Gå til innhold

[Løst] Scenario: En ulv dreper et barn.

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

Rovdyr kan oppfatte deg som en trussel, og da kan du bli angrepet. Ulver og hunder deler inn verden i fire kategorier:

1. Fiender
  2. Mat
  3. Venner og leketøy
  4. Alt annet, la det ligge.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi ulven er et rovdyr som oppsøker byttet.

Ingen av Norges 15 rovdyr har mennesket som et naturlig bytte, samtlige skyr mennesket og ingen av dem angriper mennesker med mindre de blir presset, truet, skremt, er rabiate eller på annet måte er syke individer.

Frykt heller lynet, trappa og badekaret, det er større trusler mot deg og barna enn det ulven er.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen av Norges 15 rovdyr har mennesket som et naturlig bytte, samtlige skyr mennesket og ingen av dem angriper mennesker med mindre de blir presset, truet, skremt, er rabiate eller på annet måte er syke individer.

Frykt heller lynet, trappa og badekaret, det er større trusler mot deg og barna enn det ulven er.

Det kan stille seg annerledes med barn. Selv om det er en ytterste og usansynlig konsekvens av stor-import av ulv.

Større problemer er det at den lusker rundt tettbygde strøk og tar hunder som oppholder seg i hagene til folk i ulvesonen, både med tanke på hunder og rent psykologisk for mennesker.

Forøvrig, hvorfor tror du rovdyr skyr mennesker?

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Før et rovdyr angriper, vil det analysere om det er verdt å gjennomføre angrepet. Hvis byttet er på størrelse med eller større enn rovdyret, vil det i det lengste unngå et angrep, med mindre dyret er sykt eller må forsvare seg. For å unngå å bli skadet eller drept, vil et friskt rovdyr sky mennesker.

Lenke til kommentar

Det kan stille seg annerledes med barn. Selv om det er en ytterste og usansynlig konsekvens av stor-import av ulv.

Større problemer er det at den lusker rundt tettbygde strøk og tar hunder som oppholder seg i hagene til folk i ulvesonen, både med tanke på hunder og rent psykologisk for mennesker.

Forøvrig, hvorfor tror du rovdyr skyr mennesker?

Fordi dem har blitt systematisk jaktet på til regional utryddelse over titusener av år av andre rovdyr mye smartere enn dem selv og som bruker våpen der også små versjoner kan gjøre enorm skade.

Spørsmålet ditt bør heller være hvorfor folk er redde ulven.

Jeg tipper nok at det henger sammen, før i tiden jaktet og drepte man ulv grunnet pelsen for å overleve og for å hindre konkurranse om byttedyr som rådyr, hjort og elg.

Noen millennia senere ble det også for å beskytte gårdsdyrene da dette var det folk levde av både grunnet klær og mat, og hadde enorm verdi for hele det lokale samfunnet. 

Grunnet skader på ulvejegere og skader på gårdsdyr gjennom tidens løp så har ulv blitt synonymt med fare i folke munn. Fra ung alder har foreldre fortalt skremmende historier om den store stygge ulven og lignende overtro, fryktbaserte skrøner som tilhører en tid langt før vår egen, vi ser det samme i romaner, i gamle bildebøker og i nyere tegnefilmer.. 

Lenke til kommentar

Når antallet ulver øker og det etterhvert blir "tomt" for "naturlige" byttedyr vil ulven måtte finne andre ting å spise - da kommer det helt sikkert til å komme angrep på barn... Å det tror jeg er nærmere enn mange er klar over. Håper de heller spiser plendriteren til en høytstående politiker på skitur i Østmarka feks...

Bor midt i ulvesona, og bare i høst har det ihvertfall vært 2 hundeangrep her i kommunen, ulv har gjentatte ganger passert bare 100m fra hushjørnet og jeg har selv hørt de flere ganger. Jeg tør ikke å slippe løs bikkja i skogen lenger...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når antallet ulver øker og det etterhvert blir "tomt" for "naturlige" byttedyr vil ulven måtte finne andre ting å spise - da kommer det helt sikkert til å komme angrep på barn... Å det tror jeg er nærmere enn mange er klar over. Håper de heller spiser plendriteren til en høytstående politiker på skitur i Østmarka feks...

Bor midt i ulvesona, og bare i høst har det ihvertfall vært 2 hundeangrep her i kommunen, ulv har gjentatte ganger passert bare 100m fra hushjørnet og jeg har selv hørt de flere ganger. Jeg tør ikke å slippe løs bikkja i skogen lenger...

Det er nærmere 200 000 elg i Norge pluss ca en kvantatrilliard hjort og rådyr.

Og det er godt under 100 ulv.

Hvor mange hjortedyr må elgen spise opp før den er tom for vanlige byttedyr?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan så være, men i områdene hvor ulven er så begynner det å bli tynt med byttedyr. Mange av de lokale elgjaktlagene her feks har slitt med å felle dyrene de har blitt tildelt de siste årene, noe som aldri har vært et problem tidligere...

95% av det ulven spiser er elg, kan spise rådyr men spiser sjelden hjort ( http://www.rovdata.no/Ulv/Faktaomulv.aspx )

At det er under 100 ulv i Norge tror jeg ikke på, fortsetter det på samme viset er det ikke mange år til det er over 200...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dyr som dreper flere mennesker enn ulv:

Katter.
Hunder.
Kuer.
Hjort, elg og rådyr.
Bier, veps og humler.
Og teknisk sett er mennesker også dyr.
...flått.
...huggorm.
...rotter -- som smittebærere.

...spørsmålet er om ulver kunne reddet menneskeliv ved å forhindre kollisjoner med elg og hjort.

Sist gang ulv drepte et menneske i Norge er 200 år siden.

HAVØRN har nesten drept et menneske siden den gang:
http://www.nationen.no/tunmedia/ornejenta-svanhild-hartvigsen-har-gatt-bort/

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

...spørsmålet er om ulver kunne reddet menneskeliv ved å forhindre kollisjoner med elg og hjort.

Godt poeng. Jeg vet om en mor som ble drept ved kollisjon med rådyr. Men er ulven flink til å ta rådyrene som har økt i antall veldig mye enkelte steder? Egentlig helt unaturlig.

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt poeng. Jeg vet om en mor som ble drept ved kollisjon med rådyr. Men er ulven flink til å ta rådyrene som har økt i antall veldig mye enkelte steder? Egentlig helt unaturlig.

Mus, lemen, rotter, hare, rådyr, hjort, elg...

...

Men jeg kommer fremdeles ikke over at havørn nesten har spist en jente.

http://www.nationen.no/tunmedia/ornejenta-svanhild-hartvigsen-har-gatt-bort/

Seriøst.

Bør vi ikke utrydde havørn før den tar noen sitt barn igjen, når det praktisk talt er et mirakel at det gikk bra forrige gang en havørn tok et barn..?

:dontgetit:

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Fordi ulven er et rovdyr som oppsøker byttet.

FEIL! Ulven er veldig sky og forsøker så langt den kan å unngå mennesker. Så denne frykten for ulv er fullstendig irrasjonell, det er større sjanser for å dø av fall i dusjen eller å bli truffet av lynet enn å bli angrepet av ulv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hva er egentlig poenget med denne tråden? En oppkonstruert problemstilling om et usannsynlig tema.

Edit: vi har det åpenbart for godt her i landet når vi er nødt til å lage problemer for å ha noe å debattere.

Teknisk sett har du helt rett, men det er mange der ute som er redd for ulv. Mange velger å fokusere på oppkonstruerte problemer, i stedet for å ta tak i de viktige. Pressen vet å utnytte dette, for å skaffe seg clicks.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...