Gå til innhold

Nybygd «Saab» rullet ut fra fabrikken: Designet knapt oppdatert på 15 år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når bil-design har blitt en mote-sak mer enn noe praktisk/riktig og og nyttig, burde man ta bil-design mindre alvorlig.

 

Som andre standarder som gjør  produksjon og forbruk mindre (resurs-) krevende, burde det meste ved en bil også standardiseres.

 

Standard løsninger, og såkalte plattformløsninger har egentlig eksistert i mange år. Amerikanske biler var av den årsak billige, da standard løsninger var gjeldende i de aller fleste tilfeller.

Ingeniørene har, etterhvert fått strengere rammer å handle innenfor, mht sikkerhet, og også miljø. Dette setter noen begrensinger designmessig, men er ikke helt håpløst i forhold tildelt ålage noe som også er pent.

 

Eksempler er jo bl.a, at Østens bilprodusenter har brukt vestlige designere, da asiatisk blikk for hva so harmonerer er noe annet enn de5 et vestlig øye oppfatter som pent og fullendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror få elbiler kommer til å slå denne svensken på kjøreegenskaper,antakelig bedre enn t.o.m BMW på det feltet.

SAAB var jo en prestisjebil i USA for de som husker det og ikke uten grunn. Amerikanerne likte de suverene kjøreegenskapene og høye komforten som svensken hadde.

Kunne faktisk gjerne tenkt meg en slik bil i el-utgave.

Ikke umulig at denne i el-utgave kunne blitt svært populær i Europa og spesielt i USA

Lenke til kommentar

Tror få elbiler kommer til å slå denne svensken på kjøreegenskaper,antakelig bedre enn t.o.m BMW på det feltet.

SAAB var jo en prestisjebil i USA for de som husker det og ikke uten grunn. Amerikanerne likte de suverene kjøreegenskapene og høye komforten som svensken hadde.

Kunne faktisk gjerne tenkt meg en slik bil i el-utgave.

Ikke umulig at denne i el-utgave kunne blitt svært populær i Europa og spesielt i USA

Som eier av en Saab 9-3 er jeg usikker på hva du legger i "suverene kjøreegenskaper". Det er en meget behagelig bil, men er jo en båt på land.

Dog så har jeg liten tro på at det er noe Saab igjen i denne bilen. Sjelen og det som gjorde Saab bra, tror jeg er borte.

Lenke til kommentar

Tror få elbiler kommer til å slå denne svensken på kjøreegenskaper,antakelig bedre enn t.o.m BMW på det feltet.

SAAB var jo en prestisjebil i USA for de som husker det og ikke uten grunn. Amerikanerne likte de suverene kjøreegenskapene og høye komforten som svensken hadde.

Kunne faktisk gjerne tenkt meg en slik bil i el-utgave.

Ikke umulig at denne i el-utgave kunne blitt svært populær i Europa og spesielt i USA

 

Kineser

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når skal EL-bilene kvitte seg totalt med drivlinjer?

 

Det går vel an med elektronisk styring å drive en motor på hvert av de fire hjul vel?

 

Njaaa...

 

Det blir til et balanseregnskap der en må ta hånd til parametere som vekt, kostnad, plassbehov, batteribruk, effektivhet og vedlikehold, der en velger det beste kompromisset.

 

En kan ikke overse råvare-kostnadene:

4 motorer (kobberspole,magnet/stator og kanskje giring) , lengre og tykkere kobberledninger, versus 4 drivakslinger og 1-2 motorer. Batteriet og regulatoren bør helst være nærmest motoren, det blir lett store effekttap uten superledere. Kan hende at en "må" ha to/fire batterier fremfor et stort en i midten.

Lenke til kommentar

Tror få elbiler kommer til å slå denne svensken på kjøreegenskaper,antakelig bedre enn t.o.m BMW på det feltet.

SAAB var jo en prestisjebil i USA for de som husker det og ikke uten grunn. Amerikanerne likte de suverene kjøreegenskapene og høye komforten som svensken hadde.

Kunne faktisk gjerne tenkt meg en slik bil i el-utgave.

Ikke umulig at denne i el-utgave kunne blitt svært populær i Europa og spesielt i USA

 

Den BMW en med sykkeldekk, er kun egnet til trafikk i byen, for å surfe mellom kaffelattesjappene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når skal EL-bilene kvitte seg totalt med drivlinjer?

 

Det går vel an med elektronisk styring å drive en motor på hvert av de fire hjul vel?

 

I teorien er en motor på hvert hjul greit. Men det vil gi en forholdsmessig høy uavfjæret vekt, som vil være negativ for komfort og kjøreegenskaper.

Lenke til kommentar

 

Tror få elbiler kommer til å slå denne svensken på kjøreegenskaper,antakelig bedre enn t.o.m BMW på det feltet.

SAAB var jo en prestisjebil i USA for de som husker det og ikke uten grunn. Amerikanerne likte de suverene kjøreegenskapene og høye komforten som svensken hadde.

Kunne faktisk gjerne tenkt meg en slik bil i el-utgave.

Ikke umulig at denne i el-utgave kunne blitt svært populær i Europa og spesielt i USA

Som eier av en Saab 9-3 er jeg usikker på hva du legger i "suverene kjøreegenskaper". Det er en meget behagelig bil, men er jo en båt på land.

Dog så har jeg liten tro på at det er noe Saab igjen i denne bilen. Sjelen og det som gjorde Saab bra, tror jeg er borte.

Sånn sett, så ble vel SAAB- sjelen borte da GM kom inn i bildet?

Lenke til kommentar

 

Når skal EL-bilene kvitte seg totalt med drivlinjer?

 

Det går vel an med elektronisk styring å drive en motor på hvert av de fire hjul vel?

I teorien er en motor på hvert hjul greit. Men det vil gi en forholdsmessig høy uavfjæret vekt, som vil være negativ for komfort og kjøreegenskaper.

 

 

Men uavfjæringen lar seg vel løse med svært korte vinklede drivledd like ved hvert hjul vel. De får jo til å legge girkasse ved forhjulene på fossilbiler så. Det må gå an å få vekten av EL-motorene til å henge fast i karrosseriet, dersom uavfjæret vekt på hjul er slik et stort problem/utfordring.

 

Eller at en alternativt rett og slett utvikler nye typer støtdempere og beholder tanken om EL-motor på hjulene? Eller kanskje diameteren på hjulet kan økes og gi den rette miksen av vektdistribusjon for dette? Dersom spolene dras så langt ut av navet som mulig, så mister en vel heller ikke stort med dreiemoment, om en har gigantiske (forholdsvis smale hjul i forhold til diameter) hjul?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...