vilhabolig Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 God dag flotte folk. For ikke så lenge siden fikk jeg mye hjelp her angående kjøp av ny bolig. Jeg endte med å ta opp lån i bank, pluss at det er med en del fellesgjeld i andelsleiligheten. Siden dette er min første bolig og jeg ellers ikke har hatt noe særlig annet å nevne på selvangivelsen, søker jeg igjen rådgivning. Jeg leste at man kan kutte skatt dersom man eier bolig, har boliglån og fellesgjeld? Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal skrive opp dette. Og hvordan sjekker jeg at jeg har mottatt min andel av fellesgjeld, formue og renter i sameiet? Og hvordan kan jeg sjekke at det er riktig? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 (endret) Alt dette blir vanligvis rapportert inn, slik at det kommer automatisk i utkastet til skattemeldingen din. Når du får denne i mars/april, sjekker du der at alt er som det skal være, og korrigerer dersom noe er feil. Skatteoppgjøret ditt justeres automatisk for de fradrag som er registrert, som renter på lån. Edit: Korrigert tidspunkt for utkast til skattemelding. Endret 8. desember 2017 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
vilhabolig Skrevet 8. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2017 Alt dette blir vanligvis rapportert inn, slik at det kommer automatisk i utkastet til skattemeldingen din. Når du får denne i jan/feb, sjekker du der at alt er som det skal være, og korrigerer dersom noe er feil. Skatteoppgjøret ditt justeres automatisk for de fradrag som er registrert, som renter på lån. Så jeg trenger egentlig ikke å gjøre noe (så fremt alt ser riktig ut)? Men, siden jeg er amatør i dette. Hvordan kan jeg sjekke at alt er riktig? Hvordan kan jeg se at fellesgjelden stemmer? Jeg leste også at de rentene jeg har betalt til lånet også kommer godt til meg, hvordan sjekker jeg at det er riktig og? Og når det gjelder om jeg har mottatt min andel av fellesgjeld, formue og renter i sameiet, er det noe jeg skulle ha fått ved overtakelse av boligen? Eller er det noe jeg må etterspørre? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Normalt sett går dette inn automagisk, så sjekker en mot dokumentene du får av banken, sameiet osv. Jeg har vell aldri endret på noe, til og med fått oppført renter på kredittkort som jeg har betalt noen dager over fristen eller slikt, snakk om 10 kroninger liksom. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Banken din pleier normalt sett å føre dette opp i selvangivelsen din. Dersom gjeldsrenter mangler, må du bare føre det på. Du får et brev fra banken din med all info du trenger. (stort sett elektronisk brev i nettbanken). Samme vil du få fra sameiet, men det kommer ofte i papirform. Du må sjekke punkt 2.8/4.3 i selvangivelsen for gjeld, og 3.1/4.1/4.5 for renter dersom sameiet har fellesformue Lenke til kommentar
vilhabolig Skrevet 8. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2017 Så banken min og sameiet sender meg brev med alt info direkte til meg etter nyår, eller sender de til skatteetaten? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Til begge. Du får info og skatteetaten får info. Tipper skatteetaten ikke får brev, men de får info om det 2 Lenke til kommentar
vilhabolig Skrevet 8. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2017 Takk for hjelp alle sammen 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 For dei fleste er det gjeldsrenter som betyr noko. Med mindre du har formue på eit par millionar, så betyr ikkje formue og gjeld noko for skatten. Du får frådrag på skatten av rentene du betalar, ikkje fordi du har eit lån. I dei fleste tilfelle går dette smertefritt av seg sjølv, men feil kan skje, så eg vil anbefale at du kontrollerer alt på skattemeldinga. Dette er i tillegg lærerikt sidan du lettare forstår korleis inntekt, skatt, frådrag og skattemelding fungerer. Sidan du tok opp lån ganske seint på året, så vil du ikkje ha betalt så veldig store mengder renter i 2017, men litt vil du finne på skattemeldinga. Skattemeldinga kjem for øvrig i mars/april, ikkje jan/feb som nokon skreiv tidlegare i tråden. Har du spørsmål når du får skattemeldinga så er det berre å spørje på forumet. 1 Lenke til kommentar
vilhabolig Skrevet 15. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2017 Takk Zeph Beklager om jeg gjenoppliver tråden. Tenker å fikse på skattekortet for 2018. Siden jeg eier andelsbolig, skal jeg på skattekortet under "Bolig og eiendeler" legge til både formuesverdi på boligen og andeler i sameiet? Jeg har regnet ut formuesverdien og lagt den til. Men når jeg kommer til andeler i sameiet ble jeg forvirret. Her ville de ha følgende: - Andel av formue i boligselskap/-sameie - Andel av inntekter i boligselskap/-sameie - Andel av kostnader i boligselskap/-sameie - Gjeld i boligselskap/-sameie Hvor finner jeg denne informasjonen, eller hvordan regner jeg meg frem til den? Jeg vet at man skal få rapport fra borettslaget i slutten av januar, går denne derfor direkte til skatteetaten slik at jeg slipper å fylle ut dette selv? Men, hvordan vet jeg at de har utfylt alt riktig? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Det er informasjon frå burettslag ja, men det meste vil stå i prospektet du har på bustaden. Andel formue er den eventuelle formua du har i sameige. Det kan vere 10 000, 70 000 eller null. Inntekter er typisk renteinntekter sameige har fått og fordeler på eigarane. Det endar opp som andel formue og kan brukast til oppussing eller anna vedlikehald i regi av sameige. Kostnader er vanlegvis renter du har betalt på din del fellesgjeld. Gjeld er den delen av gjeld du har som eigar av din bustad. Dersom du har fått årsrapport for 2016 kan det stå litt info der som kan hjelpe deg. Har du ikkje forrige årsrapport eller informasjon i prospekt eller liknande då du kjøpe, så kan du ta kontakt med sameige og be dei oppgje beløpa. På skattemeldinga neste år vil dine beløp vere ferdig utfylt, men rentekostnader vil kun vere for dei månadane du har eigd bustaden. Du kan sjekke beløpa opp mot det du betalar og ev. informasjon i prospekt. Mistenker du at noko er feil kan du ta kontakt med sameige og spørje. Dersom rentekostnader er spesifisert i prospektet er det lett å sjekke dette opp mot beløpet under kostnader. For din del akkurat no er det viktigaste at du har riktig informasjon til å fylle ut nytt skattekort for neste år. Dersom du td. har fellesgjeld på 1 million vil det bli ein del renter på beløpet som påverkar kva du skal betale i skatt neste år. Dersom du til dømes betalar 2000 kr i renter kvar månad på fellesgjeld, så kan du føre opp 12*2000=24 000 i kostnader på andel av sameie. Dersom du har privat lån med renteutgifter kjem dette i tillegg, men under ein anna post. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå