Lid/Ran Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 (endret) Jeg har fått brudd i fiberkabelen som går inn i boksen på veggen min (inne på stua, hva kaller man dette når det gjelder fiber, egentlig?). Jeg anser dette som leverandørens feil, da årsaken til at det kunne skje var elendig montering fra deres side. Problemer var rapportert lenge før skaden skjedde. De valgte ikke å gjøre noe. Kort fortalt er det et misforhold mellom lengen avisolerte fibre og boksens evne til å beskytte disse. Jeg ser for meg at dette skrotfirmaet kan bestride akkurat dette, men la oss nå gå ut i fra at jeg har retten på min side i det følgende. Det jeg lurer på er hvor lang tid man kan forvente at det skal ta før de kommer og skjøter kabelen på nytt? Og ved forsinkelse ut over rimelig ventetid, hva kan man forvente av kompensasjon? Ikke bare løper et dyrt abonnement, men jeg er 100% avhengig av linja, blant annet grunnet hjemmekontor. Nødløsningen er svindyr og koster meg i praksis 200,- hver 3. dag (4G). Er det noen som vet om det er noen «standardiserte» rettigheter her? Internett er jo grunnleggende infrastruktur i dag, så noe må da ha begynt å satt seg... Endret 7. desember 2017 av Lid/Ran Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Siterer Forbrukerrådet: Hva kan jeg kreve hvis jeg ikke har internettforbindelse?Ved avbrudd i leveransen av tjenesten kan det normalt forlanges prisavslag tilsvarende prisen for den perioden du var uten internett. Forutsetningen er at avbruddet skyldes forhold på tjenesteyterens side. Er det vesentlige avbrudd ved at det er stadig gjentakende eller langvarige avbrudd, vil du kunne heve avtalen. Hva kan jeg kreve hvis jeg ikke får avtalt kapasitet/hastighet?Som utgangspunkt skal du ha den hastigheten som er lovet. Ligger hastigheten over tid betydelig under det som er oppgitt, kan det gi grunnlag for prisavslag eller heving av kontrakten. Vær oppmerksom på at forhold ved eget utstyr kan føre til nedsatt hastighet, og du vil da ikke kunne kreve prisavslag eller heving. Du kan teste bredbåndet ditt på nettfart.no. Lenke til kommentar
Lid/Ran Skrevet 7. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2017 Siterer Forbrukerrådet: Hva kan jeg kreve hvis jeg ikke har internettforbindelse? Ved avbrudd i leveransen av tjenesten kan det normalt forlanges prisavslag tilsvarende prisen for den perioden du var uten internett. Forutsetningen er at avbruddet skyldes forhold på tjenesteyterens side. Er det vesentlige avbrudd ved at det er stadig gjentakende eller langvarige avbrudd, vil du kunne heve avtalen. Hva kan jeg kreve hvis jeg ikke får avtalt kapasitet/hastighet? Som utgangspunkt skal du ha den hastigheten som er lovet. Ligger hastigheten over tid betydelig under det som er oppgitt, kan det gi grunnlag for prisavslag eller heving av kontrakten. Vær oppmerksom på at forhold ved eget utstyr kan føre til nedsatt hastighet, og du vil da ikke kunne kreve prisavslag eller heving. Du kan teste bredbåndet ditt på nettfart.no. Ja, jeg har sett det der, men er usikker på om det gjelder i mitt tilfelle. «Forhold på tjenesteyters side» tolker jeg som feks tekniske problemer hos dem, kabelbrudd utendørs osv. Det er noe annerledes med en skade innenfor mine vegger, en skade de har rett til å bestride (det betyr ikke at de vinner fram, men retten er jo der). Da må de imidlertid undersøke saken først, og det har de heller ikke gjort. For å snu på det da. Hvis det var min skyld, hvor lang tid kan de bruke på å utbedre skaden da? All den tid det er kun de som har lov til å gjøre det. Så lenge de tross alt tar betalt for en tjeneste jeg ikke får brukt. Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 (endret) Hvis du ikke får medhold på (skriftlig)klage gjennom tilbyder: Kan du klage til Brukerklagenemnda dersom det har oppstått en tvist mellom deg og en ekomtilbyder. Tvisten kan gjelde følgende tjenester: mobiltelefoni, bredbåndstjeneste, bredbåndstelefoni/IP, mobilt bredbånd, fasttelefoni og TV-tjeneste. Klagen kan for eksempel dreie seg om inngåelse eller oppsigelse av abonnement, fakturering, vilkår eller mangler ved tjenesten(herunder installasjon). Nevner også at selv om du er forulempet med økt bruk av mobildata, tror jeg det er liten sjans at du får det dekket. Endret 7. desember 2017 av Cipher Panda Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Har en hjemmekontor og er avhengig av 100% oppetid så bør en betale for bedrift Som regel garanterer de da 99-100% oppetid 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå