon av denne programvaren. Det prosjektet fikk, originalt nok, navnet skolelinux. Dette alternativet er nok noe de aller fleste data-ansvarlige på skoler rundt om i Norge er glad for siden det er helt gratis. Men kan noen ungdommer uten så mye erfaring innen data ha problemer med dette? Jeg spurte et forum på internett. Www.hw.no og deres partnersider er kjent for sine gode fora der det er mye aktivitet. Jeg spurte: 1) Tror dere at Linux er vanskelig å bruke for ikke fullt så avanserte ungdommer som har vendt seg til Windows? 2) Er det andre fordeler ved Linux bortsett fra prisen? Jeg fikk mange forskjellige svar, og forummedlemmene kastet seg over tråden. Det er vanlig å tenke på linuxfans som nerder, eliten av nerder. Men det tror ikke jeg. De er helt vanlige folk, ikke en tankeløs flokk med felles bevissthet. Det er en god del mobbing av disse på hardware.no's forum. "AMDfan": Jeg leste i en avis at det ble testet om noen som ikke hadde noe datakunnskap i det hele tatt. De skulle se hvilket OS de klarte å sette seg lettest inn i, Windows eller Linux. Forsøkspersonene som prøvde Linux kjente seg fort hjemme, men brukte litt lenger tid enn de andre. Man må tenke positivt og instille seg på å_lære_seg Linux. "yNx": Man burde bruke de mer brukevennlige nybegynner OS-ene. Mandrake osv. "FreeBSD" skriver at det er fremdeles litt igjen før Linux er brukervennlig nok til å brukes av elever som ikke enda er helt sikre på data. Han understreker også at det trengs en eller flere datakyndige til vedlikeholdsjobben. Men de fleste på forumet mener at det er ganske greit å lære seg det, men at OS-et er i en annen liga enn Windows, og er derfor vanskelig å sammenligne. F. eks. så installerte "alive" Linux på PC-en uten at samboeren hans visste det, og hun visste det heller ikke før hun hadde brukt det i flere uker. Uansett, så er grunnen til at mange skoler velger skolelinux at de rett og slett ikke har penger. Skal vi gjøre det vanskelig for elever som har liten erfaring med data fra før, for å spare penger? Hvis ikke skolene får mer penger, så er det noe man må finne seg i. Her er tråden forøvrig hvor Solid Snake stilte spørmålene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå