Redaksjonen. Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Nevs har startet serieproduksjon av elektrisk 9-3.Nybygd «Saab» rullet ut fra fabrikken: Designet knapt oppdatert på 15 år Lenke til kommentar
Populært innlegg Bernt2 Skrevet 8. desember 2017 Populært innlegg Del Skrevet 8. desember 2017 Må si, at selv om artikkelen synes 15 år gammel design er kjipt, så synes jeg det er herlig å se en normalt utseende elbil, en sedan, eller hvorfor ikke en stasjonsvogn?? Med tilhengerfeste også, så er det nok i massevis. Det behøver ikke se ut som en kollisjonsskadet sak, fordi det er en elbil vel?? 15 Lenke til kommentar
Sondre2 Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Jeg synes det er et fint design. Prototypen lignet jo på mange andre prototyper i disse dager, og man blir lei før de er produsert. 5 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Når bil-design har blitt en mote-sak mer enn noe praktisk/riktig og og nyttig, burde man ta bil-design mindre alvorlig. Som andre standarder som gjør produksjon og forbruk mindre (resurs-) krevende, burde det meste ved en bil også standardiseres. 3 Lenke til kommentar
Hans Anders Olsen Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Flott å ikke bare gjøre endring for endringens skyld. Det er tøft å holde på sitt. 4 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Har ikke denne fronten fra nest siste generasjon, altså før den aller siste faceliften som så merkelig ut ? Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Når bil-design har blitt en mote-sak mer enn noe praktisk/riktig og og nyttig, burde man ta bil-design mindre alvorlig. Som andre standarder som gjør produksjon og forbruk mindre (resurs-) krevende, burde det meste ved en bil også standardiseres. Standard løsninger, og såkalte plattformløsninger har egentlig eksistert i mange år. Amerikanske biler var av den årsak billige, da standard løsninger var gjeldende i de aller fleste tilfeller. Ingeniørene har, etterhvert fått strengere rammer å handle innenfor, mht sikkerhet, og også miljø. Dette setter noen begrensinger designmessig, men er ikke helt håpløst i forhold tildelt ålage noe som også er pent. Eksempler er jo bl.a, at Østens bilprodusenter har brukt vestlige designere, da asiatisk blikk for hva so harmonerer er noe annet enn de5 et vestlig øye oppfatter som pent og fullendt. 1 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Tror få elbiler kommer til å slå denne svensken på kjøreegenskaper,antakelig bedre enn t.o.m BMW på det feltet. SAAB var jo en prestisjebil i USA for de som husker det og ikke uten grunn. Amerikanerne likte de suverene kjøreegenskapene og høye komforten som svensken hadde. Kunne faktisk gjerne tenkt meg en slik bil i el-utgave. Ikke umulig at denne i el-utgave kunne blitt svært populær i Europa og spesielt i USA Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Nice, håper det går veien for dem. Lager de batterielektrisk stasjonsvogn med veksebasert temperaturkontroll på batteripakken i "scateboard-design" kan de gjøre det veldig bra her i norden i allefall. Håper de gjør det. 1 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Tja, det eneste som mangler er hurtigkobling på badgen og ettermarkeds SAAB badger man kan montere på selv så er de imål Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Tror få elbiler kommer til å slå denne svensken på kjøreegenskaper,antakelig bedre enn t.o.m BMW på det feltet. SAAB var jo en prestisjebil i USA for de som husker det og ikke uten grunn. Amerikanerne likte de suverene kjøreegenskapene og høye komforten som svensken hadde. Kunne faktisk gjerne tenkt meg en slik bil i el-utgave. Ikke umulig at denne i el-utgave kunne blitt svært populær i Europa og spesielt i USA Som eier av en Saab 9-3 er jeg usikker på hva du legger i "suverene kjøreegenskaper". Det er en meget behagelig bil, men er jo en båt på land. Dog så har jeg liten tro på at det er noe Saab igjen i denne bilen. Sjelen og det som gjorde Saab bra, tror jeg er borte. Lenke til kommentar
G Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 (endret) Når skal EL-bilene kvitte seg totalt med drivlinjer? Det går vel an med elektronisk styring å drive en motor på hvert av de fire hjul vel? Endret 9. desember 2017 av G 1 Lenke til kommentar
Plokken Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 Når skal EL-bilene kvitte seg totalt med drivlinjer? Det går vel an med elektronisk styring å drive en motor på hvert av de fire hjul vel? Slik som dette : http://gas2.org/2017/04/18/in-wheel-motors-protean-partnership-vie/ Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 Tror få elbiler kommer til å slå denne svensken på kjøreegenskaper,antakelig bedre enn t.o.m BMW på det feltet. SAAB var jo en prestisjebil i USA for de som husker det og ikke uten grunn. Amerikanerne likte de suverene kjøreegenskapene og høye komforten som svensken hadde. Kunne faktisk gjerne tenkt meg en slik bil i el-utgave. Ikke umulig at denne i el-utgave kunne blitt svært populær i Europa og spesielt i USA Kineser 1 Lenke til kommentar
threeeyes Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 Når skal EL-bilene kvitte seg totalt med drivlinjer? Det går vel an med elektronisk styring å drive en motor på hvert av de fire hjul vel? Njaaa... Det blir til et balanseregnskap der en må ta hånd til parametere som vekt, kostnad, plassbehov, batteribruk, effektivhet og vedlikehold, der en velger det beste kompromisset. En kan ikke overse råvare-kostnadene: 4 motorer (kobberspole,magnet/stator og kanskje giring) , lengre og tykkere kobberledninger, versus 4 drivakslinger og 1-2 motorer. Batteriet og regulatoren bør helst være nærmest motoren, det blir lett store effekttap uten superledere. Kan hende at en "må" ha to/fire batterier fremfor et stort en i midten. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 Tror få elbiler kommer til å slå denne svensken på kjøreegenskaper,antakelig bedre enn t.o.m BMW på det feltet. SAAB var jo en prestisjebil i USA for de som husker det og ikke uten grunn. Amerikanerne likte de suverene kjøreegenskapene og høye komforten som svensken hadde. Kunne faktisk gjerne tenkt meg en slik bil i el-utgave. Ikke umulig at denne i el-utgave kunne blitt svært populær i Europa og spesielt i USA Den BMW en med sykkeldekk, er kun egnet til trafikk i byen, for å surfe mellom kaffelattesjappene? 2 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 Når skal EL-bilene kvitte seg totalt med drivlinjer? Det går vel an med elektronisk styring å drive en motor på hvert av de fire hjul vel? I teorien er en motor på hvert hjul greit. Men det vil gi en forholdsmessig høy uavfjæret vekt, som vil være negativ for komfort og kjøreegenskaper. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 Tror få elbiler kommer til å slå denne svensken på kjøreegenskaper,antakelig bedre enn t.o.m BMW på det feltet. SAAB var jo en prestisjebil i USA for de som husker det og ikke uten grunn. Amerikanerne likte de suverene kjøreegenskapene og høye komforten som svensken hadde. Kunne faktisk gjerne tenkt meg en slik bil i el-utgave. Ikke umulig at denne i el-utgave kunne blitt svært populær i Europa og spesielt i USA Som eier av en Saab 9-3 er jeg usikker på hva du legger i "suverene kjøreegenskaper". Det er en meget behagelig bil, men er jo en båt på land.Dog så har jeg liten tro på at det er noe Saab igjen i denne bilen. Sjelen og det som gjorde Saab bra, tror jeg er borte. Sånn sett, så ble vel SAAB- sjelen borte da GM kom inn i bildet? Lenke til kommentar
G Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 (endret) Når skal EL-bilene kvitte seg totalt med drivlinjer? Det går vel an med elektronisk styring å drive en motor på hvert av de fire hjul vel? I teorien er en motor på hvert hjul greit. Men det vil gi en forholdsmessig høy uavfjæret vekt, som vil være negativ for komfort og kjøreegenskaper. Men uavfjæringen lar seg vel løse med svært korte vinklede drivledd like ved hvert hjul vel. De får jo til å legge girkasse ved forhjulene på fossilbiler så. Det må gå an å få vekten av EL-motorene til å henge fast i karrosseriet, dersom uavfjæret vekt på hjul er slik et stort problem/utfordring. Eller at en alternativt rett og slett utvikler nye typer støtdempere og beholder tanken om EL-motor på hjulene? Eller kanskje diameteren på hjulet kan økes og gi den rette miksen av vektdistribusjon for dette? Dersom spolene dras så langt ut av navet som mulig, så mister en vel heller ikke stort med dreiemoment, om en har gigantiske (forholdsvis smale hjul i forhold til diameter) hjul? Endret 9. desember 2017 av G Lenke til kommentar
Øyvin Hanssen Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 Mulig designet er 15 pr gammelt, men det fungerer som fy. Jeg kunne godt tenke meg en NEVS. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå