Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Utfylling av aksjonærregisteroppgaven 2017


Helseveteran

Anbefalte innlegg

Håper dere har en fin dag.

 

Skriver til dere vedr. et AS som jeg kjøpte i oktober og som jeg da har noen spørsmål angående levering av aksjonærregisteroppgaven 2017.

 

Opplysninger:
 

1.oktober 2017 kjøpte vi 100% av et AS fra tre aksjonærer - fordelt på to nye aksjonærer.

 

Selskapsopplysninger 

 

Post 1 Aksjekapital for hele selskapet  30000

Post 2 Aksjekapital i denne aksjeklassen 30000 (ordinære aksjer)

Post 3 Pålydende per aksje 100

Post 4 Antall aksjer i denne aksjeklassen 300

Post 5 Innbetalt aksjekapital i dennne aksjeklassen 30000

Post 6 Innbetalt overkurs i denne aksjeklassen 

Post 7 Overkursfond i denne aksjeklassen 0

 

Tallene er de samme for 31.12.2016 og 31.12.2017.

 

Spørsmål

 

Spørsmålene tar forbehold i at vi ikke har hatt et AS før - kun ENK - så spørsmålene kan være av det "enkle" slaget for noen av dere.

 

1) Hvordan unngår vi at vi betaler skatt for det de tre andre aksjonærene har tjent opptil vi kjøpte selskapet 01.10.2017? Leverer man to forskjellige oppgaver?

 

2) Skatteetaten har et eksempel på utfylling ved kjøp / salg (se lenke nedenfor):

 

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/Aksjonarregisteroppgaven/Eksempler-pa-utfylling-av-RF-1086/?chapter=266733#kapitteltekst

Men i dette eksempelet: 

 

"AKSJONÆR A er eneaksjonær i selskapet X. Det er en aksjeklasse i selskapet, ordinære aksjer. AKKSJONÆR A skal selge 30% av aksjene sine til person B (AKSJONÆR B). Aksjene selges for kr 300 000."

 

så selges aksjene fra en eneaksjonær til en annen eneaksjonær. 

 

Spørsmålet mitt er derfor hvordan man løser dette når salget et fra tre aksjonærer til to aksjonærer mtp utfylling?

 

Har noen forslag til riktig utfylling?

PS - Skatteetaten har forskjellige maler for utfylling av forskjellige scenarioer hvis det er til hjelp for noen.

 

På forhånd takk for svar. Ønsker dere en god helg.

 

Med vennlig hilsen / kind regards,

Helseveteranen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Hvordan unngår vi at vi betaler skatt for det de tre andre aksjonærene har tjent opptil vi kjøpte selskapet 01.10.2017? Leverer man to forskjellige oppgaver?

 

2) 

 

Spørsmålet mitt er derfor hvordan man løser dette når salget et fra tre aksjonærer til to aksjonærer mtp utfylling?

 

 

 

 

1) Det kan dere ikke unngå. Aksjeselskapet beskattes for hele sin inntekt for 2017 uavhengig av hvem som har eid aksjene når. Dette hensyntas normalt i verdsettelsen av aksjene når disse overdras.

 

2) Dere registrerer hver transaksjon i skjemaet. Person A har solgt X antall aksjer til person B for kr Y, osv for hver transaksjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

1) Hvordan unngår vi at vi betaler skatt for det de tre andre aksjonærene har tjent opptil vi kjøpte selskapet 01.10.2017? Leverer man to forskjellige oppgaver?

 

2) 

 

Spørsmålet mitt er derfor hvordan man løser dette når salget et fra tre aksjonærer til to aksjonærer mtp utfylling?

 

 

 

 

1) Det kan dere ikke unngå. Aksjeselskapet beskattes for hele sin inntekt for 2017 uavhengig av hvem som har eid aksjene når. Dette hensyntas normalt i verdsettelsen av aksjene når disse overdras.

 

2) Dere registrerer hver transaksjon i skjemaet. Person A har solgt X antall aksjer til person B for kr Y, osv for hver transaksjon.

 

1) Takk for svar. Men vi var enige om at skatten skulle fordeles før og etter 01.10.2017 - og har også en paragraf i kjøpskontrakten formulert på følgende måte:

 

(...) Der utgifter gjelder både perioden før og etter overtagelse skal disse periodiseres og fordeles forholdsmessig mellom kjøper og selger.

 

Inkl. i utgifter faller jo også ubetalt skatt, da dette er utgifter som gjelder både før og etter perioden 01.10.2017. Eller tar jeg feil?

 

 

2) Ser bare mulighet for å føre en slik transaksjon på skjemaet? Hvordan løser man dette på den elektroniske varianten?

 

 

 

Lenke til kommentar

 

 

1) Hvordan unngår vi at vi betaler skatt for det de tre andre aksjonærene har tjent opptil vi kjøpte selskapet 01.10.2017? Leverer man to forskjellige oppgaver?

 

2) 

 

Spørsmålet mitt er derfor hvordan man løser dette når salget et fra tre aksjonærer til to aksjonærer mtp utfylling?

 

 

 

 

1) Det kan dere ikke unngå. Aksjeselskapet beskattes for hele sin inntekt for 2017 uavhengig av hvem som har eid aksjene når. Dette hensyntas normalt i verdsettelsen av aksjene når disse overdras.

 

2) Dere registrerer hver transaksjon i skjemaet. Person A har solgt X antall aksjer til person B for kr Y, osv for hver transaksjon.

 

1) Takk for svar. Men vi var enige om at skatten skulle fordeles før og etter 01.10.2017 - og har også en paragraf i kjøpskontrakten formulert på følgende måte:

 

(...) Der utgifter gjelder både perioden før og etter overtagelse skal disse periodiseres og fordeles forholdsmessig mellom kjøper og selger.

 

Inkl. i utgifter faller jo også ubetalt skatt, da dette er utgifter som gjelder både før og etter perioden 01.10.2017. Eller tar jeg feil?

 

 

2) Ser bare mulighet for å føre en slik transaksjon på skjemaet? Hvordan løser man dette på den elektroniske varianten?

 

 

 

 

 

 

1) Da ser det ut for at dere har avtalt det jeg nevnte i første svar; nemlig at dette skal hensyntas i prisingen av aksjene. Med forbehold om at jeg ikke har lest hele avtalen, men slik du beskriver det er jeg enig med deg. Antar dere da har avtalt at det skal gjøres et tillegg/fradrag i prisen på aksjene?  Husk at dette i så fall blir en justering av prisen på aksjene, som må hensyntas når dere sender inn aksjonærregisteroppgaven.

 

2) Du velger først underskjema for aksjonæren som har solgt aksjer, og så kan du velge "legg til post" eller noe lignende i slutten av skjemaet dersom vedkommende har solgt mer enn en aksjepost.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk igjen for et meget godt og informativt svar (har gitt positiv karakter på begge svarene dine).

 

Nei, den totale kjøpssummen tok ikke hensyn til dette - og utgifter som har hatt hjemmel i perioden før overtagelsen har blitt tilsendt de tidligere eierne og betalt av dem.

 

Men som nevnt var det en enighet om at beskatning skulle gjøres på denne måten. Spørsmålet er bare om - rent juridisk - det holder med det jeg har nevnt ovenfor ift en eventuell konflikt rundt dette?

Har du noen tanker ang dette eventuelt (hvis de skulle benekte dette senere mener jeg)?

PS - Jeg har også stilt spørsmålet til en advokat som har bistått oss ved kjøpet, så kan godt PM'e deg eventuelt svar senere hvis det er av faglig interesse for deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...