jaycutler Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Noen som har gjort dette i det siste? Har kjøpt en Ford econoline e350, som er registrert som personbil, men totalvekt er på ca 4300kg. Er det en enkel prosedyre? Forstått det sånn at det skal være nokså enkelt etter det nye regelverket. Men finner ingen informasjon på hvordan man går frem og eventuelt hvor mye det koster. Noen som har gjort dette etter det nye regelverket trådde i kraft og har lyst til å dele litt info? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 Hvorfor endre på totalvekt når den allerede er godkjent med B? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 Hvorfor prate om ting du ikke forstår det minste av Dubious? Til det opprinnelige spørsmålet, hva er bilens egenvekt, hvor mange personer er den registrert for? Det skal være enklere å endre tillatt totalvekt nedover nå enn før, men vekten må stå i forhold til hvor mange bilen er registrert for.. 3 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 (endret) Hvis tillatt totalvekt er 4300, så er den ikke "godkjent med B". Endret 9. desember 2017 av mobile999 1 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 Den nye ordningen trer i kraft fra og med mandag 4. april 2016 og gjelder alle biler over 3500 kg som er registrert i kjøretøygruppe M1. Kjøretøygruppe M1 inkluderer biler for persontransport med maks åtte sitteplasser i tillegg til førersetet. De fleste bobiler, campingbiler og enkelte andre større personbiler er inkludert i den aktuelle kjøretøygruppen. . For at biler over 3500 kg i gruppe M1 skal få samme takst som biler under 3500 kg, stilles det krav om elektronisk brikke med gyldig avtale. For å tegne avtale og skaffe seg brikke, se mer informasjon på Autopass-siden. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 flageborg: Det der har jo ingenting med trådstarters spørsmål å gjøre. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 Hvorfor prate om ting du ikke forstår det minste av Dubious? Til det opprinnelige spørsmålet, hva er bilens egenvekt, hvor mange personer er den registrert for? Det skal være enklere å endre tillatt totalvekt nedover nå enn før, men vekten må stå i forhold til hvor mange bilen er registrert for.. flageborg: Det der har jo ingenting med trådstarters spørsmål å gjøre. Hvorfor prater DERE om noe dere ikke forstår det minste av? 1 Lenke til kommentar
jaycutler Skrevet 10. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2017 Bilens egenvekt er 3520 kg og registrert for 4 personer mener jeg å huske. Men dette er en gammel ambulanse som har hatt full oppakning av utstyr samt masse bly på bakakslingen for at den skulle sitte skikkelig på veien. Alt dette er fjernet, så den er et tomt skall nå med to seter. På andre econoline jeg har sjekket så har de en egenvekt på rundt 2600-3000kg. Rundt der ligger nok min bil også. (Har ikke veid den enna). Bør være mulig å få gjort om vekta i vognkortet? Siden bilen ikke lenger stemmer overens med det som står der. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 Hvorfor prater DERE om noe dere ikke forstår det minste av? Really? Jeg pleier å ignorere deg, men noen ganger er det rett og slett for dumt til at det funker. Det er ingenting som heter at bilen er "godkjent med B". Bilen er en personbil over 3500kg i dag, det betyr at man ikke kan kjøre den på vanlig førerkort (kl. B) siden dette kun gjelder personbiler med en vekt til og med 3500kg. Bilens egenvekt er 3520 kg og registrert for 4 personer mener jeg å huske. Men dette er en gammel ambulanse som har hatt full oppakning av utstyr samt masse bly på bakakslingen for at den skulle sitte skikkelig på veien. Alt dette er fjernet, så den er et tomt skall nå med to seter. På andre econoline jeg har sjekket så har de en egenvekt på rundt 2600-3000kg. Rundt der ligger nok min bil også. (Har ikke veid den enna). Bør være mulig å få gjort om vekta i vognkortet? Siden bilen ikke lenger stemmer overens med det som står der. Start med en tur på vekta for å finne ut sånn ca hva den reelle egenvekten ligger på, gjør dette med fulle tanker (bensin, spylervæske og sånt). Hvis det er et betydelig avvik bør du ta kontakt med Statens Vegvesen for hjelp videre, det er ikke helt denne typen saker de forenklet betydelig nylig men jeg antar at du også kan nyte godt av regelendringen. Du må uansett få de til å registrere den nye egenvekten først, når det er i orden vil jeg tro resten går relativt greit.. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå