haakka Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 jeg sitter her med en 80 gb hd maxtor. kan noen hjelpe meg med å få instalert den??? jeg sitter fast. kjører på 98. har montert hd, men jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal instalere den. må jeg lage partisjon? Lenke til kommentar
Quietman Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 1) Vær sikker på at den er montert riktig, blitt satt riktig til enten Master eller Slave (avhengig av hvilke andre disker du har), og at du bruker riktig type kabel. 2) Lag partisjon(er) og formater denne/disse. 3) Ta i bruk disken! Lenke til kommentar
haakka Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 hvilket program skal jeg bruke da?? Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) Skal du kjøre OS på den disken eller? I telfelle må du starte fra en bootdisk med fdisk på. Ellers er det bare å starte i DOS, starte fdisk og partisjonere disken. Kan være litt vanskelig å skjønne fdisk om du ikke har brukt det før, da får du bare søke litt på nettet. Etterpå må du formatere partisjonene for å bruke de... edit: sjekk denne: Fdisk guide Endret 10. desember 2003 av erikindre Lenke til kommentar
Quietman Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) Start maskinen fra Windows 98 Oppstartsdiskett. For å lage partisjoner kjører du Fdisk, og oppretter en eller flere partisjoner. Etter reboot (fdisk ber deg om å starte maskinen på nytt) formaterer du partisjonene med Format programmet. For mer hjelp med Fdisk og Format kan du skrive følgende kommando etter du har startet fra Oppstartsdisketten: fdisk /? |more og/eller format /? |more PS! Pass nøye på i Fdisk at du velger riktig fysisk disk, så du ikke lager krøll på andre disker enn den nye! PS! Pass på at du ikke bruker Format på en partisjon du IKKE skal slette dataene på (altså en partisjon på en annen disk enn den nye)! Endret 10. desember 2003 av Quietman Lenke til kommentar
haakka Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 skal ikke ha OS på nej. kan noen fortelle meg hvor jeg får tak i FDISK?? Lenke til kommentar
DreamTime Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 FDisk bruker å ligge et sted i windows-katalogene. Stå i roten i dos, og skriv inn følgende: C:\>dir fdisk*.* /s |more Du vil da få vite hvor den ligger. Mest sannsynlig skal det være nok å bare skrive "fdisk" i dos uansett hvor du står. Lenke til kommentar
Quietman Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 ooops... glemte 64GB grensa... sjekk denne linken for oppdatert Fdisk program! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå