Redaksjonen. Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 NVE svarer på krtitikk.Rødt farenivå har vært nødvendig for Veslemannen Lenke til kommentar
Teknisk1 Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Kan bli nytt skytefelt for forsvaret, skytefelt Veslemannen. Lenke til kommentar
Liverpool1972 Skrevet 12. august 2018 Del Skrevet 12. august 2018 Jeg må innrømme at jeg (sikkert sammen med mange andre) følger utviklingen med Veslemannen med stor interesse. Og her kommer et skikkelig amatørmessig spørsmål/betraktning: Når jeg var en del år yngre og lekte mye i sandkasser, så fant man ut at sanden raste ut på et slags kritisk punkt. La oss kalle det "Vippepunktet". Det virker som det problematiske beregningen her er nettopp å beregne dette Vippepunktet.....når alt kollapser og hovedraset kommer. For meg så virker det som å måle bevegelser i ulike fjellpartier gir en viss informasjon om bevegelsen....men hvor vippepunktet ligger og raset starter kan ligg hvor som helst. Dvs. At raset egentlig teoretisk kan gå dersom hovedraset sitt Vippepunkt ligger kun f.eks 10 cm frem i tid. Og vil man da kunne rekke å evakuere folk og dyr? Da skal det vel nødvendigvis ikke være store nedbørsmengdre som skal til for å utløse raset.....men det kan også bli utløst under moderat nedbør og kanskje også under oppholdsvær? Som sagt dette er kun en amatørmessig betraktni g/spørsmål? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå