Søgni Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 (endret) Hei. Jeg skal begynne på voksenopplæring, og er litt usikker på hvilken retning jeg skal gå... Men jeg har sett litt på elektriker. Noen som kan fortelle litt om dette? Hvordan en arbeidsdag ser ut (på land), arbeidstider, lønn, om det er vanskelig å få jobb, vanskelig å få lærlingplass (jeg bor i Oslo), etc. Lurer også på hvor fysisk krevende det er, da jeg leser ganske motstridende ting om dette. Alt i fra "veldig fysisk krevende og belastende, regn med å ødelegge kroppen helt", til "ikke spesielt tungt om man er i normalt grei form, og ikke vær redd for å søke selv som kvinne". Jeg har litt ryggproblemer, ikke veldig ille, men greit å holde seg unna de "verste" jobbene... Men det er ikke nødvendigvis bedre med en jobb hvor man sitter i en stol eller står på harde butikkgulv åtte timer i strekk, tenker at det kanskje hadde vært litt varierende belastning som elektriker, men vet jo egentlig ikke. Jeg er i grei form, men er er en ganske liten og lett kvinne som kanskje rett og slett ikke får til veldig tunge løft o.l (står ikke på viljen altså). Men spesielt viktig er det at det er mulig å få lærlingplass, og senere (helst fast) jobb, er redd for å kaste bort tid på noe som ikke ender i jobb... Endret 9. desember 2017 av Søgni Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 (endret) Noe av det viktigste er å være oppmerksom på miljøet du havner i. Havner du i et bra miljø, og med bra ledelse, så bryr de seg om at du tar vare på deg sjøl, at du ikke bryter ryggen din, at du får tid til å gjøre ting skikkelig, og sist, men ikke minst: At du blir lært opp skikkelig. Du bør begynne å kartlegge markedet alleréde nå. Bli kjent med de som er i yrket, spørre dem hvordan det er, om det er bra miljø og fokus på opplæring, eller om du blir overlatt til deg selv. I så fall bør du velge et annet firma til å begynne med, i hvert fall. Deretter tenker jeg at interessen erveldig viktig. Godt lederskap har veldig mye å si, men hvis du får inn noen som ikke bryr seg overhodet om faget, så er det jo umulig å lære dem opp. Jeg har utdanning i et annet område innen bygg, men jobbet litt med, og pratet med elektrikere. Det er ikke så mye tunge løft som for eksempel en murer, men noe er det jo. Kabeltromler/kabler, verktøy, vriene arbeidsstillinger, stiger. Så lenge man er i vanlig god form, så tenker jeg det meste ordner seg. Har sett elektrikere som veide 150 kilo og hadde jobba med det en del år. Det som har mest å si er interessen og lederskapet. Angående området Oslo, så er jeg usikker, men at det alltid vil være bruk for flinke fagutdannede elektrikere, er vel så og si 100% sikkert. Behovet for elektrisitet forsvinner ikke med det første ^^ Og alt blir jo bare mer og mer teknisk. Endret 9. desember 2017 av Taurean 2 Lenke til kommentar
Søgni Skrevet 10. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2017 Tusen takk for svar! Noen flere med erfaringer? Lenke til kommentar
mafsa Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 Hei! Jeg gikk nesten samme vei som deg, men hadde ett år på VGS, hvor jeg gikk byggfag, og så voksenlærling som rørlegger. Flyttet til Oslo en liten stund etter læretiden var over, da det ikke var nok arbeid i Stavanger, men er fortsatt i samme bedrift. Hvordan dagene dine vil se ut avhenger mye av hvilken bedrift du begynner for og hvilke typer bygg de går for. Er det større bygg så går mye av tiden til å montere kabelstiger og mye kabeltrekking, hvor på et mindre firma som fokuserer på service og småjobber har flere tekniske jobber. En normal arbeidsdag er som regel fra 07-15. Sliter du med ryggen, så bør du være obs på å få deg gode værnesko og såler, da det å gå på betong i flere timer ikke er optimalt heller! Lykke til! 1 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 hold deg borte fra større selskaper. altså selskaper som vil ha store prosjekter. Disse prosjektene kan være uhyre monotone. Vær klar over at 90% av arbeidet foregår i taket. Vær klar over at du vil jobbe med eks kriminelle, "enkle" personer, 80% vil være polakker og annet ymse fra østblokklandene. Du må til enhver tid passe på at verktøy ikke blir stjålet. Er du jente så må du dessverre forberede deg på sexisme. Igjen, henviser til "enkle personer". Dette er etter 10 års erfaring. Positive sider: Grei lønn i forhold til utdanning kommer man i riktig firma kan jobben være helt gull Elektrikeryrke har mange veier, tenk over dette. Vil du være elektriker i konstruksjon, altså større prosjekter? Vil du montere alarmanlegg, da går man gjerne hus til hus. Vil du jobbe i det private markedet, altså bolighus og lignende? Bare det jeg har nevnt nå har ganske forskjellig hverdag med forskjellige goder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå