Brage Blix Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Hei, jeg har noen spørsmål om ingeniørtropp i forsvaret (førstegangstjenesten). Jeg har sett at man kan enten velge ingeniørbataljon eller ingeniørtropp i luftforsvaret. Jegg lurer på hva som er forskjellen på disse to linjene. Vet veldig lite om ingeniørtropp i luftforsvaret også, så jeg lurer på hva de driver med av iløpet av året. Samme med ingeniørbataljon. Å hva kan man gjøre etter førstegangstjenesten hvis man har valgt et av de? Brage, 15 år. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Forskjellen er at den ene er hæren og den andre er i luft. De fokuserer derfor på litt forskjellige tine. Ingeniørtroppen i luftforsvaret fokusere mer på forsvar av flyplass og støtte til luftvern. Mens ingeniørbataljonen er for å støtte kampavdelingene i hæren.Du kan lese mer om ingeniørbataljonen her:https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/muligheter/haren/ingeniorbataljonenOg om ingeniør troppen her:https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/muligheter/luftforsvaret/ingeniortropp-i-luftforsvaret Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 10. desember 2017 Del Skrevet 10. desember 2017 (endret) Ingeniørtropp i Hæren støtteelement til de andre kampbataljonene. Som forsvaret beskriver det: Bataljonen kan bygge broer, sprenge hindringer og flytte militære styrker med båter og ferjer. Avdelingen bidrar til overlevelse gjennom CBRN (Chemical, biological, radioactive and nuclear), bygging av dekningsrom og ildstillinger, samt utdanning av skarpskyttere og stormingeniører. Ingeniørtroppen i Luftforsvaret har foreksempel ønskelig at man har fagbrev i bygg og anlegg, snekker etc. Da jeg var i basetroppen 2010/2011 bedrev de mye med graving og utbedring av infrastruktur sammen med det militærfaglige. Deres hovedoppgave om det smeller er å opprettholde infrastrukturen på en flybase altså reparasjon av rullebane også videre. Om du har tenkt å drive med bygg og anlegg senere i livet er nok dette en grei plass å begynne. Men det er ikke først og fremst skarpoppdragsløsning de drev med til vanlig. Ser nå at de har utvidet tjenesten til 18måneder enn 12måneder. Så noe har nok endret seg men det er allikevel infrastruktur som er deres greie. De jeg kjenner som var i hærens ingeniørtropp har f.eks ingen bygg og anleggs bakgrunn mens så og si alle som var i luft hadde en slik bakgrunn fra vgs. Endret 10. desember 2017 av Zimmerh 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå